BIO-SEA

BIO-SEA is de derde speler ter wereld die een Ballast Water Treatment System (BWTS) heeft ontwikkeld die zowel is goedgekeurd door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) als de U.S. Coast Guard (USCG). Daarnaast is het Ballast Water Treatment System (BWTS) gecertificeerd door Bureau Veritas (BV), Lloyd’s Register (LR), American Bureau of Shipping (ABS), DNV-GL, Russian Maritime Register of Shipping (RMRS) en de U.S. Coast Guard Alternate Management System (USCG AMS).

 

BIO-SEA, gevestigd in Zuid-Frankrijk (Lunel), maakt onderdeel uit van de BIO-UV Group. Dit is een Europese leider die zich sinds mei 2000 heeft gespecialiseerd in het ontwikkelen van waterdesinfectiesystemen met behulp van UV-C licht voor UV-C desinfectie. De afdeling Onderzoek en Ontwikkeling (O&O) vindt daarbij in eigen huis plaats.

 

BIO-UV Group heeft waterdesinfectiesystemen voor verschillende toepassingen ontwikkeld. Zo hebben zij inmiddels meer dan 1100 drinkwatersystemen en systemen voor afvalwaterbehandeling geleverd, meer dan 2500 waterzuiveringsinstallaties voor de industrie geleverd, meer dan 4000 zuiveringssystemen voor het reinigen van aquariums en visvijvers geleverd, meer dan 30.000 waterzuiveringssystemen voor zwembaden en spa’s geleverd en meer dan 100 schepen uitgerust met Ballast Water Treatment Systems (BWTS) voor zeewater, zoetwater en brakwater.

 

Over de aanpak gesproken, werkt het Ballast Water Treatment System (BWTS) van BIO-SEA niet alleen met UV-C licht voor UV-C desinfectie. Met de mechanische filter worden eerst alle organismen en sedimentdeeltjes verwijderd. Vervolgens wordt het voorgefilterde ballastwater gedesinfecteerd door UV-C-straling voor het vernietigen van micro-organismen, zoals virussen, bacteriën, algen en gisten.

 

Het gebruik van ultraviolet licht (UV-C) is milieuvriendelijk, chemicaliënvrij, toekomstbestendig en bovenal veilig. Dit in tegenstelling tot het neutraliseren van ballastwater door gebruik te maken van elektrolyse of andere chemische technieken, wat bijvoorbeeld een veiligheidsrisico met zich meebrengt voor de bemanning aan boord van een schip.

 

Daarnaast is het onze verwachting dat de milieu wet- en regelgeving voor zeegaande schepen alleen maar strenger gaat worden en technieken die belastend zijn voor het milieu op termijn zullen worden uitgesloten. Hierbij baseren wij ons op de ervaringen die wij zien in bijvoorbeeld de scrubbermarkt, waarbij bepaalde havens nu de open loop scrubber niet meer toestaan.

 

Om met name in de Short Sea Shipping (SSS) sector operationeel flexibel te kunnen blijven, heeft dit op ultraviolet licht (UV-C) gebaseerde Ballast Water Treatment System (BWTS) de kortste wachttijd in de markt voor het ontballasten van het ballastwater uit de ballasttanks. Zo is de wachttijd bij het ontballasten van ballastwater bij zoetwater 0 uur, bij brakwater 20 uur en bij zeewater 24 uur, zonder dat het systeem in flow reduceert.

 

BIO-SEA heeft in eigen huis twee uitvoeringen ontwikkeld. Eén daarvan is de zeer compacte SKID-variant. Dit Ballast Water Treatment System (BWTS) is speciaal ontwikkeld voor nieuwbouwschepen. Alle componenten, waaronder de mechanische filter, de UV-reactor en het controlepaneel met aanraakscherm, worden hierbij vooraf – en zo compact mogelijk – in elkaar gezet en aangesloten op het zogenaamde door BIO-SEA ontwikkelde SKID-platform. Ook de elektrische voedingskasten zouden optioneel op het platform geplaatst kunnen worden. De elektrische en hydraulische aansluitingen zijn daarbij eenvoudig in het gebruik. BIO-SEA heeft “SKID” Ballast Water Treatment Systems (BWTS) ontwikkeld met capaciteiten tussen de 10 en 2000 m3 per uur.

 

Voor retrofitprojecten, heeft BIO-SEA een modulaire variant op de markt gebracht. Hierbij worden de verschillende componenten van het Ballast Water Treatment System (BWTS) los van elkaar geleverd, passend bij de ruimte die beschikbaar is. Dankzij deze flexibele benadering, leent dit ballastwaterbehandelingssysteem zich uitstekend voor bestaande schepen, waar de ruimte aan boord beperkt is. Ook voor deze uitvoering zijn er capaciteiten ontwikkeld tussen de 10 en 2000 m3 per uur.

 

Inmiddels heeft BIO-SEA meer dan honderd schepen uitgerust met ballastwaterbehandelingssystemen. Dit hebben zij gedaan voor rederijen als Maersk, CMA-CGM, MSC Cruises, Royal Caribbean International en de Franse marine.

 

Ontdek meer over het Ballast Water Treatment System (BWTS) van onze partner BIO-SEA of neem gerust contact met ons op voor meer informatie.