Scrubber shuttle tanker business case

Door: Jeroen Berger, 23 november 2016  

Voor veel reders en scheepseigenaren die varen met zeeschepen van 400 GT (gross tonnage) of meer zal de mondiale zwaveleis van 0,5% m/m (massaprocent) die per 2020 ingaat een grote impact hebben op de bedrijfsvoering. De zwavelrichtlijn zal namelijk binnen afzienbare tijd moeten gaan leiden tot het maken van duurzame keuzes. Stap ik over op Marine Gas Oil (MGO), kies ik voor een alternatieve brandstof als Liquefied Natural Gas (LNG) of blijf ik varen op Heavy Fuel Oil (HFO) met gebruik van scrubber technologie?

 

Onze Noorse partner Clean Marine AS is door Samsung Heavy Industries geselecteerd als leverancier voor het installeren van een scrubber op twee shuttle tankers in opdracht van AET Tankers. De schepen (beide 120.000 DWT) zijn 275,8 meter lang, 46 meter breed en hebben een diepgang van 15 meter. Clean Marine heeft de scrubber installaties in het eerste kwartaal van 2015 opgeleverd. Hoe ziet voor AET Tankers de business case er nu uit na een jaar in bedrijf?

 

Factoren die hebben geleid tot de business case

 

Factoren die van invloed waren bij de aankoopbeslissing voor een scrubber voor AET, zijn geweest: het toekomstig prijsverschil tussen de brandstoffen HFO (Heavy Fuel Oil) en MGO (Marine Gas Oil), het tijdsbestek in het SECA-gebied tot 2020 (het vaarprofiel), het brandstofverbruik, de jaarlijkse besparing en de terugverdientijd van de investering.

 

Tussen januari 2014 en februari 2015 lag het prijsverschil van zware stookolie (HFO) en maritieme diesel (MGO) tussen de 240 en 300 $/ton. Het is zeer aannemelijk dat er een prijsverschil tussen de brandstoffen MGO en HFO zal blijven bestaan.

 

Per 1 januari 2015 mag in de Sulphur Emission Control Areas (SECAs) alleen worden gevaren op een brandstof met een zwavelpercentage van maximaal 0,1% m/m, of men installeert een scrubber. Bekend is dat er één AET shuttle tanker voor 70% in het SECA-gebied vaart, het andere schip voor 80%.

 

Na het doorberekenen van het brandstofverbruik kwam men voor beide AET shuttle tankers op een jaarlijkse besparing van circa 1,2 miljoen dollar (USD). Op basis van deze gegevens mag men verwachten dat de scrubbers voor AET binnen 2 à 3 jaar zijn terugverdiend.

 

Waarom gekozen voor een scrubber van Clean Marine?

 

Clean Marine biedt met haar innovatieve en gepatenteerde ‘Advanced Vortex Kamer’-technologie, welke bijdraagt aan een zeer grote reinigingsefficiëntie, de mogelijkheid om meerdere bronnen door één scrubber installatie te laten reinigen zonder noemenswaardige tegendruk. Verder is het concept voorzien van een caustic soda-injectiesysteem waardoor men eenvoudig ook in water met een lage pH-waarde in open loop modus kan opereren.

 

Aangezien de shuttle tankers van AET beide zijn voorzien van twee hoofdmotoren, vijf hulpmotoren en drie boilers en een wereldwijd en onbeperkt vaargebied hebben, is de keuze gevallen op Clean Marine.

 

Foto: scrubber van Clean Marine

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.