Maak kennis met onze Green Technologies voor de zeevaart op de Maritime Industry 2018

Door: Jeroen Berger, 24 april 2018 (laatst geüpdatet)  

Sinds de oprichting in 2012 geeft Berger Maritiem reders en scheepseigenaren deskundig advies bij het verduurzamen van zijn of haar schip of vloot. Hierbij streeft het familiebedrijf naar groene oplossingen die niet alleen leiden tot een kleinere milieudruk, maar ook tot kostenbesparingen en uiteindelijk tot een voor de klant betere marktpositie. In de loop der jaren heeft Berger Maritiem een uitgebreid producten- en dienstenpakket samengesteld en zijn zij uitgegroeid tot specialist op gebied van scheepsprestatieoptimalisatie, emissiereductie en brandstofbesparing. Op de Maritime Industry beurs in Gorinchem laat Berger Maritiem u graag kennismaken met haar Green Technologies voor de zeevaart, kustvaart, marine, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij en mega jachtbouw.

 

In verband met het recentelijk gesloten klimaatakkoord voor de zeescheepvaart, geeft Berger Maritiem deze editie speciale aandacht aan het reduceren van uw CO2-voetafdruk. De honderddrieënzeventig bij de IMO aangesloten landen zijn het namelijk eens geworden dat de totale CO2-uitstoot van de internationale scheepvaart in 2050 moet zijn gehalveerd in vergelijking met 2008 en dat de sector daarna zo snel mogelijk volledig klimaatneutraal gaat werken. Om deze doelen te bereiken is een tussenstap afgesproken: in 2030 moeten zeeschepen gemiddeld al 40 procent minder CO2 uitstoten.

 

CO2-reductie en brandstofbesparing

 

Vooruitlopend op het gesloten klimaatakkoord, heeft Berger Maritiem een jaar geleden een nieuwe innovatie voor de scheepvaart toegevoegd aan haar producten- en dienstenpakket om CO2 te kunnen reduceren: de efficiency PACK (restwarmtegenerator) van het Duitse bedrijf Orcan Energy AG (zie figuur 1). Hiermee wordt de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie omgezet in elektriciteit of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). Met deze technologie kan een reder of scheepseigenaar jaarlijks tussen de 6 en 9 procent gaan besparen op de brandstofkosten en tot zo’n 300 ton CO2-uitstoot reduceren.

 

De efficiency PACK is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kW tot 5 MW (en meer) en is onder meer toepasbaar in de sectoren: marine, zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij en mega jachtbouw. Hiermee is de restwarmtegenerator interessant voor vele type schepen.

 

De warmteterugwininstallatie is ontwikkeld om zowel tijdens vollast als deellast een goed rendement te behouden en volgt moeiteloos de beschikbare hoeveelheid restwarmte, ook tijdens een dynamisch vaarprofiel. En hoewel de maximale netto output al 100 kW per efficiency PACK is, kunnen er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere PACKS worden gecombineerd (opererend als een eenheid), die bij elkaar tot zo’n 500 kW kunnen terugleveren.

 

De efficiency PACK meet continu de teruggewonnen mechanische of elektrische energie in kW netto. Dit is af te lezen op de restwarmtegenerator. Hiermee kan een reder of scheepseigenaar eenvoudig berekenen en aantonen hoeveel CO2 er gedurende een reis is gespaard.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 1: efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy AG

 

 

Lees meer over de efficiency PACKS voor de “single fuel” LNG schepen

 

 

CO2-reductie door scheepsprestatieoptimalisatie

 

Een andere maatregel die een scheepseigenaar of reder kan nemen om de CO2-uitstoot van zijn of haar schip of vloot te reduceren, is door de hydrodynamische prestaties ervan te verbeteren. Om deze prestaties inzichtelijk te kunnen krijgen, maakt Berger Maritiem gebruik van de kennis en expertise van VICUSdt. Dit ontwerp- en ingenieursbureau uit Vigo (Spanje) maakt gebruik van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) technologie. Hiermee kan de stroming en weerstand van een schip worden berekend om te zien welke verbeteringen er gedaan kunnen worden.

 

“Wij zien niet alleen bij nieuwbouw, maar ook bij bestaande schepen veel mogelijkheden om brandstof te besparen en CO2 te reduceren. Vooral bij de schroef, straalbuis en het roer, is vaak nog een hoop winst te behalen”, aldus Kees Berger, eigenaar van Berger Maritiem.

 

Jeroen Berger, Marketing Director/ Partner bij Berger Maritiem, vult aan: “Het mooie is, dat wij niet alleen de prestaties inzichtelijk kunnen krijgen. De berekende brandstofbesparingen en CO2-reductie kunnen wij dankzij onze wetenschappelijke benadering ook aantoonbaar maken.” Berger Maritiem laat de schroeven, straalbuizen en roeren lokaal in Vigo (Spanje) produceren. De CFD geoptimaliseerde straalbuis- en roerontwerpen van VICUSdt worden bijvoorbeeld door het staalverwerkingsbedrijf Menaga realiseerbaar gemaakt.

 

Dankzij de samenwerking met de Emenasa Group, waar VICUSdt onderdeel vanuit maakt, kan Berger Maritiem de gehele aandrijftrein inzichtelijk krijgen en optimaliseren. Samen met hen kunnen zij complete diesel, hybride of elektrisch aangedreven voortstuwingssystemen ontwerpen en leveren om brandstof te kunnen besparen en CO2 te kunnen reduceren.

 

 

Lees meer over een green retrofit project voor drie multipurpose schepen

 

 

Geïnteresseerd geraakt in één van onze CO2-reducerende oplossingen? Bezoek onze stand (F.105) op de Maritime Industry beurs en laat u deskundig adviseren.

 

Ontdek meer over ons

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.