Green retrofit multipurpose schip business case

Door: Jeroen Berger, 20 juli 2016

In 2015 heeft VICUSdt, onze partner uit Vigo (Spanje), met Europese reders samengewerkt in verschillende green retrofit projecten. Eén van deze projecten is onlangs door Carbon War Room (CWR) gekenmerkt als een succesvol green retrofit project na een vruchtbare samenwerking tussen de reder HAMMONIA Reederei uit Hamburg en de charteraar Intermarine uit New Orleans. Het green retrofit project heeft betrekking op de Industrial Ruby, Industrial Royal en Industrial Revolution; de drie multipurpose schepen van HAMMONIA Reederei.

 

Over de HAMMONIA Reederei en de multi-purpose schepen

 

De HAMMONIA Reederei is een scheepsmanagementbedrijf. Deze Duitse organisatie beheert een zeer moderne vloot van momenteel 50 containerschepen variërend van 868 tot 10.000 TEU, 2 bulkcarriers en 10 multipurpose schepen.

 

Zoomen wij in op de multipurpose schepen Industrial Ruby (zie figuur 1), Industrial Royal en Industrial Revolution, dan heeft elk multipurpose schip een capaciteit van 10.536 DWT en zijn deze 134,7 bij 21,5 meter. Verder hebben de zeegaande schepen, die gericht zijn voor het vervoer van verschillende soorten lading, een diepgang van 8 meter. Gekeken naar de afmetingen kan op elk multipurpose schip zo’n 547 TEU of 242 FEU plus 50 TEU aan containers worden vervoerd.

 

Figuur 1: multipurpose schip Industrial Ruby van HAMMONIA Reederei

 

VICUSdt’s bijdrage in dit green retrofit project

 

Met behulp van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) software heeft VICUSdt voor elk multipurpose schip een nieuwe bulbsteven en bulb op het scheepsroer ontworpen, gevolgd door een trimoptimalisatie. Daarnaast hebben zij in 3D de tekeningen aangeleverd voor de gemodificeerde rompvorm en het scheepsroer ontwerp.

 

Subsidie toegekend

 

Carbon War Room heeft HAMMONIA Reederei US$ 120.000 aan subsidie toegekend om de brandstofbesparing en CO2-reductie te kunnen meten en controleren. Deze gegevens worden door het University College London (ULC) over een periode van vijf jaar geanalyseerd. De eerste resultaten zullen 6 maanden na de ‘post-drydock’ aan de industrie worden vrijgegeven.

 

Wat was het resultaat?

 

Verwacht wordt dat de drie multipurpose schepen na het green retrofit project een 25 procent besparing op het brandstofverbruik zullen tonen. HAMMONIA Reederei was zeer te spreken over de praktische benadering van VICUSdt.

 

 

 

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.