zoek

« Vorige 10  Volgende 10 » 
21.Biedt walstroom een duurzame optie voor generatorstroom in de zeevaart?
 
door: jeroen berger, 13 maart 2015 binnen alle onderdelen van de zeevaart bestaat een sterke behoefte aan schone en milieubewuste alternatieven. eén daarvan is de uitbreiding van het aantal walstroompunten. dit zijn de zogenaamde aftappunten voor elektriciteit aan wal. deze voorziening maakt het mogelijk dat alle hulpmotoren aan boord van het schip (denk aan generatorsets) na het aanleggen gewoon kunnen worden uitgezet. biedt walstroom een duurzame optie voor generatorstroom in de zeevaart? een schone haven, dat wilt toch iedereen? het havenbedrijf rotterdam maakt zich sterk om van de rotterdamse haven de meest duurzame haven ter wereld te maken. zo willen zij de leefomgeving aantoonbaar verbeteren en streven zij naar een efficiënt gebruik van de energie. een transitie naar een schone brandstof strategie door rederijen en scheepseigenaren wordt dan ook flink gestimuleerd. internationale ontwikkelingen op gebied van walstroom de huidige walstroom toepassingen zijn hoofdzakelijk te vinden in de verenigde staten (vs) en europa. daarnaast is er nu een duidelijke ontwikkeling zichtbaar in azië. zo heeft bijvoorbeeld singapore inmiddels diverse duurzame (“groene”) walstroom oplossingen aangekondigd. eén van de grootste belemmeringen bij een mondiale uitrol van walstroom toepassingen (en dus ook voor nederland) is de energiebelasting. deze belasting, die nu niet geheven wordt op de zware stookolie (hfo), zou namelijk in sommige gevallen ten koste kunnen gaan van het in potentie aantrekkelijke karakter van walstroom. de potentiële effecten van walstroom onderzoeksbureau ecofys heeft in opdracht van de europese commissie onderzoek gedaan naar de potentiële effecten van walstroom. hierbij is er onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit. zo zijn er bijvoorbeeld (grote) verbeteringen waarneembaar op gebied van koolstofdioxide (co2), zwavel- en stikstofoxiden (sox en nox) en fijnstof (pm). uit het onderzoek is verder naar voren gekomen dat er voor walstroom een duidelijke focus zal moeten worden gelegd op schepen die veel stroom behoeven en vaak afmeren op dezelfde locatie. dit geldt bijvoorbeeld voor cruiseschepen, ferries en tankers. heeft walstroom de toekomst? dat de zeevaart in zijn geheel steeds schoner wordt, is een gegeven en wordt gereguleerd door de internationale maritieme organisatie (imo). dit werpt ook meteen de vraag op of de investering in walstroom dan op termijn nog wel een duurzame optie is voor generatorstroom. doordat de trend van het ontwikkelen van steeds meer “groene” schepen zich in toenemende mate voortzet, zijn wij van mening dat walstroom alleen een duurzame optie biedt voor slechts een specifiek aantal schepen, en met name daar waar de belasting van de luchtkwaliteit door het gebruik van generatorstroom onacceptabel groot wordt. een invoering van walstroom in de zeevaart zal, zo denken wij, niet breed gedragen worden. zo lijkt walstroom alleen in beperkte mate haalbaar te zijn. lees meer op onze blogpagina uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
22.Groen Paspoort offshore schip business case
 
door: jeroen berger, 28 november 2016 polarcus heeft een vloot van in totaal zeven offshore schepen, die speciaal zijn ontwikkeld voor seismisch onderzoek. de organisatie heeft de ambitie uitgesproken om de meest duurzame vloot te realiseren binnen de offshore sector. onze partner metizoft vond het een uitdaging om polarcus hierbij te adviseren. door de offshore schepen van polarcus uit te rusten met een ‘groen paspoort’ blijven de seismische hulpvaartuigen ‘groen’ van doop tot sloop. over polarcus polarcus, gevestigd in de verenigde arabische emiraten (dubai), heeft als visie om binnen de offshore sector voor seismisch onderzoek voorop te lopen op het gebied van duurzaamheid. doordat de organisatie binnen hun eigen industrie waarneemt dat er een uitbreiding plaatsvindt naar nieuwe environmentally sensitive sea areas ("essa's"), wilt polarcus met haar offshore schepen maximaal inspelen op de huidige en toekomstige milieuwet- en regelgeving. zie figuur 1 voor de middelen die zij onder anderen hebben ingezet bij het verduurzamen van de vloot. figuur 1: polarcus offshore schip welke rol heeft metizoft in dit duurzaamheidsproject vervuld? voorafgaand aan de recycling van een schip dient een scheepseigenaar of reder in de nabije toekomst in het bezit te zijn van een 'geschikt voor recycling'-certificaat (ihm-certificaat), voorheen het ‘groene paspoort’ genoemd. voor het verkrijgen van een ‘groen paspoort’, maakt polarcus gebruik van metizoft’s document managent systeem, genaamd greenlogger. door gebruik te maken van de greenlogger, is polarcus verzekerd van een snelle en makkelijke opslag van tekeningen en documenten en kunnen zij niet alleen op zee, maar ook aan wal eenvoudig aantonen dat de offshore schepen vrij zijn van materialen en substanties waarin asbest, keramische vezels, kwik, lood of pcb’s zijn verwerkt (de zogenaamde hazardous materials). lees meer business cases uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.
23.Energie Audit
 
voor de maritieme sector wordt het energieverbruik een steeds belangrijker onderwerp. niet alleen om de kosten te kunnen reduceren, maar ook vanwege het milieuaspect. het reduceert namelijk de co2 emissies aanzienlijk. zuinig omspringen met de energie kan u als reder of scheepseigenaar belangrijke zakelijke voordelen opleveren. vanuit deze gedachte heeft onze partner vicusdt de energie audit ontwikkeld om u te helpen het energieverbruik aan boord van uw schip te optimaliseren. hierbij richt het bedrijf zich op de sectoren als zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. een gedetailleerde analyse dient als basis voor de energie audit een energie audit geeft u inzicht in het energieverbruik aan boord van uw schip. aangezien de meeste energie vaak gebruikt wordt voor het aandrijven van de scheepsschroeven om zodoende de weerstand van de romp en de appendages te overwinnen in verschillende bedrijfssituaties is een meer integrale aanpak nodig, die ook de hydrodynamische voetafdruk van het schip meeneemt. deze analyse vindt plaats met behulp van hun geavanceerde cfd berekening, één van de belangrijkste competenties van vicusdt. vicusdt biedt met haar energie audit verschillende mogelijkheden om het vaarprofiel van het schip inzichtelijk te maken. zo kunnen zij aan boord van het schip een permanente datameting doen of een tijdelijke meting laten verrichten door het personeel in een specifieke omstandigheid. zo kan voor de boeg van het schip, het roer, de schroef of voor bijvoorbeeld de straalbuis met behulp van de energie audit een vrij nauwkeurige energie optimalisatie analyse worden gemaakt op basis van het actuele vaarprofiel. daarnaast wordt er op grond van een haalbaarheidsonderzoek aangegeven waar en met welke investering de meeste kans is op winst. met andere woorden: een zo kort mogelijke terugverdientijd. de uitkomst van de energie audit de vicusdt aanpak is efficiënt en vanuit een praktijkgerichte benadering. uit de uitkomst van de energie audit blijkt vaak al dat met kleine aanpassingen de prestaties van het schip aanzienlijk kunnen worden verbeterd. dit kan een ontwerpaanpassing zijn of een geheel nieuw ontwerp van de straalbuis, het scheepsroer of van de scheepsschroef. voor u als management kan de uitkomst van de energie audit als basis dienen voor het maken van een verstandige investering die kan bijdragen aan het verbeteren van uw reputatie en die tevens een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van uw concurrentiepositie. de energie audit in de praktijk voor bijvoorbeeld een koel- en vriesschip heeft de energie audit geleid tot het inzichtelijk krijgen van het energieverbruik / de huidige prestaties en biedt het een goede basis voor verdere optimalisatie. vicusdt heeft in dit voorbeeld een tijdelijke datameting verricht, gebaseerd op het actuele vaarprofiel. hierbij zijn de prestaties van de hoofdmotor tussen een reis tussen twee havens gemeten vanuit vier verschillende vermogenstoestanden. bekijk de energie audit koel- en vriesschip business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal binnenvaart, zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast het uitvoeren van een energie audit voor het verbeteren van de prestaties van uw schip of vloot, kunnen wij bijvoorbeeld ook kijken naar elektrische en hybride systemen en restwarmteterugwinningsmogelijkheden. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. maak een afspraak | contact opnemen
24.CFD berekening
 
cfd staat voor computational fluid dynamics. dit is een techniek waarmee de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip nauwkeurig kan worden geanalyseerd. hiermee wordt de stroming en weerstand berekend om te zien welke verbeteringen er gedaan kunnen worden. onze partner vicusdt is gespecialiseerd in het verrichten van een cfd berekening. het bedrijf richt zich op de sectoren zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. wat zijn de belangrijkste gebieden van een schip waar optimalisatie mogelijk is? optimaliseer de rompvorm naast een zuinige motor, een schone brandstof strategie en slimme energie management systemen, worden er door veel rederijen hard gewerkt aan zuinige schepen door een rompvorm te ontwikkelen (of te optimaliseren) die minder weerstand ondervindt op zee. een cfd berekening kan daar goed bij van pas komen. met behulp van computational fluid dynamics (cfd) software kan worden bestudeerd hoe de waterstromen langs de romp lopen op weg naar het achterschip. doordat de beschikbare rekenkracht van computers alsmaar toenemend, kan onze partner met haar cfd simulatietool de waterstromen zeer nauwkeurig in beeld brengen. voor onder andere een nieuw te ontwerpen visserij schip heeft vicusdt een rompvorm optimalisatiestudie uitgevoerd. bekijk de cfd optimalisatiestudies visserij schip business case optimaliseer de bulbsteven niet alleen de rompvorm kan worden geoptimaliseerd, ook de bulbsteven (ook wel de bulb genoemd) kan met behulp van een cfd berekening een grote rendementsverbetering ondergaan. de functie van het torpedovormig onderdeel van de boeg is dat het automatisch moet zorgen voor een vermindering van de golfweerstand. de praktijk leert dat dit niet altijd het geval is. zo kan er in veel gevallen op gebied van rendement een hoop winst worden behaald. met de cfd simulatietool van vicusdt kan de bulbsteven dusdanig worden geoptimaliseerd dat het schip minder vermogen en dus minder brandstof nodig heeft om een bepaalde snelheid te bereiken. daarnaast is het zo dat, na een cfd berekening, bij hetzelfde vermogen zelfs in veel gevallen een iets hogere snelheid kan worden bereikt. voor onder andere drie multipurpose schepen heeft onze partner een nieuwe bulbsteven ontworpen. voor dit green retrofit project wordt een brandstofbesparing en co2-reductie verwacht van 25 procent. bekijk de green retrofit multipurpose schip business case optimaliseer de appendages vaak worden bij het optimaliseren van de rompvorm van het schip, de appendages (denk aan een scheepsschroef, scheepsroer en straalbuis) niet meegenomen. een gemiste kans, zo denken wij, want de appendages kunnen worden uitgelijnd in de stroming, zodat ook zij zo min mogelijk weerstand geven. vicusdt begrijpt dat maar al te goed en heeft haar cfd simulatietool dan ook zo ontwikkeld dat ook uw appendages kunnen worden uitgelijnd middels een cfd berekening. bekijk een cfd simulatie van een contra-roterende propeller of van een roer en propeller en krijg inzicht in één van de belangrijkste gebieden waar optimalisatie mogelijk is. voor onder andere een nieuw te ontwerpen binnenvaarttanker hebben wij cfd geoptimaliseerde scheepsschroeven en straalbuizen mogen ontwerpen en leveren. bekijk de scheepsschroeven en straalbuizen binnenvaart tanker business case optimaliseer de trim beter varen kan zijn: een constant en betrouwbaar schema varen, het aanpassen van de snelheid aan de waterdiepte, het tijdig schoonmaken/ polijsten van de scheepsschroef, maar dit kan ook een trim optimalisatie betekenen. dit laatste kan vicusdt met behulp van haar geavanceerde cfd simulatietool eenvoudig uitvoeren. normaal gesproken vertrimt een schip om het zwaartepunt van de waterlijn. omdat de scheepsvorm achter vaak voller is dan voor, ligt dit punt meestal achter de halve lengte tussen de loodlijnen. uitgebreide studies hebben aangetoond dat de juiste trim sterk van invloed is op de romp weerstand en dus op het benodigde voorstuwingsvermogen. aangezien het optimum verschilt per snelheid en diepgang is een uitgebreide analyse noodzakelijk om dit inzichtelijk te krijgen. een uitdagende klus, waar cfd berekeningen een goed hulpmiddel voor zijn. voor onder andere drie lpg tankers heeft vicusdt een trim optimalisatie uitgevoerd. hierbij heeft vicusdt rekening gehouden met verschillende factoren, waaronder de belastingraad, het vaargebied en de specifieke eigenschappen van de schepen. de trim optimalisatie heeft geleid tot een aantoonbare besparing op de brandstofkosten. bekijk de trim optimalisatie lpg tanker business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal binnenvaart, zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast het uitvoeren van een cfd berekening, kunnen wij bijvoorbeeld ook onder... doen naar elektrische of hybride systemen en het benutten van restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, de reststoom of thermische olie. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
25.Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP)
 
vanaf 1 januari 2013 gelden nieuwe regels voor de energie-efficiëntie voor schepen groter dan 400 gt. deze staan vermeld in marpol annex vi, hoofdstuk 4. de regels vereisen een nieuw certificaat, het zogenaamde international energy efficiency certificate (ieec). dit certificaat zal worden uitgegeven indien het schip is voorzien van een ship energy efficiency management plan (seemp). wat houden deze regels precies in en wat kunnen wij daarin voor u betekenen? nieuwe regels voor het international energy efficiency certificate (ieec) om precies te zijn wordt het international energy efficiency certificate (ieec) voor nederlandse schepen uitgereikt door een klassenbureau wanneer een ship energy efficiency management plan (seemp) aan boord is. het seemp geeft hierbij een lijst van maatregelen om de energie-efficiëntie aan boord van een schip te optimaliseren, zonder grote kosten. op nieuwbouwschepen is vanaf 1 januari 2013 de energy efficiency design index (eedi) verplicht gesteld. de eedi technische file bevat alle technische documentatie die aantoont dat de energie-efficiëntie van het schip voldoet aan de toegestane limiet. het doel van het ship energy efficiency management plan (seemp) is om niet alleen de energie-efficiëntie van het schip te verbeteren, maar ook om deze tussentijds bij te kunnen houden. om die reden is de energy efficiency operational indicator (eeoi) geïntroduceerd. hierbij kan het energieverbruik van een schip (of vloot) tijdens een bepaalde periode worden gevolgd. met de regels van het ship energy efficiency management plan (seemp) wordt de reder en scheepsoperator aangemoedigd om bij elke stap van het seemp nieuwe technieken en praktijken te overwegen bij het optimaliseren van het energiegebruik van het schip. dergelijke energie-efficiëntie maatregelen zullen namelijk moeten gaan leiden tot een verlaging van het brandstofverbruik. en daarmee ook tot een reductie van de co2-emissies, wat mede dankzij de green deal voor de zeevaart en het klimaatakkoord steeds belangrijker wordt. opstellen van het ship energy efficiency management plan (seemp) samen met onze partner vicusdt kunnen wij een praktische bijdrage leveren bij het opstellen van het ship energy efficiency management plan (seemp) voor uw schip of vloot. zo kunnen wij de toe te wijzen energy efficiency design index (eedi) beoordelen en kunnen wij u begeleiden bij de invoering van de energy efficiency operational indicator (eeoi). vicusdt heeft de juiste tools en mensen beschikbaar om het energieverbruik aan boord van een schip of vloot tijdens een bepaalde periode te kunnen volgen. uitgangspunt is hierbij dat u als scheepseigenaar of reder uiteindelijk voldoet aan alle eisen die het international energy efficiency certificate (ieec) stelt. ...tocht naar efficiënte oplossingen hoewel steeds meer scheepseigenaren en reders willen voldoen aan de regels die het ship energy efficiency management plan (seemp) stelt, is het vinden van slimme, efficiënte methoden en technieken voor velen vaak een uitdagende klus. wij van berger maritiem hebben de juiste kennis en ervaring in huis om u te kunnen begeleiden en adviseren bij het vinden en selecteren van de juiste oplossing voor uw type schip. een oplossing waarmee u uw energy efficiency design index (eedi) of energy efficiency operational indicator (eeoi) zou kunnen gaan verbeteren, is bijvoorbeeld met de restwarmtegenerator van onze duitse partner orcan energy ag. hiermee kunt u niet alleen uw ship energy efficiency management plan (seemp) verbeteren, maar tegelijk ook besparen op uw brandstofkosten (6-9%) en uw co2-voetafdruk reduceren. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
26.Koppelverband Maranta van Géke en Riemer Kingma voorzien van de nieuwste technieken
 
door: jeroen berger, 13 september 2019 recentelijk is het 172 meter lange en 11,4 meter brede koppelverband maranta-maranta 2 van géke en riemer kingma uit alblasserdam aan de kade bij dolderman gehermotoriseerd. de machinekamer is, zo mogen wij wel stellen, rigoureus verbouwd en voorzien van de meest nieuwe technieken. door hiermee de milieuvoetafdruk van de maranta significant omlaag te brengen, hoopt de familie kingma een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de binnenvaart. welke innovaties hebben zij toegepast? in deze business case ga ik hier uitgebreid op in. nieuwe motoren met uitlaatgasnabehandeling allereerst hebben géke en riemer ervoor gekozen om de maranta uit te rusten met twee nieuwe epa tier iv final-gecertificeerde 3512e caterpillar-motoren. dit zijn de allereerste motoren van dit type in de binnenvaart. daarmee vervangen zij twee oude ccr0-motoren. de scr-katalysatoren die bij de caterpillars zijn geleverd, zijn aangevuld met zelfreinigende roetfilters van onze partner fischer abgastechnik. waar de scr-katalysatoren de nox-uitstoot van de motoren reduceren tot 90%, verminderen de roetfilters met passieve regeneratie de pm-uitstoot tot 99%. daarmee behalen de motoren de nieuwe eu stage v-emissiewaarden. de verwachting is, dat deze motoren met uitlaatgasnabehandeling straks min of meer worden gezien als gelijkwaardig aan eu stage v-gecertificeerde motoren. in de green deal voor de binnenvaart is namelijk afgesproken dat er een labelsysteem komt voor binnenvaartschepen, die de emissieprestaties waardeert. hiermee wordt er invulling gegeven aan het erkennen van aangepaste motoren die voldoen aan de eu stage v-emissienorm. bij het toekennen van dit label, is de in een praktijkmeting vastgestelde uitstoot leidend (dus niet de typegoedkeuring van de motor). het labelsysteem wordt, zo is de verwachting, in het voorjaar van 2020 opgeleverd. benutting van restwarmte vooruitlopend op de afspraken die in de green deal zijn gemaakt om de co2-uitstoot te reduceren, is er in de machinekamer ook plaats gemaakt voor een efficiency pack (restwarmtegenerator). deze komt van onze partner orcan energy en is gebaseerd op het organische rankinecyclus (orc)-principe. met de maranta wordt met kolen en ertsen gevaren naar de saar en de moezel. met geladen graan wordt dan weer via de franse moezel teruggevaren naar veevoerbedrijven in nederland. per reis (52 per jaar) wordt met de efficiency pack niet alleen aantoonbaar de co2-voetafdruk van het koppelverband omlaag gebracht, maar tegelijk ook bespaart op de brandstofkosten. in deze configuratie wordt alle restwarmte uit beide hoofdmotoren benut en via een eenvoudige schroefexpander omgezet in mechanisch vermogen. deze duurzame opgewekte energie wordt vervolgens overgebracht op de as van de stuurboordmotor, waardoor deze minder zwaar wordt belast. green award en clinsh met deze nieuwe voortstuwingsinstallatie komt het koppelverband in aanmerking voor een gouden green award en mag de familie kingma meedoen aan het duurzame proefproject clean inland shipping (clinsh). op de maranta zal speciale meetapparatuur worden geplaatst. hiermee wordt continu twee jaar lang de uitstoot aan boord gemeten. dit zal waardevolle informatie moeten gaan opleveren over de milieuprestaties en operationele kosten bij de toepassing van de technieken. cfd-optimalisatie-studie tot slot hebben géke en riemer ook al de “go” gegeven voor een cfd-optimalisatie-onder.... passend bij het vaarprofiel, mag onze partner vicusdt op ... gaan naar efficiëntieverbeteringen in het achterschip. hiermee willen zij de co2-voetafdruk van de maranta nog verder omlaag brengen. inmiddels zijn er al diverse 3d-scans uitgevoerd en tal van metingen verricht. lees meer business cases
27.Scheepsroer
 
bent u op ... naar een scheepsroer met het juiste profiel die is afgestemd op uw andere appendages (zoals uw scheepsschroef en straalbuis), scheepsvorm en vaarprofiel? of het nu gaat om uw binnenvaartschip, tanker, passagiersschip, sleepboot, patrouillevaartuig, offshoreschip of megajacht, samen met onze partner vicusdt onder...en wij graag voor u de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip om te komen tot een optimaal scheepsroerontwerp. uitgangspunt is hierbij het verlagen van het brandstofverbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw co2-voetafdruk. ontwerpproces de computer wordt steeds sneller en beter. hierdoor kunnen de meest ingewikkelde computational fluid dynamics (cfd) berekeningen worden gemaakt om de stroming en weerstand van het schip inzichtelijk te kunnen krijgen. om die reden neemt cfd een steeds belangrijkere plaats in bij het optimaliseren van schepen. voor het selecteren van het juiste scheepsroerprofiel, de ophanging en plaatsing van de roerkoning, afgestemd op uw andere appendages zoals uw scheepsschroef en straalbuis, scheepsvorm en vaarprofiel, maakt onze partner gebruik van zeer geavanceerde cfd-software. deze simulatietool is speciaal ontwikkeld voor maritieme toepassingen, om voor u het juiste scheepsroer te kunnen ontwerpen. bestaand schip bent u benieuwd wat een cfd geoptimaliseerd scheepsroer voor uw bestaande schip aan rendement zou kunnen opleveren, of is uw bestaande scheepsroer toe aan vervanging? indien u nog de tekeningen heeft van uw schip, dan kan onze partner vrij eenvoudig een geschikt scheepsroer ontwerpen en het verwachte rendement vooraf voor u berekenen. heeft u geen tekeningen meer van uw schip, maar zou u wel graag willen onder...en of een cfd geoptimaliseerd scheepsroer meer rendement oplevert? met behulp van een 3d-scan en de nodige metingen, zijn de specialisten van vicusdt in staat om uw voor- en achterschip met bestaande appendages zeer nauwkeurig in kaart brengen, om ook voor uw schip het juiste scheepsroerprofiel inclusief de ophanging en plaatsing van de roerkoning te kunnen onder...en en ontwerpen, passend bij uw vaarprofiel. productie onze partner menaga beschikt over alle benodigde moderne apparatuur om het ontwerp van het cfd geoptimaliseerd scheepsroer, ook daadwerkelijk te kunnen produceren. hierbij kan dit staalverwerkingsbedrijf vrijwel elk type scheepsroerprofiel maken. elk scheepsroer wordt gefabriceerd volgens de laatste kwaliteitsstandaard en regels van de verschillende classificatiebureaus. zo voldoet dit staalverwerkingsbedrijf aan de internationale standaard voor kwaliteitsmanagementsystemen, waarbij de lassers en lasprocedures zijn gecertificeerd door de iacs. daarnaast zijn de lasmaterialen type goedgekeurd volgens de iso-regels. verder heeft menaga onder andere de volgende certificaten: iso 9001:2008 bv, werkplaatsgoedkeuring voor lassen door dnv-gl, erkenning ontvangen voor bv mode ii scheme en iso 3834-2 voor het lassen. lees meer over onze partner menaga in de praktijk om een voorbeeld te geven, hebben wij, samen met onze partner, voor een nederlands visserijschip het scheepsroerontwerp mogen optimaliseren. met behulp van geavanceerde computational fluid dynamics (cfd) rekentechnieken is onder andere de weerstand verminderd. bekijk de scheepsroer ontwerp business case co2-reductie mede als gevolg van de green deal binnenvaart, zeevaart en havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord, wordt het reduceren van de co2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. naast een cfd geoptimaliseerd scheepsroerontwerp, kunnen wij bijvoorbeeld ook kijken naar de scheepsschroef en de straalbuis, de boeg, trim, de schroef-romp-interactie, elektrische en hybride systemen en restwarmteterugwinningsmogelijkheden. dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw co2-voetafdruk. onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem service met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw scheepsroer, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.   wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | contact opnemen
28.Document Management Systeem
 
uit onder... is gebleken dat wij gemiddeld een uur per dag aan het ...en zijn naar informatie. dit betreft dan vooral de ongestructureerde informatie, zoals die in uw e-mail of in papieren archieven is opgeslagen. heeft u het document waar u naar op... was uiteindelijk gevonden, dan is het ...en naar de juiste informatie binnen het document vaak nog een hele uitdaging. met het document management systeem (dms), de greenlogger van metizoft, is een ongestructureerde bron aan informatie voorgoed verleden tijd. greenlogger in het door metizoft ontworpen document management systeem, genaamd de greenlogger, kunnen alle verklaringen worden verzameld voor elke aankoop, gedurende de gehele levenscyclus van het schip. hiermee heeft u een up-to-date overzicht van alle materialen aan boord van het schip en kunt u eenvoudig aantonen dat het schip vrij is van materialen en substanties waarin asbest, keramische vezels, kwik, lood of pcb’s zijn verwerkt. voordelen het document management systeem (dms) van metizoft digitaliseert al uw waardevolle informatie in uw organisatie. hierdoor draagt de greenlogger bij aan een goede dossieropbouw. het dms biedt u onder andere de volgende voordelen: - centrale opslag: al uw documenten 24 uur per dag binnen handbereik; - efficiënt ...en: vind snel wat u ...t; - duidelijke structuur: helder en overzichtelijk; - niet locatiegebonden: via uw webbrowser overal toegankelijk; - universeel: geschikt voor al uw belangrijke bestanden; - meteen aan de slag: eenvoudig in het gebruik. bekijk de demo van de greenlogger metizoft metizoft is gespecialiseerd in het uitvoeren van inventory hazardous materials (ihm) en asbestinventarisaties aan boord van schepen. de onder...ers van metizoft zijn officieel dnv gl hazmat expert gecertificeerd en kunnen uw organisatie vakkundig adviseren en begeleiden bij de verkrijgbaarheid van het 'geschikt voor recycling'-certificaat (ihm-certificaat), voorheen het ‘groene paspoort’ genoemd, voor uw type schip. bekijk de groen paspoort offshore schip business case wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? neem gerust contact met ons op of lees wat onze medewerkers delen op onze blogpagina. maak een afspraak | neem contact op
29.Scrubber
 
per 1 januari 2020 gaat de mondiale 0,5% m/m (massaprocent) zwaveleis in, zo heeft de internationale maritieme organisatie (imo) op 27 oktober 2016 besloten. voor veel reders en scheepseigenaren die varen met zeeschepen van 400 gt (gross tonnage) of meer zal de wereldwijde zwaveleis leiden tot het maken van keuzes. het installeren van een scrubber kan voor de zeescheepvaart een oplossing zijn om aan deze nieuwe zwavelrichtlijn te kunnen voldoen. wat is een scrubber en hoe werkt het principe? een scrubber wordt in de funnel van een zeeschip geplaatst. hierbij kan de funnel worden omschreven als de scheepsschoorsteen (het omhulsel) en de afvoerpijp (of afvoerpijpen) die zich in dat omhulsel bevinden. door middel van verneveling van het zeewater of zoetwater in de funnel wordt het zwavelgehalte van de uitlaatgassen teruggebracht naar de geldende zwaveleis. in veel gevallen wordt er caustic soda aan toegevoegd voor optimale reiniging. als we kijken naar de verschillende type scrubbers, dan kunnen wij deze opsplitsen naar drie varianten: de open loop scrubber, de closed loop scrubber en de hybride scrubber. waar een open loop scrubber vaak gebruikt maakt van zeewater, maakt een closed loop scrubber in de meeste gevallen gebruik van zoetwater voor het uitspoelen van de zwavelemissies. er zijn al scrubber fabrikanten op de markt die een scrubber hebben ontwikkeld die zowel in open als closed loop met zeewater werkt. deze laatste variant, de hybride scrubber, maakt het mogelijk dat de eindgebruiker kan omschakelen van open naar gesloten modus en visa versa. onze noorse partner clean marine as is specialist in hybride scrubber installaties. deze hebben een open en gesloten modus, zijn allstream (geschikt voor meerdere bronnen: denk aan hoofd-, hulpmotoren en boilers) en zijn passend voor vrijwel elk type zeeschip (voor retrofit en nieuwbouw) van 400 gt en meer. in 2017 heeft clean marine een nieuwe reeks aan scrubbers geïntroduceerd. de geavanceerde cleansox compact hybrid allstream scrubber is hierin de meest compacte scrubbervariant uit deze serie. ten opzichte van zijn voorganger is deze scrubber 66% kleiner, 30% lichter en zijn de aanschafkosten gereduceerd met 30%. lees meer over de cleansox compact scrubber van clean marine as wet- en regelgeving naast de wereldwijde 0,5% m/m zwaveleis die per 2020 van kracht wordt, zijn de emissie-eisen op gebied van zwaveloxiden (sox) voor de zeescheepvaart al in 2015 aangescherpt. zo mag per 1 januari 2015 in de sulphur emission control areas (secas) alleen worden gevaren op een brandstof met een zwavelpercentage van maximaal 0,1% m/m. onder de secas vallen de volgende gebieden: het engelse kanaal, de baltische zee, de noordzee en de oost- en westkust van de verenigde staten (vs). daarnaast wordt met ingang van 1 januari 2020 de zwaveleis uitgebreid naar 0,5% m/m voor de territoriale wateren en de exclusieve economische zone (eez) van de 28 lidstaten van de europese unie (eu). de territoriale wateren strekken zich hierbij uit tot 12 zeemijl (22,2 km) en de exclusieve economische zone (eez) tot 200 zeemijl (370,4 km) buiten de kust van een lidstaat. deze emissie-eis loopt parallel met de mondiale zwaveleis. lees meer over de mondiale 0,5% zwaveleis per 2020 loont het de moeite om een scrubber te installeren? factoren die van invloed kunnen zijn bij de aankoopbeslissing voor een scrubber, zijn het toekomstig prijsverschil tussen de brandstoffen hfo (heavy fuel oil) en mgo (marine gas oil), het tijdsbestek in het seca-gebied tot 2020, de commerciële levensduur van een schip, de terugverdientijd van de investering en het brandstofverbruik. samen met clean marine kunnen wij de technische en economische haalbaarheid van uw scrubber nieuwbouw of scrubber retrofit project onder...en. uit de uitkomst van het haalbaarheidsonder... zal blijken of het installeren van een scrubber op uw schip technisch mogelijk is en of dit een economisch rendabele oplossing is. financiering en subsidie naast de specialistische kennis en expertise op het gebied van scrubbers, kunnen wij u ook ondersteunen bij uw onder... naar de mogelijke verkrijgbaarheid van subsidies en vormen van financiering. een financieringsinstrument die wij graag bij u onder de aandacht brengen, is de financieringsmogelijkheid van export credit norway. wanneer u investeert in een noorse scrubber van clean marine als zijnde een retrofit-oplossing, dan kunt u tot wel 85% van de totale contractwaarde gefinancierd krijgen. de terugbetalingsperiode ligt tussen de 5 en 8,5 jaar per lening. het rentebedrag kan gebaseerd zijn op de zogenaamde cirr-rate of de market based interest rate (ibor). download de brochure over de scrubber retrofit financiering word nog groener met de efficiency pack (restwarmtegenerator) van onze duitse partner orcan energy ag, kunt u de meest compacte scrubber van clean marine as nóg groener maken door ook de nu zo actuele co2-uitstoot te reduceren. met de restwarmtegenerator kunt u namelijk de restwarmte uit de uitlaatgassen en het motorkoelwater van uw hoofd- en hulpmotoren benutten en omzetten in elektriciteit. deze opgewekte energie kunt u gebruiken voor het leveren van stroom voor onder andere de spoelwaterpompen van deze scrubber. service met de service van berger maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw scrubber, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen. wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases. over berger maritiem | neem contact op
30.Asbestinventarisatie
 
sinds 1 januari 2011 is het gebruik van asbesthoudende materialen zonder uitzondering verboden voor alle schepen, conform solas. de consequentie van deze eis voor u als scheepseigenaar of reder is, dat u wettelijk verplicht bent aan te kunnen tonen dat uw schip vrij is van asbest bij de aanvraag van een sloopvergunning. samen met metizoft zijn wij dé specialist in het uitvoeren van een asbestinventarisatie voor de maritieme sector. onze rol hierin is, u te helpen en begeleiden tot en met een eventuele asbestverwijdering. asbestinventarisatie op grond van de sc-540 norm een asbestinventarisatie conform de sc-540 norm is een wettelijk verplicht onder... in situaties waarbij een schip geheel of gedeeltelijk wordt afgebroken. elke asbestinventarisatie wordt uitgevoerd volgens deze norm, door een daarvoor gecertificeerd bedrijf. is er uiteindelijk asbest aangetroffen, dan kunt u op basis van de asbestinventarisatie een betrouwbaar financieel inzicht krijgen in de kosten van een asbestverwijdering. onze aanpak van een asbestinventarisatie onze aanpak van een asbestinventarisatie is allereerst het vastleggen van het doel van het onder.... daarna volgt het onder..., waarbij bijvoorbeeld de documenten van de eigenaar worden bestudeerd op aanwijzingen of er asbesthoudende of asbestverdachte materialen aanwezig zijn aan boord van het desbetreffende schip. samen met metizoft zijn wij erop gebrand om alle asbesthoudende materialen in kaart te brengen voor uw type schip. onze aanpak houdt niet op bij een asbestinventarisatie een asbestinventarisatie kan ertoe leiden dat er op het desbetreffende schip asbesthoudende materialen worden aangetroffen. in dat geval moet het aanwezige asbest worden verwijderd. wat nu? zodra er asbest op een schip moet worden verwijderd, moeten deze werkzaamheden stap voor stap worden uitgevoerd. in het asbestinventarisatierapport bijvoorbeeld moet allereerst de klasseindeling worden vastgesteld, waarin wordt aangegeven onder welk regime de asbestverwijdering moet plaatsvinden. tevens wordt de asbestinventarisatie gebruikt voor het aanvragen van de sloopvergunning, die aanwezig dient te zijn om asbest te mogen verwijderen. nadat de sloopvergunning is verstrekt, moeten de werkzaamheden zorgvuldig worden voorbereid. dan moet er bijvoorbeeld een beknopt werkplan worden opgesteld, waarin wordt omschreven op welke wijze de asbestverwijdering wordt uitgevoerd. de verwijdering van het asbest mag daarbij overigens alleen worden uitgevoerd door een bedrijf in het bezit van een sc-530 certificaat. nadat de asbest is verwijderd, dient er vervolgens door een onafhankelijk ster-lab een eindcontrole te worden uitgevoerd. berger maritiem kan u ontzorgen van a tot z. wij spreken de maritieme taal en kunnen u van een asbestinventarisatie tot en met de asbestverwijdering begeleiden en adviseren. document management systeem in het door metizoft ontworpen document management systeem kunnen vervolgens alle verklaringen worden verzameld voor elke aankoop, gedurende de gehele levenscyclus van het schip. hierdoor kunt u eenvoudig aantonen dat het schip vrij is van asbest. certificatieschema voor het procescertificaat asbestinventarisatie: sc-540 certificatieregeling asbestinventarisatie wij helpen u graag verder heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? neem gerust contact met ons op of lees wat onze medewerkers delen op onze blogpagina. maak een afspraak | neem contact op
« Vorige 10  Volgende 10 »