Maak kennis met onze Green Technologies voor de binnenvaart op de Maritime Industry 2018

Door: Jeroen Berger, 24 april 2018 (laatst geüpdatet)  

Sinds de oprichting in 2012 geeft Berger Maritiem reders en scheepseigenaren deskundig advies bij het verduurzamen van zijn of haar schip of vloot. Hierbij streeft het familiebedrijf naar groene oplossingen die niet alleen leiden tot een kleinere milieudruk, maar ook tot kostenbesparingen en uiteindelijk tot een voor de klant betere marktpositie. In de loop der jaren heeft Berger Maritiem een uitgebreid producten- en dienstenpakket samengesteld en zijn zij uitgegroeid tot specialist op gebied van scheepsprestatieoptimalisatie, emissiereductie en brandstofbesparing. Op de Maritime Industry beurs in Gorinchem laat Berger Maritiem haar Green Technologies zien, bestemd voor allerlei type binnenvaartschepen.

 

Scheepsprestatieoptimalisatie

 

Om de hydrodynamische prestaties van een binnenvaartschip inzichtelijk te kunnen krijgen, maakt Berger Maritiem gebruik van de kennis en expertise van VICUSdt. Dit ontwerp- en ingenieursbureau uit Vigo (Spanje) maakt gebruik van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) technologie. Hiermee kan de stroming en weerstand van een schip worden berekend om te zien welke verbeteringen er gedaan kunnen worden.

 

“Wij zien niet alleen bij nieuwbouw, maar ook bij bestaande binnenvaartschepen veel mogelijkheden om brandstof te besparen en CO2 te reduceren. Vooral bij de schroef, straalbuis en het roer, is vaak nog een hoop winst te behalen”, aldus Kees Berger, eigenaar van Berger Maritiem.

 

Jeroen Berger, Marketing Director/ Partner bij Berger Maritiem, vult aan: “Het mooie is, dat wij niet alleen de prestaties inzichtelijk kunnen krijgen. De berekende brandstofbesparingen en CO2-reductie kunnen wij dankzij onze wetenschappelijke benadering ook aantoonbaar maken.” Berger Maritiem laat de schroeven, straalbuizen en roeren lokaal in Vigo (Spanje) produceren. De CFD geoptimaliseerde straalbuis- en roerontwerpen van VICUSdt worden bijvoorbeeld door het staalverwerkingsbedrijf Menaga realiseerbaar gemaakt.

 

Dankzij de samenwerking met de Emenasa Group, waar VICUSdt onderdeel vanuit maakt, kan Berger Maritiem de gehele aandrijftrein inzichtelijk krijgen en optimaliseren. Samen met hen kunnen zij complete diesel, hybride of elektrisch aangedreven voortstuwingssystemen ontwerpen en leveren om brandstof te kunnen besparen en CO2 te kunnen reduceren.

 

 

Bekijk een scheepsschroeven en straalbuizen business case

 

 

Emissiereductie en brandstofbesparing

 

Een nieuwe innovatie voor de binnenvaart is de efficiency PACK (restwarmtegenerator) van het Duitse bedrijf Orcan Energy AG (zie figuur 1). De efficiency PACK, die voor de scheepvaart vorig jaar op de markt is gekomen en waar er inmiddels al 16 installaties van zijn verkocht, kan de restwarmte uit de uitlaatgassen en het koelwater omzetten in elektriciteit of mechanisch vermogen. “Dit laatste is ter ondersteuning van de aandrijflijn. Hiermee kan een binnenvaartondernemer zo tussen de 6 en 9 procent besparen op de brandstofkosten en tot zo’n 300 ton CO2 reduceren”, zo legt Kees uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 1: efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy AG

 

De efficiency PACK is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kW tot 5 MW (en meer) en is ontwikkeld om zowel tijdens vollast als deellast een goed rendement te behouden. De restwarmtegenerator volgt moeiteloos de beschikbare hoeveelheid restwarmte, ook tijdens een dynamisch vaarprofiel. En hoewel de maximale netto output al 100 kW per efficiency PACK is, kunnen er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere PACKS worden gecombineerd (opererend als een eenheid), die bij elkaar tot zo’n 500 kW kunnen terugleveren.

 

De efficiency PACK meet continu de teruggewonnen mechanische of elektrische energie in kW netto. Dit is af te lezen op de restwarmtegenerator. Hiermee kan een reder of scheepseigenaar eenvoudig berekenen en aantonen hoeveel CO2 er gedurende een reis is gespaard.

 

 

Op de Maritime Industry beurs demonsteren wij de efficiency PACK met mechanische terugvoer, bestemd voor het innovatieve koppelverband Panerai I en II

 

 

“De efficiency PACK werkt naadloos samen met het EU Stage V ready uitlaatgassensysteem van onze Duitse partner Fischer Abgastechnik (zie figuur 2)”, zo vervolgt Jeroen. “Door een optimale afstemming en integratie van Fischer’s SCR katalysatorroetfilter, uitlaatgeluiddemper, vonkenvanger, ophangelementen, rookgassenkoeler en Orcan’s efficiency PACK, kunnen wij een stil (45 dB(A)), schoon (EU Stage V ready) en brandstofbesparend (6-9%) uitlaatgassensysteem adviseren en leveren.”

 

Figuur 2: EU Stage V ready SCR katalysator en roetfilter

 

 

Lees meer over de EU Stage V ready installatie voor een kraanschip uit 1964

 

 

Benieuwd geworden naar één van onze Green Technologies? Bezoek onze stand (F.105) op de Maritime Industry beurs en bekijk onze duurzame binnenvaartoplossingen.

 

Ontdek meer over ons

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.