Is hybride aandrijving ook iets voor mijn schip?

Door: Jeroen Berger, 18 november 2015

Regelmatig krijgen wij de vraag: is hybride aandrijving ook iets voor mijn schip? Of het nu gaat om een binnenvaartschip, tanker, passagiersschip, sleepboot, patrouillevaartuig, offshore schip of mega jacht, het antwoord op deze vraag hangt af van vele factoren.

 

Wat houdt hybride aandrijving voor uw schip precies in?

 

Hybride aandrijving betekent dat het schip op twee manieren kan worden voortgestuwd, namelijk: elektrisch (via het accupunt of dieselelektrisch) of mechanisch (met andere woorden: dieseldirect). In tegenstelling tot hybride aandrijving, is er bij dieselelektrische aandrijving alleen sprake van elektrische voortstuwing. Hybride aandrijving wordt onder andere toegepast in de sectoren: binnenvaart, offshore, baggerij, visserij en de mega jachtbouw.

 

Wat zijn de voordelen van hybride aandrijving voor uw schip?

 

Doordat het schip bij hybride aandrijving op twee manieren (elektrisch of mechanisch) kan worden voortgestuwd, heeft u als scheepseigenaar zowel de voordelen van dieselelektrisch varen bij laag vermogen, als de voordelen van dieseldirect bij hoog vermogen. Hierdoor kunt u slimmer omgaan met de beschikbare energie en dus besparen op de brandstofkosten.

 

Nemen wij de elektrische installatie van een hybride systeem onder de loep, dan zien wij een groot verschil op gebied van de installatie in tegenstelling tot een dieselelektrische aandrijflijn. Zo is de elektrische installatie van een hybride systeem ten opzichte van een dieselelektrische aandrijflijn vele malen lichter en zijn er minder componenten nodig. Dit geeft u onder andere meer ruimte in de machinekamer. Maar ook doordat een hybride aandrijflijn minder componenten bevat, is het hybride systeem goedkoper in aanschaf en eenvoudiger in bediening en onderhoud.

 

Hoe weet ik of hybride aandrijving ook iets is voor mijn type schip?

 

U denkt nu misschien: leuk al die voordelen van hybride aandrijving, maar gelden deze ook voor mijn type schip? U dient inzicht te krijgen in de prestaties van uw schip vanuit diverse scenario’s en operationele vaarprofielen, om vast te kunnen stellen of hybride aandrijving ook voor uw type schip de beste en slimste keus is.

 

Met behulp van een CFD berekening uitgevoerd door VICUSdt kunnen wij de hydrodynamische prestatie van uw huidige of nieuw te ontwerpen schip nauwkeurig analyseren en daar waar mogelijk optimaliseren. Daarnaast richten wij ons niet alleen op de energievoorziening, maar bijvoorbeeld ook op het ontwerp van de scheepsschroef en het scheepsroer en kijken wij naar de schroef-romp-interactie. Dankzij deze aanpak kunnen wij u hiermee een integrale oplossing bieden.

 

Daarnaast adviseren wij u over de technische en economische haalbaarheid van de beschikbare elektrische systemen, warmteterugwinningsmogelijkheden en kijken wij naar alternatieve energiebronnen als zonne-energie, biobrandstoffen, LNG, GTL en methanol. Het doel hierachter is dat wij willen komen tot het meest optimale (hybride) aandrijfconcept, behorende bij uw specifieke vaarprofiel en passend bij uw budget en bedrijfsprofiel.

 

Het meest optimale aandrijfconcept voor uw type schip

 

Of het nu gaat om binnenvaartschepen, tankers, passagiersschepen, sleepboten, patrouillevaartuigen, offshore schepen of mega jachten, ieder schip is anders en kent een ander vaarprofiel. Degenen die zeggen: “Ga voor hybride aandrijving!”, hebben het mis. Want ook hier is de regel “One size fits all” niet van toepassing. Maar wat is nu het meest optimale aandrijfconcept voor uw type schip? Uiteraard zoeken wij dat graag voor u uit. Voor meer informatie verwijs ik u graag door naar onze pagina over hybride of elektrische voortstuwing.

 

Lees meer op onze blogpagina

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.