Binnenvaart akkoord Declaration of Nijmegen CO2-reductie

Door: Jeroen Berger, 2 mei 2018 (laatst geüpdatet)  

Op donderdag 12 april 2018 heeft de binnenvaartsector een akkoord gesloten om koolstofdioxide (CO2) te reduceren: de Declaration of Nijmegen. Hiermee verklaart de binnenvaart de komende jaren alles uit de kast te zullen halen om als sector minder broeikasgassen uit te stoten. Want hoewel de binnenvaart nog een fikse voorsprong heeft als je hun CO2-uitstoot vergelijkt met die van weg- en spoorvervoer, zullen steeds meer binnenvaartondernemers hun bedrijfsvoering moeten gaan verduurzamen om deze voorsprong te kunnen behouden.

 

In het akkoord voor de binnenvaart (de Declaration of Nijmegen), een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) in nauwe samenwerking met European Green Capital Nijmegen, hebben overheden, havens, logistieke bedrijven en verladers afgesproken dat zij versneld het scheepsvervoer zullen gaan verduurzamen. Jaarlijks stoot de binnenvaart nog zo’n 2,1 Megaton CO2 uit. In 2030 moet dat teruggebracht zijn tot maximaal 1,7 Megaton CO2. Dat is een besparing van 20 procent, wat gelijkstaat aan de uitstoot van bijna 50 duizend huishoudens. In 2050 moet de binnenvaartsector klimaatneutraal zijn.

 

CO2-reducerende oplossingen voor handen

 

Vooruitlopend op het akkoord voor de binnenvaart (de Declaration of Nijmegen) om de CO2-reductie omlaag te brengen, heeft Berger Maritiem een jaar geleden een nieuwe innovatie aan haar producten- en dienstenpakket toegevoegd: de efficiency PACK (restwarmtegenerator) van het Duitse bedrijf Orcan Energy AG (zie figuur 1). Hiermee wordt de restwarmte uit de uitlaatgassen en het koelwater omgezet in elektriciteit of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). Hiermee kan een binnenvaartondernemer jaarlijks tot zo’n 300 ton CO2 reduceren en tussen de 6 en 9 procent gaan besparen op de brandstofkosten.

 

Doordat de efficiency PACK de teruggewonnen mechanische of elektrische energie (in kW netto) continu meet, kan een binnenvaartondernemer eenvoudig berekenen en aantonen hoeveel CO2 (en brandstofkosten) er gedurende een reis is gespaard.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 1: efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy AG

 

Een andere maatregel die een binnenvaartondernemer kan nemen om CO2 te kunnen reduceren, is door de hydrodynamische prestaties van het schip te verbeteren. Om deze prestaties inzichtelijk te kunnen krijgen, maakt Berger Maritiem gebruik van de kennis en expertise van VICUSdt. Dit ontwerp- en ingenieursbureau uit Vigo (Spanje) maakt gebruik van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) technologie (zie figuur 2).

 

Door gebruik te maken van deze technologie, kan de stroming en weerstand van een binnenvaartschip worden berekend om te zien welke verbeteringen er gedaan kunnen worden. Daarnaast kan, dankzij deze wetenschappelijke benadering, ook de berekende CO2-reductie (en brandstofbesparingen) aantoonbaar worden gemaakt.

 

Figuur 2: Computational Fluid Dynamics (CFD) technologie

 

Onze verwachting is, dat er in de loop der jaren meer CO2-reducerende oplossingen voor de binnenvaart zullen volgen. Berger Maritiem volgt de nieuwste ontwikkelingen op de voet. Zodra er nieuwe methoden voor handen zijn, zullen wij u daarover informeren.

 

Lees meer op onze blogpagina

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.