CFD optimalisatiestudies visserij schip business case

Door: Jeroen Berger, 22 december 2016

Nodosa Shipyard is een Spaanse werf met als specialiteit het ontwerpen, bouwen en repareren van visserij schepen voor de zee- en kustvaart. De scheepswerf heeft sinds 1982 verschillende type visserij schepen gebouwd. Voor een nieuw te bouwen visserij schip (in dit geval een longliner), mocht VICUSdt meerdere CFD optimalisatiestudies gaan uitvoeren. De optimalisatiestudies hadden betrekking op de rompvorm, het scheepsroer ontwerp en scheepsschroef ontwerp, waarbij VICUSdt ook de CFD geoptimaliseerde scheepsschroef heeft mogen leveren.

 

Over de longliner

 

Het visserij schip van Nodosa Shipyard, genaamd Longliner CN282, is 59,5 meter lang, 12,5 meter breed en 4,75 meter diep (zie figuur 1). Haar Gross Tonnage bedraagt 1560 GT. In tegenstelling tot andere visserij schepen, vist een longliner met een lange lijn waaraan vele kortere lijnen met aas zitten. Zwaardvis, tonijn, kabeljauw en heilbot worden op oceanen veel op deze manier gevangen.

 

Figuur 1: visserij schip Longliner CN282

 

Wat was de aanpak van VICUSdt?

 

VICUSdt heeft voor de uitvoering gebruik gemaakt van zeer geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) software. Met de hulp van deze techniek kon de hydrodynamische prestatie van het visserij schip nauwkeurig worden geanalyseerd. Hiermee heeft VICUSdt bijvoorbeeld de rompvorm bestudeerd vanuit twee laadcondities en drie verschillende snelheden met als doel om een rompvorm te ontwikkelen die minder weerstand op zee ondervindt.

 

Wat was het resultaat?

 

Uit de hydrodynamische studie is naar voren gekomen dat met een wijziging in de bulbsteven een flinke weerstandsvermindering gerealiseerd kon worden. Ter verbetering van de volgstroomsnelheid (het zogenaamde ‘wake field’) is verder naar voren gekomen dat een aanpassing in de aft bulb hull zal moeten leiden tot een verbeterde schroef-roer-interactie.

 

Daarnaast heeft VICUSdt de te ontwerpen appendages (de scheepsschroef en het scheepsroer) onder handen genomen. Zo heeft VICUSdt op basis van de CFD optimalisatiestudies een 5-blads scheepsschroef met een diameter van 2,7 meter ontworpen en geleverd en een twisted rudder met bulb ontworpen die lokaal is gefabriceerd (zie figuur 2).

 

Figuur 2: CFD geoptimaliseerde scheepsschroef met twisted rudder met bulb

 

De CFD optimalisatiestudies van VICUSdt hebben uiteindelijk bijgedragen aan een verbeterde hydrodynamische vorm voor het nieuw te bouwen visserijschip. Nodosa Shipyard was zeer te spreken over de praktische benadering en was blij met het behaalde resultaat.

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.