Green retrofit project duwboot Veerle business case

Door: Jeroen Berger, 21 juni 2019

De Werkendamse rederij Ruijven B.V., die stilaan hun bestaande vloot vergroent en uitbreidt, heeft in 2017 twee bestaande duwboten aan de vloot toegevoegd: de Veerle en Daan (hiervoor Herkules VI en VII genoemd). Beide duwboten waren hiervoor eigendom van Imperial Shipping Group, de dochter van Imperial Logistics International. De Veerle stamt uit 1977 en de Daan uit 1983. Het is een speerpunt geweest om samen met onze partner VICUSdt het brandstofverbruik en de daarmee gepaarde CO2-voetafdruk van deze duwboten flink omlaag te brengen.

 

In deze business case komt de Veerle aan bod. Op een andere pagina op onze website kunt u de business case lezen van de duwboot Daan.

 

Benodigd geïnstalleerd vermogen

 

Om te beginnen hebben wij ons eerst afgevraagd welk vermogen nu werkelijk benodigd is voor het traject wat de duwboot Veerle aflegt. Om het antwoord te krijgen op deze vraag, zijn onze specialisten van VICUSdt aan boord gesprongen en hebben zij het gehele traject meegevaren van Rotterdam naar Duisburg en weer terug. Gedurende deze reis hebben zij een vermogensmeting uitgevoerd. Met een geijkte kW-meter op de schroefas is het opgenomen vermogen zeer nauwkeurig in kaart gebracht.

 

Op basis van ons advies over het benodigd geïnstalleerd vermogen in relatie tot de gevraagde snelheid, heeft Ruijven besloten om de drie bestaande 10 cilinder Bolnes 10 DNL (1700 pk) motoren te laten vervangen door drie nieuwe Caterpillar type 3512 motoren. Zie figuur 1 en 2.

 

 

Figuur 1 en 2: Bolnes-motor (linker foto) en de Caterpillar type 3512 (rechter foto)

 

Achterschip onderzocht en geoptimaliseerd

 

Vervolgens heeft onze partner VICUSdt de hydrodynamische prestaties van de Veerle in kaart gebracht. Zo hebben zij het achterschip onderzocht en zijn zij opzoek gegaan naar gebieden waar optimalisatie mogelijk was.

 

Voor het berekenen van de stroming en weerstand van het schip, hebben zij gebruik gemaakt van zeer geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) technologie. Dankzij deze wetenschappelijke benadering, konden zij de optimalisatiegebieden van het achterschip in kaart brengen en de berekende brandstofbesparingen en CO2-reductie aantoonbaar maken.

 

Uit de CFD-analyse is naar voren gekomen dat er op gebied van rendement vooral bij de scheepsschroeven en scheepsroeren nog een hoop winst te behalen viel. Op basis van de uitkomst van dit onderzoek, heeft Ruijven besloten om de drie bestaande 5-blads schroeven te vervangen door drie van onze CFD geoptimaliseerde 3-blads schroeven, het aantal flanking-roeren terug te brengen van zes naar vier (de middelste twee roeren zijn weggehaald) en om de stand van de roeren te verstellen.

 

Wat is het resultaat van dit green retrofit project?

 

Tijdens de proefvaart is de Veerle uitgebreid getest. De duwboot bereikte na de hermoterising en de aanpassingen van het achterschip (appendages) ruim de berekende snelheid en een flinke besparing op de brandstofkosten (en CO2-uitstoot) met het geïnstalleerde voortstuwingsvermogen. Verder zijn er in alle vertrekken een minimum (ver onder de maximale waardes) aan geluidsniveau en trillingen waargenomen.

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.