advies schone brandstof strategie binnenvaart en z...

« Vorige 10  Volgende 10 » 
21.IHM Inventory Hazardous Materials service
 
als een schip het einde van zijn economische levensduur heeft bereikt, zal het schip gesloopt en gerecycled moeten worden. het recyclen van schepen vormt echter een grote uitdaging op zowel maatschappelijk als milieugebied. veel schepen die ontmanteld moeten worden, worden namelijk nog naar zogenaamde sloopstranden gebracht, wat in de praktijk vaak een gevaarlijke en milieubelastende klus is door de gevaarlijke materialen die in het schip en de uitrusting daarvan zijn verwerkt. door middel van wet- en regelgeving probeert onder andere de europese unie (eu) de vele problemen rondom het recyclen van schepen aan te pakken. wet- en regelgeving op het gebied van scheepsrecycling de in 2013 aangenomen scheeps recycling verordening (nr. 1257/2013 ) van de europese unie (eu) zal scheepseigenaren en rederijen met schepen van 500 gt of meer, die met hun schip een vlag van een lidstaat van de eu voeren, verplicht gaan stellen om een up-to-date inventaris van gevaarlijke materialen te hebben, gedurende de hele levenscyclus van het schip. in het engels wordt dit ook wel een inventory of hazardous materials (ihm) genoemd. in deze verordening is verder opgenomen dat een schip in de nabije toekomst uitsluitend mag worden ontmanteld bij een scheepsrecyclinginrichting die op de europese lijst van goedgekeurde inrichtingen staat vermeld. ook dient een scheepseigenaar voorafgaand aan de recycling van het schip in het bezit te zijn van een 'geschikt voor recycling'-certificaat. voor europese nieuwbouwschepen gaat de scheeps recycling verordening op zijn laatst in per 31 december 2018 en geldt deze vanaf 31 december 2020 ook voor europese bestaande schepen en schepen die de vlag van een derde land voeren en een haven of ankerplaats aandoen van een eu-lidstaat. zie ook figuur 1. figuur 1: tijdlijn wanneer de eu wet- en regelgeving op gebied van ihm ingaat wat houdt een inventory of hazardous materials (ihm) precies in? onder gevaarlijk materiaal wordt elk materiaal of elke substantie bedoeld, die mogelijk gevaarlijk kan zijn voor de menselijke gezondheid en/of het milieu. met betrekking tot de inventory of hazardous materials (ihm) zijn er in de scheeps recycling verordening van de europese unie (eu), regels opgesteld voor nieuwe en bestaande schepen van 500 gt en meer. voorbeelden van gevaarlijke materialen die geïnventariseerd moeten worden, zijn: asbest, ozonafbrekende stoffen, pcb’s, pfos’s, aangroeiwerende verbindingen en verfsystemen, cadmium en cadmiumverbindingen, zeswaardig chroom en zeswaardigchroomverbindingen, lood en loodverbindingen, kwik en kwikverbindingen, pbb’s, pbde’s, polychloornaftalenen (meer dan drie chlooratomen), radioactieve stoffen, bepaalde gechloreerde paraffinen met een korte keten (alkanen, c10-c13, chloor) en een broomhoudende brandvertrager (hbcdd). wat zouden wij voor u kunnen betekenen? voor het maken van een inventaris van gevaarlijke materialen, is het opstellen van een eenvoudige inventarisatielijst niet voldoende. zo dient er niet alleen contact te worden opgenomen met uw leveranciers, maar vaak ook met de toeleveranciers van die leveranciers. daarnaast dient er voor een bestaand schip omme nabij de 200 monsters te worden genomen. deze zullen dan vervolgens moeten worden opgestuurd naar het lab voor inspectie. wat de inventory of hazardous materials (ihm) betreft, heeft onze partner metizoft een one-stop-shop-concept ontwikkeld. naast het uitvoeren van een inventaris van gevaarlijke materialen, kunnen zij u namelijk ook helpen met het bijhouden van de ihm gedurende de hele levenscyclus van het schip. vanaf 2006 hebben zij een database opgebouwd met een uitgebreide lijst van leveranciers met de daarbij gebruikte componenten en materialen. alle door dnv gl op persoon gecertificeerde hazmat experts zorgen ervoor dat de inventaris van de gevaarlijke materialen te allen tijde up-to-date is en kunnen uw organisatie vakkundig adviseren en begeleiden bij de verkrijgbaarheid van het “geschikt voor recycling”-certificaat, voorheen het “groene paspoort” genoemd. lees meer over het bijhouden van de inventory of hazardous materials business case een noorse rederij met een vloot van in totaal 55 offshore support schepen is met de inventory of hazardous materials (ihm) service voorbereid op toekomstige milieueisen. hiermee kan de rederij voldoen aan de dnv gl clean design notatie. deze milieuklasse stelt het hebben van een continu bijgewerkte inventaris van gevaarlijke materialen verplicht aan boord van de vaartuigen. bekijk de ihm offshore support schip business case onze rol houdt niet op bij een inventory of hazardous materials (ihm) een inventaris van gevaarlijke materialen kan ertoe leiden dat er materialen of substanties aan boord van het schip worden aangetroffen waarin gevaarlijke stoffen zijn verwerkt. wat nu? wij kunnen u ontzorgen van a tot z. wij spreken de maritieme taal en kunnen u van een inventory of hazardous materials (ihm) tot en met een eventuele verwijdering van gevaarlijke materialen (zoals asbest) begeleiden en adviseren. wij helpen u graag verder veel rederijen en scheepseigenaren zijn nog niet bekend met de verwachte wet- en regelgeving op gebied van scheepsrecycling. tijdig hierop inspelen is voor u van groot belang voor de continuïteit van uw bedrijfsvoering. heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | neem contact op
22.Restwarmtegenerator
 
een toenemende urgentie voor co2-reductie (onder andere door de green deal binnenvaart, zeevaart en havens), een vermindering van de operationele kosten van het schip en de onlangs aangepaste imo eedi-regels, kunnen u als scheepseigenaar of reder aanzetten tot het nadenken over maatregelen voor een optimale benutting van de brandstof gebruikt door de motoren aan boord van uw schip. meer dan de helft van de energie uit de brandstof gaat via de uitlaat en het koelwater verloren als restwarmte. om de energie-efficiëntie van uw schip te kunnen verhogen, hebben wij ons gespecialiseerd in het benutten van deze verloren gaande energie. benutting van restwarmte vanwege de hoge warmte-inhoud en temperatuur is warmteterugwinning via de uitlaatgassen van uw geïnstalleerde motoren een ideale manier om meer energie uit de toegevoerde brandstof te genereren. er is al een restwarmtegenerator op de markt, die deze energie eenvoudig om kan zetten in mechanische of elektrische energie of waarbij u de warmte kunt benutten om bijvoorbeeld direct de warmtebehoefte voor verwarming of tapwater af te dekken. wij hebben het hier over de efficiency pack (restwarmtegenerator) van onze duitse partner orcan energy ag. deze installatie kan de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, maar ook reststoom of thermische olie benutten en omzetten in elektrische of mechanische energie. hiermee kunt u aantoonbaar uw co2-voetafdruk gaan verkleinen, gaan besparen op uw brandstofkosten (6-9%) en uw energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) als onderdeel van het ship energy efficiency management plan (seemp) gaan verbeteren. de maritieme versie van de efficiency pack is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kw tot 5 mw (en meer). want hoewel de maximale output al 100 kw netto per efficiency pack is, kan er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere packs worden gecombineerd. opererend als een eenheid kunnen deze bij elkaar tot zo’n 500 kw terugleveren. de restwarmtegenerator is onder andere ontwikkeld voor schepen in de volgende sectoren: zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. lees meer over de efficiency pack van orcan energy ag green award binnenvaart bent u in het bezit van één of meerdere binnenvaartschepen? dan informeren wij u graag over het volgende. per 1 januari 2011 bestaat er een zogenaamd green award voor binnenvaartschepen die voldoen aan specifieke milieueisen. het doel van het green award is om binnenvaartondernemers te erkennen die meer hebben gedaan om hun binnenvaartschip milieuvriendelijker te krijgen dan de geldende eisen. naast een verbetering van het imago kan een green award zorgen voor een verbeterde positie bij ladingverwerving, een korting op havengeld en een gunstige financiering bij uw bank. het green award voor de binnenvaart werkt volgens een puntensysteem. bekend is dat u met het installeren van een scr katalysator en roetfilter al snel veel punten kunt behalen, om in aanmerking te kunnen komen voor een green award voor uw binnenvaartschip. voor de efficiency pack kunnen er ook punten worden toegekend. de restwarmtegenerator kan worden gezet op de zogeheten vrije lijst van het green award programma van eisen. lees meer over het green award voor de binnenvaart energie-investeringsaftrek een fiscale regeling die wij graag bij u onder de aandacht brengen, is de energie-investeringsaftrek (eia). doordat de restwarmtegenerator van orcan energy is gebaseerd op het organische rankinecyclus (orc)-principe kunt u fiscaal voordeel behalen. zo kan de eia in 2020 u gemiddeld 11 procent voordeel opleveren. dit is mede afhankelijk van uw rechtsvorm. bijvoorbeeld of u een vennootschap onder firma (vof) of besloten vennootschap (bv) heeft. lees meer over de eia voor orc gebaseerde restwarmtegenerator in de praktijk onlangs hebben de belgische baggeraar deme en de taiwanese scheepsbouwer csbc het startsein gegeven voor de bouw van een installatieschip voor de offshore windenergie in taiwan. met 4.000 ton aan kraancapaciteit en dp3-capaciteit, kan de ‘green jade’ multimegawatt-turbines, jackets en onderdelen van de volgende generatie in één keer transporteren. eén van de ontwerpcriteria was een vermindering van de co2-emissies. waar normaal via de pijp meer dan de helft van de energie verloren gaat als restwarmte, halen nu de 8 efficiency packs van onze partner orcan energy 100% groene stroom uit de restwarmte van de motoren. van de in totaal 4 dual fuel-motoren die worden geplaatst, wordt elk uitgerust met 2 efficiency packs. wanneer alle motoren draaien, halen de systemen bij elkaar ruim 500 kw (netto) aan elektrisch vermogen terug uit de restwarmte. lees meer over het nieuwe windmolen-installatieschip van deme een ander voorbeeld is de toepassing voor de twee nieuwe lng-veerboten ‘willem barentz’ en ‘willem de vlamingh’ van rederij doeksen. dit zijn de allereerste single fuel lng-veerboten in nederland en de allereerste schepen ter wereld, waarbij single fuel lng-motoren rechtstreeks een vaste schroef aandrijven. voor beide ferries zal de restwarmte van de hoofd- en hulpmotor worden benut en omgezet in elektrische energie (stroom) om de batterijen mee op te laden. het systeem dekt daarmee de volledige energievraag voor de boegschroefinstallatie voor het aan- en afmeren. op 3 juli 2020 is de ‘willem barentz’ officieel in gebruik genomen op de veerdienst naar terschelling. het zusterschip ‘willem de vlamingh’ volgt later dit jaar. lees meer over de nieuwe lng-veerboten van rederij doeksen nox- en pm-reductie samen met onze duitse partner fischer abgastechnik tillen wij de efficiency pack van orcan energy naar een hoger plan. zo zijn wij samen met hen in staat om u een uitlaatgassensysteem te adviseren waarbij u niet alleen uw co2-voetafdruk omlaag brengt, maar ook de uitstoot van stikstofoxiden (nox) en fijnstof (pm) significant reduceert. waar de scr-katalysator de nox-uitstoot tot 98% reduceert en waarmee u de imo tier iii-emissie-eis haalt, kunt u met het roetfilter tot 99% fijnstof reduceren. combineert u beide systemen, dan kunt u de eu stage-v-uitstootnormen halen. doordat fischer en orcan ook partners zijn van elkaar, zal er een optimale afstemming en integratie plaatsvinden van de scr katalysator, het roetfilter, de uitlaatgeluiddemper, vonkenvanger, ophangelementen, rookgassenkoeler en de efficiency pack. de maranta-maranta 2 van géke en riemer kingma is hier een goed voorbeeld van. van dit koppelverband is de machinekamer rigoureus verbouwd en voorzien van de meest nieuwe technieken. neem met de maranta-maranta 2 een kijkje in de praktijk service met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde servicespecialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw restwarmtegenerator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen. expertise het delen van kennis is voor ons niet alleen een manier om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van uw persoonlijke visie op dit en andere thema’s. ook de feedback die wij hierop krijgen, zorgt ervoor dat wij steeds slimmere en meer geschikte duurzame oplossingen kunnen bieden. bekijk onze blogpagina om meer kennis op te doen en lees onze business cases voor praktijkvoorbeelden. over berger maritiem | contact opnemen
23.Contact
 
heeft u een vraag of wilt u advies, neem gerust contact met ons op. berger maritiem sales & service v.o.f. steur 50, 3344 jj hendrik-ido-ambacht (nederland) gevestigd dichtbij rotterdam (google maps). info@bergermaritiem.nl of via het contactformulier wij proberen uw vraag snel te beantwoorden. kantoor +31 78 641 4525 van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. service +31 78 641 4525 24 uur per dag, 7 dagen in de week. expertise bekijk onze blogpagina en pagina met business cases volg ons op linkedin en youtube. facturatiegegevens leveringsvoorwaarden beleidsregels over berger maritiem
24.Orcan Energy
 
orcan energy ag is een toonaangevend, snelgroeiend en ambitieus technologiebedrijf op het gebied van restwarmtebenutting gebaseerd op de organische rankinecyclus (orc). het bedrijf, gevestigd in münchen (duitsland), is opgericht in 2008 en kent haar roots bij de technische universiteit münchen (tum). in 2004 zijn daar de eerste testen en onderzoeken van de restwarmtegenerator gestart. inmiddels is de restwarmte-terugwin-technologie ingevoerd in meerdere markten, waaronder sinds 2016 ook in de maritieme sector. wereldwijd heeft orcan energy meer dan 200 restwarmte-terugwin-installaties verkocht (bij elkaar goed voor zo’n 1 miljoen cumulatieve draaiuren) en hebben zij wereldwijd 140 patenten geregistreerd. verder hebben zij meer dan 60 medewerkers in dienst en stamt de eerste referentie uit 2011. de maritieme versie van de efficiency pack (restwarmtegenerator) zet de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie om in elektriciteit (stroom) of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). hiermee kan een reder of scheepseigenaar de co2-voetafdruk gaan verkleinen, gaan besparen op de ...kosten (6-9%) en de energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) als onderdeel van het ship energy efficiency management plan (seemp) gaan verbeteren. ontdek meer over de efficiency pack (restwarmtegenerator) van onze partner orcan energy of neem gerust contact met ons op voor meer informatie.  
25.Restwarmtegenerator Orcan Energy AG
 
mede als gevolg van de green deal voor de ..., ... en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de ... en het gesloten ...akkoord (de declaration of nijmegen), wordt het reduceren van de co2-uitstoot van uw schip of vloot steeds belangrijker. de efficiency pack (restwarmtegenerator) van onze duitse partner orcan energy ag kan hierin een serieuze bijdrage leveren. zo kan de efficiency pack de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie benutten en omzetten in elektriciteit (stroom) of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). hiermee kunt u aantoonbaar de co2-voetafdruk gaan verkleinen, gaan besparen op de ...kosten (6-9%) en de energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) als onderdeel van het ship energy efficiency management plan (seemp) gaan verbeteren. eigenschappen de efficiency pack meet continu de teruggewonnen mechanische of elektrische energie in kw netto. dit is af te lezen op de restwarmtegenerator. hiermee kunt u als reder of scheepseigenaar berekenen en aantonen hoeveel co2 (en ...kosten) er gedurende een reis is gespaard. daarnaast vinden ze het belangrijk dat de restwarmtegenerator zelfvoorzienend is en geen afbreuk doet aan de werking van het schip. verder is de efficiency pack door tÜv gecertificeerd en voorzien van een ce-markering. dit laatste geeft aan dat de restwarmte-terugwin-installatie voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de europese economische ruimte (eer). met een duidelijke focus op het gebruik van lean design principes, de toepassing van gebruikelijke en gangbare industriële componenten en met hulp van de in huis ontwikkelde innovatieve besturing, wordt er met de efficiency pack gestreefd naar een duurzaam, uniek en betrouwbaar product. wereldwijd heeft orcan energy al meer dan 200 installaties verkocht. bij elkaar is dit goed voor zo’n 1 miljoen cumulatieve draaiuren. het technologiebedrijf, opgericht in 2008, kent haar roots bij de technische universiteit münchen (tum). in 2004 zijn daar de eerste testen en onderzoeken van de restwarmtegenerator gestart. inmiddels is de technologie in meerdere sectoren ingevoerd, waaronder sinds 2016 ook in de maritieme sector. lees meer over onze partner orcan energy ag werking de efficiency pack is gebaseerd op het organische rankinecyclus (orc)-principe. deze werkt op een koude medium (r245fa) wat al “kookt” bij 15 graden celsius (°c) bij atmosferische druk. de damp wordt via een eenvoudige schroefexpander omgezet in rotatie-energie. deze schroefexpander werkt op een veel lager toerental dan bij een stoomturbine en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied. orcan energy heeft veel onderzoek gedaan naar de werking en besturing van een dergelijk systeem bij variabele en deel belastingen. testen op vrachtwagenmotoren en bij mtu op de proefstand hebben de goede werking onder deze omstandigheden aangetoond. toepasbaarheid de maritieme versie van de efficiency pack is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kw tot 5 mw (en meer). hiermee is de restwarmte-terugwin-technologie interessant voor vele type schepen. binnen de maritieme sector is orcan energy actief in onder andere de volgende sectoren: ..., kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, ..., baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. de restwarmtegenerator is ontwikkeld om zowel tijdens vollast als deellast een goed rendement te behouden. het systeem volgt moeiteloos de beschikbare hoeveelheid restwarmte, ook tijdens een dynamisch vaarprofiel. en hoewel de maximale netto output al 100 kw per efficiency pack is, kunnen er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere packs worden gecombineerd. opererend als een eenheid kunnen deze bij elkaar tot zo’n 500 kw terugleveren. de efficiency pack kan worden toegepast in zowel uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip en werkt met elke soort verbrandingsmotor en type .... denk aan bio...fen, lng/cng, gtl, methanol, mgo, duel fuel en hfo. in de praktijk op 17 juli 2019 is het 172 meter lange en 11,4 meter brede koppelverband maranta-maranta 2 van géke en riemer kingma uit alblasserdam aan de kade bij dolderman gehermotoriseerd. de machinekamer is rigoureus verbouwd en voorzien van de meest nieuwe technieken. zo is er onder andere plaats gemaakt voor een efficiency pack. hiermee wordt alle restwarmte uit beide hoofdmotoren benut en via een eenvoudige schroefexpander omgezet in mechanisch vermogen. deze duurzame opgewekte energie wordt vervolgens overgebracht op de as van de stuurboordmotor, waardoor deze minder zwaar wordt belast. lees meer over het koppelverband maranta-maranta 2 een andere business case die wij graag bij u onder de aandacht brengen, is de toepassing van de efficiency packs voor de twee nieuwe lng-veerboten van rederij doeksen. deze rederij verzorgt vanaf harlingen de overtochten naar de waddeneilanden terschelling en vlieland. dit zijn de allereerste single fuel lng-veerboten in nederland en de allereerste schepen ter wereld, waarbij single fuel lng-motoren rechtstreeks een vaste schroef aandrijven. voor beide ferries zal de restwarmte van de hoofd- en hulpmotor worden benut en omgezet in elektrische energie (stroom) om de batterijen mee op te laden. het systeem dekt daarmee de volledige energievraag voor de boegschroefinstallatie voor het aan- en afmeren. de schepen zijn bijna afgebouwd en zullen vanaf 7 januari 2020 structureel worden ingezet in de dienstregeling op de lijnen terschelling en vlieland. lees meer over de nieuwe lng-veerboten van rederij doeksen service met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw restwarmtegenerator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
26.Is methanol de ... maritieme ... voor de toekomst?
 
door: kees berger, 19 december 2014 het is geen geheim meer dat de maritieme sector vandaag de dag wordt geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen met betrekking tot de aanstaande emissie wet- en regelgeving. de bijdrage aan de wereldwijde uitstoot van zwaveloxiden (sox) en stikstofoxiden (nox) is namelijk aanzienlijk. drie belangrijkste alternatieven - schakelen naar laagzwavelige ...fen, het installeren van de nabehandeling van uitlaatgassenapparaten, bijvoorbeeld scrubbers, of het gebruik van aardgas - zijn uitgebreid onderzocht, maar zeer weinig informatie is beschikbaar over methanol als scheeps.... methanol is een ... ... methanol bevat geen zwavel. de uitstoot van fijnstof (pm) en stikstofoxiden (nox) uit methanolverbranding in scheepsmotoren zo is de verwachting en ervaring, is duidelijk lager dan die welke voortvloeien uit de verbranding van conventionele ...fen. methanol is op grote schaal beschikbaar, kan veilig worden vervoerd en gedistribueerd met behulp van de bestaande infrastructuur, en is het normaal gesproken veel goedkoper dan destillaten op basis van energie-inhoud. het kan worden geproduceerd uit hernieuwbare en niet-hernieuwbare grondstoffen, alsmede door recycling van koolstofdioxiden (co2) uit rookgassen of afvangen en recycling van atmosferische co2. als deze "groene" methanol op grotere schaal beschikbaar komt zal het zeker helpen aan de verduurzaming van de internationale scheepvaartbedrijven zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot bedrijfstak met een kleine milieu- en co2-footprint. de technologie aangezien methanol (en lng) andere kenmerken bezitten dan traditionele marine diesel ...fen is niet mogelijk om van de ene ... naar de ander om te schakelen zonder aanpassingen van ofwel de motor of de .... verschillende mogelijke alternatieven zijn beschikbaar, welke de norm wordt is nog te bezien. een mogelijke manier om methanol te gebruiken zonder grote wijzigingen aan de motor te converteren naar dimethylether (dme) wat een uitstekende diesel... is. het proces is een katalytische reactie waarbij twee moleculen methanol worden omgezet in een molecuul van dme en één molecuul water. 2 ch3oh → h20 + ch3och3 ongeveer 90 procent van de methanol wordt omgezet in dme wat resulteert in een mengsel van 10 procent methanol, 45 procent dme en 45 procent water op molecuulbasis. in industriële toepassingen worden deze stoffen afgescheiden door destillatie. voor scheepvaarttoepassingen heeft het deense bedrijf haldor topsoe voorgesteld het mengsel te gebruiken zoals het is. zij noemen het mengsel obate (on-board-alcohol-to-ether). door de omzetting van methanol in dme aan boord te doen is de opslag efficiënter aangezien dme gasvormig is bij normale temperatuur en druk gemaakt. proeven op kleine dieselmotoren hebben aangetoond dat dit ...mengsel een goede zelfontbranding (door compressie) heeft. in het spireth-project zal de ... worden getest in 300 kw motoren aan boord van een zweedse ropax schip in eigendom van stena line. het voordeel bij het gebruik van obate ... is dat de vereiste motoraanpassingen beperkt zijn tot het ...systeem. onder andere een nieuwe opvoerpomp en injectoren zijn noodzakelijk. het belangrijkste nadeel van de methanol-tot-dme conversie is dat de obate eenheden ruimte nodig hebben. conclusie als je de nodige investering vergelijkt in de aanpassingen van de schepen om op methanol te gaan varen, dan liggen die voor de toepassing van methanol significant lager dan wanneer je de schepen geschikt maakt voor lng, terwijl de emissies reducties van stikstofoxiden (nox), zwaveloxiden (sox) en fijnstof (pm) vergelijkbaar zijn. verder is het niet voor niets dat een rederij als stena recent heeft besloten om de eerste ferry (stena germania) conversie naar methanol uit te laten voeren door de werf remontova in polen. gezien de enorme politieke push voor lng zou je je af kunnen vragen of deze ... een serieuze kans gaat krijgen om uit te groeien tot de ... ... voor de maritieme sector, wat er in potentie wel in zit denk ik. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
27.Fischer
 
fischer abgastechnik gmbh & co. kg is specialist in het op maat ontwerpen van imo tier iii en eu stage v ready scr katalysatoren en roetfilters passend bij uw specifieke motoren installatie, type schip en gebruikersprofiel. de imo tier iii en eu stage v ready scr katalysatoren en roetfilters, geschikt voor schepen met een motorvermogen van 19 tot 10.000 kw, zijn in eigen huis bedacht en ontwikkeld. zo wordt bijvoorbeeld bij de scr katalysator de ureumoplossing op een uiterst efficiënte manier vermengd met de uitlaatgassen. dit doet fischer abgastechnik met behulp van hun speciaal daarvoor en zelf ontwikkeld injectiesysteem. voor de actieve roetfilters heeft fischer abgastechnik een uitgebreid aanbod aan, deels in huis, ontwikkelde thermomanagement systemen (waaronder de brander) in het programma zodat men voor elke toepassing het meest geschikte systeem kan selecteren. met de scr katalysatoren kunnen de volgende emissies worden gereduceerd: nox (70-98%), co (80-98%), hc (80-90%) en pm (20-30%). co(<98%), hc (<95%) en pm (90-99%) kan met het roetfilter worden gereduceerd. dit innovatieve bedrijf, gevestigd in emsdetten (duitsland), denkt in complete en ...besparende uitlaatgassensystemen. door een optimale afstemming en integratie van de scr katalysator, roetfilter, uitlaatgeluiddemper, vonkenvanger, ophangelementen, rookgassenkoeler en orcan energy’s efficiency pack (restwarmtegenerator), kunnen zij u een stil (45 db(a)), schoon (imo tier iii en eu stage v ready) en ...besparend (6-9%) uitlaatgassensysteem adviseren op basis van uw wensen en eisen. dit complete uitlaatgassensysteem kan fischer abgastechnik gmbh & co. kg uiteindelijk ontwerpen in zowel een ‘droge’ als een ‘natte’ uitvoering (watergeïnjecteerd). ontdek meer over de scr katalysator en roetfilter van onze partner fischer abgastechnik, of neem gerust contact met ons op.
28.VICUSdt
 
een alsmaar toenemende vraag naar efficiënte en effectieve scheepsontwerpen gaf spaanse investeerders in 2007 aanleiding tot de oprichting van vicusdt. vicusdt, onderdeel van de emenasa group, is een toonaangevend, onafhankelijk en internationaal georiënteerd ontwerp- en ingenieursbureau voor de maritieme sector. inmiddels heeft deze organisatie een breed scala aan optimalisatie diensten ontwikkeld, beschikbaar voor vrijwel ieder type schip. op het gebied van voortstuwing en scheepshydrodynamica heeft vicusdt een sterke focus op het optimaliseren van de appendages (denk aan een scheepsschroef, straalbuis en scheepsroer) voor het verbeteren van de algehele scheepsprestatie. voor het uitvoeren van de berekeningen maakt vicusdt gebruik van geavanceerde computational fluid dynamics (cfd) software. uitgangspunt is hierbij het verlagen van het ...verbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw co2-voetafdruk. het kantoor van vicusdt ligt gevestigd in vigo (in het noordwesten van spanje) en is daarmee strategisch gelegen in de grootste vissershaven van europa. tot nu toe heeft dit ontwerpbureau wereldwijd meer dan 400 maritieme projecten gedaan. ontdek meer over onze partner vicusdt, bekijk de bedrijfsfilm, of neem gerust contact met ons op.
29.Straalbuis
 
bent u op zoek naar een straalbuis met het juiste straalbuisprofiel (bijvoorbeeld 19a, 37 of hr) die is afgestemd op uw andere appendages (zoals uw scheepsschroef en scheepsroer), scheepsvorm en vaarprofiel en op de juiste manier is ingepast in uw achterschip? of het nu gaat om uw ...schip, tanker, passagiersschip, sleepboot, patrouillevaartuig, offshoreschip of megajacht, samen met onze partner vicusdt onderzoeken wij graag voor u de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip om te komen tot een optimaal straalbuisontwerp. uitgangspunt is hierbij het verlagen van het ...verbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw co2-voetafdruk. ontwerpproces de computer wordt steeds sneller en beter. hierdoor kunnen de meest ingewikkelde computationalfluid dynamics (cfd) berekeningen worden gemaakt om de stroming en weerstand van het schip inzichtelijk te kunnen krijgen. om die reden neemt cfd een steeds belangrijkere plaats in bij het optimaliseren van schepen. voor het selecteren van het juiste straalbuisprofiel (bijvoorbeeld 19a, 37 of hr), afgestemd op uw andere appendages zoals uw scheepsschroef en scheepsroer, scheepsvorm en vaarprofiel, maakt onze partner gebruik van zeer geavanceerde cfd-software. deze simulatietool is speciaal ontwikkeld voor maritieme toepassingen, om voor u de juiste straalbuis te kunnen ontwerpen. daarnaast kan een straalbuis op meerdere manieren worden ingepast in het achterschip. zo kan een straalbuis bijvoorbeeld vast in de tunnel worden ingebouwd of los (aan uithouders) onder het achterschip worden geplaatst. ook bij het onderzoek voor de beste plaatsing maakt onze partner gebruik van deze software. bestaand schip bent u benieuwd wat een cfd geoptimaliseerde straalbuis voor uw bestaande schip aan rendement zou kunnen opleveren, of is uw bestaande straalbuis toe aan vervanging? indien u nog de tekeningen heeft van uw schip, dan kan onze partner vrij eenvoudig een geschikte straalbuis ontwerpen en het verwachte rendement vooraf voor u berekenen. heeft u geen tekeningen meer van uw schip, maar zou u wel graag willen onderzoeken of een straalbuis zin heeft en meer rendement oplevert? met behulp van een 3d-scan en de nodige metingen, zijn de specialisten van vicusdt in staat om uw voor- en achterschip met bestaande appendages zeer nauwkeurig in kaart brengen, om ook voor uw schip een geoptimaliseerde straalbuis te kunnen onderzoeken en ontwerpen, passend bij uw vaarprofiel. bekijk een green retrofit business case met straalbuizen in de praktijk bij de proefvaart is gebleken dat dit ...schip weer zuiniger is geworden dan het voorgaande ontwerp. mede dankzij de ontwerpaanpassingen (scheepsroeren en boeg), het verbeterde ontwerp van de scheepsschroef (waarbij wij van 5 naar 3 bladen zijn gegaan) en de geoptimaliseerde straalbuizen, is het ...verbruik (en daarmee de co2-uitstoot) lager uitgekomen. bekijk hieronder de business case. bekijk de straalbuizen en scheepsschroeven business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal ..., ... en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de ... en het gesloten ...akkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast een cfd geoptimaliseerd straalbuisontwerp, kunnen wij bijvoorbeeld ook kijken naar de schroef en het roer van uw schip, de boeg, trim, de schroef-romp-interactie, elektrische en hybride systemen en restwarmteterugwinningsmogelijkheden. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem co2-reductie met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde servicespecialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw straalbuis, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend ...? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
30.Biedt walstroom een duurzame optie voor generatorstroom in de ...?
 
door: jeroen berger, 13 maart 2015 binnen alle onderdelen van de ... bestaat een sterke behoefte aan ... en milieubewuste alternatieven. eén daarvan is de uitbreiding van het aantal walstroompunten. dit zijn de zogenaamde aftappunten voor elektriciteit aan wal. deze voorziening maakt het mogelijk dat alle hulpmotoren aan boord van het schip (denk aan generatorsets) na het aanleggen gewoon kunnen worden uitgezet. biedt walstroom een duurzame optie voor generatorstroom in de ...? een ... haven, dat wilt toch iedereen? het havenbedrijf rotterdam maakt zich sterk om van de rotterdamse haven de meest duurzame haven ter wereld te maken. zo willen zij de leefomgeving aantoonbaar verbeteren en streven zij naar een efficiënt gebruik van de energie. een transitie naar een ... ... ... door rederijen en scheepseigenaren wordt dan ook flink gestimuleerd. internationale ontwikkelingen op gebied van walstroom de huidige walstroom toepassingen zijn hoofdzakelijk te vinden in de verenigde staten (vs) en europa. daarnaast is er nu een duidelijke ontwikkeling zichtbaar in azië. zo heeft bijvoorbeeld singapore inmiddels diverse duurzame (“groene”) walstroom oplossingen aangekondigd. eén van de grootste belemmeringen bij een mondiale uitrol van walstroom toepassingen (en dus ook voor nederland) is de energiebelasting. deze belasting, die nu niet geheven wordt op de zware stookolie (hfo), zou namelijk in sommige gevallen ten koste kunnen gaan van het in potentie aantrekkelijke karakter van walstroom. de potentiële effecten van walstroom onderzoeksbureau ecofys heeft in opdracht van de europese commissie onderzoek gedaan naar de potentiële effecten van walstroom. hierbij is er onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit. zo zijn er bijvoorbeeld (grote) verbeteringen waarneembaar op gebied van koolstofdioxide (co2), zwavel- en stikstofoxiden (sox en nox) en fijnstof (pm). uit het onderzoek is verder naar voren gekomen dat er voor walstroom een duidelijke focus zal moeten worden gelegd op schepen die veel stroom behoeven en vaak afmeren op dezelfde locatie. dit geldt bijvoorbeeld voor cruiseschepen, ferries en tankers. heeft walstroom de toekomst? dat de ... in zijn geheel steeds ...r wordt, is een gegeven en wordt gereguleerd door de internationale maritieme organisatie (imo). dit werpt ook meteen de vraag op of de investering in walstroom dan op termijn nog wel een duurzame optie is voor generatorstroom. doordat de trend van het ontwikkelen van steeds meer “groene” schepen zich in toenemende mate voortzet, zijn wij van mening dat walstroom alleen een duurzame optie biedt voor slechts een specifiek aantal schepen, en met name daar waar de belasting van de luchtkwaliteit door het gebruik van generatorstroom onacceptabel groot wordt. een invoering van walstroom in de ... zal, zo denken wij, niet breed gedragen worden. zo lijkt walstroom alleen in beperkte mate haalbaar te zijn. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
« Vorige 10  Volgende 10 »