Grote belangstelling bij de FAT van één van de eerste efficiency PACKS

Door: Bas Flipse van Orcan Energy AG en Jeroen Berger van Berger Maritiem, 23 maart 2018

Op donderdag 1 en dinsdag 13 maart hebben op uitnodiging van Berger Maritiem en Orcan Energy AG meer dan 120 personen de Factory Acceptance Test (FAT) bijgewoond van één van de eerste efficiency PACKS voor de scheepvaart. De efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy AG is begin vorig jaar op de markt gekomen. In ongeveer één jaar tijd zijn er al 16 installaties van verkocht, waarvan vier voor de nu in aanbouw zijnde „single fuel” LNG schepen van Rederij Doeksen, die hiermee reeds de FAT met succes hebben ondergaan. De FAT vond plaats bij Orcan Energy’s productiepartner Intertech Mechanical B.V. in Groot-Ammers.

 

Vanwege het unieke, duurzame karakter van de nieuwe aluminium catamarans van Rederij Doeksen heeft het project flink wat aandacht getrokken. Om ook de aanwezige restwarmte aan boord van de veerschepen te benutten, zijn de efficiency PACKS van Orcan Energy AG geselecteerd. Het Duitse bedrijf, dat vorig jaar de scheepvaartmarkt betrad, haalde hiermee een mooie opdracht binnen die tot veel interesse vanuit de markt heeft geleid. Lange tijd werd er uitgekeken naar het moment waarop het serieproduct voor het eerst voor het publiek toegankelijk zou zijn en daarom besloot Orcan Energy tijdens de FAT de deuren te openen. Verspreid over twee dagen werden geïnteresseerden uit de scheepvaartsector ontvangen om de technologie te zien draaien. Marcel Flipse, Head of Marine and Power Applications bij Orcan Energy AG: “De opkomst was geweldig. We hebben scheepswerven, rederijen, motorenfabrikanten en vele andere partijen uit de maritieme sector mogen ontvangen. Dit geeft vertrouwen.”

 

CO2-reductie en brandstofbesparing vanaf de eerste dag

 

De efficiency PACK zet de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie om in elektriciteit of mechanisch vermogen. “Dit laatste ter ondersteuning van de aandrijflijn”, zo legt Marcel Flipse uit. Hiermee kan een reder of scheepseigenaar zo tussen de 6 en 9 procent besparen op de brandstofkosten en de CO2-voetafdruk significant omlaag brengen. “CO2-reductie wordt een steeds belangrijker thema; kijk alleen al naar de doelstelling van het nieuwe regeerakkoord om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 49% te verminderen ten opzichte van 1990”, voegt Kees Berger, eigenaar van Berger Maritiem en Orcan Energy’s sales agent voor de Benelux, hieraan toe.

 

Het unieke van de efficiency PACK is, dat die ook gehuurd kan worden. Op deze manier is er geen sprake van een investering die terugverdiend moet worden, maar van een vaste huurprijs die aanzienlijk lager is dan de besparing op de brandstofkosten. Hierdoor ontstaat er vanaf dag 1 een positieve cashflow voor de scheepseigenaar en kan er vanaf het eerste moment worden bijgedragen aan een duurzamere toekomst.

 

 

Breed en flexibel inzetbaar

 

De efficiency PACK is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kW tot 5 MW (en meer) en is onder meer toepasbaar in de sectoren: marine, zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij en mega jachtbouw. Hiermee is de restwarmtegenerator interessant voor vele type schepen.

 

De restwarmtegenerator is daarnaast flexibel inzetbaar. Het product is ontwikkeld om zowel tijdens vollast als deellast een goed rendement te behouden en volgt moeiteloos de beschikbare hoeveelheid restwarmte, ook tijdens een dynamisch vaarprofiel. En hoewel de maximale netto output al 100 kW per efficiency PACK is, kunnen er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere PACKS worden gecombineerd (opererend als een eenheid), die bij elkaar tot zo’n 500 kW kunnen terugleveren.

 

Hoge verwachting

 

Marcel Flipse en Kees Berger hebben beiden een hoge verwachting van de efficiency PACK (restwarmtegenerator) voor de scheepvaart. “De voordelen zijn talrijk”, vertelt Kees Berger enthousiast. “Zo kun je in aanmerking komen voor een Green Award voor een binnenvaartschip, verbetert de efficiency PACK de EEDI van een nieuwbouwschip en kun je gebruik maken van de zogenaamde Energie-investeringsaftrek, wat je gemiddeld zo’n 13,5% aan voordeel oplevert.” Marcel Flipse vult aan: “Je bent hiermee niet alleen groen, ook zul je het merken in de portemonnee.”

 

 

Orcan Energy AG

 

Orcan Energy AG levert producten, onderdelen en turnkey-oplossingen om restwarmte om te zetten in CO2-vrij elektrisch vermogen voor de industrie, de scheepvaart, de automotive-sector, de markt voor elektriciteitsopwekking (stationair en huur) en de agrarische sector (biogas). Het clean-tech bedrijf, gevestigd in München, Duitsland, is opgericht in 2008 als spin-off van de Technische Universiteit München en heeft ongeveer 65 werknemers in dienst. Het portfolio bestaat uit voor het eerst gerealiseerde systeemintegratie- oplossingen als serieproduct (restwarmte-terugwinning als component) en plug-and-play modules, op basis van tweede generatie Organic Rankine Cycle-technologie. Orcan Energy AG heeft meer dan 80 installaties verkocht in o.a. Duitsland, Italië, Vietnam, China, Nederland, Canada, Litouwen en Groot-Brittanië en bedient een wereldwijde markt.

 

Website: www.orcan-energy.com

 

Berger Maritiem

 

Een modern handels- en adviesbureau dat deskundig advies geeft op het gebied van duurzaamheid voor schepen en vloten. Berger Maritiem streeft ernaar omgroeneoplossingen te bieden die niet alleen leiden tot een lagere milieudruk, maar ook tot kostenbesparingen en uiteindelijk tot een voor de klant betere marktpositie. Door de jaren heen heeft Berger Maritiem met zorg een uitgebreid producten- en dienstenpakket samengesteld en zijn zij uitgegroeid tot specialisten op het gebied van energie-efficiëntie, efficiënte voortstuwing, emissiereducerende technologieën en verantwoorde scheepsrecycling. Berger Maritiem heeft meerdere partners op het gebied van duurzaamheid. Zo vertegenwoordigt het bedrijf onder andere Orcan Energy AG voor de Benelux.

 

Lees meer op onze blogpagina

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.