Door: Bas Flipse van Orcan Energy en Jeroen Berger van Berger Maritiem, 27 november 2017 MÜNCHEN Restwarmte inzetten als energiebron en daarmee brandstof besparen en uitstoot verminderen. Het Duitse bedrijf Orcan Energy AG heeft de technologie hiervoor afgelopen twee jaar ontwikkeld en is sinds begin dit jaar actief op de Nederlandse markt. Inmiddels zijn de eerste opdrachten een feit. Op dit moment worden de eerste installaties in de Nederlandse binnenvaart ingebouwd bij Scheepstechniek Drechtsteden en Koedood Dieselservice BV.
Technologie De technologie is gebaseerd op de zogeheten Organic Rankine Cycle (ORC), een natuurkundig principe waarbij een organisch koudemiddel een cyclus doorloopt en daarmee voortdurend warmte omzet in kinetische energie. De warmte is afkomstig van het motorkoelwater en de uitlaatgassen. Met een warmtewisselaar in het uitlaatgassenkanaal wordt de warmte opgehaald en door middel van een watercircuit naar de efficiency PACK geleid. Het motorkoelwater wordt direct van het koelwatercircuit afgetapt. In de efficiency PACK zet de warmte de ORC in gang. Hierbij wordt het koudemiddel verdampt en onder hoge druk naar een expander geleid. Het koudemiddel drijft de expander aan, waarbij de warmte wordt omgezet in een draaiende beweging. Na de expander wordt het koudemiddel gecondenseerd om opnieuw warmte te kunnen opnemen.
CO2-reductie
Brandstofbesparingen staan in directe relatie met de uitstootvermindering van broeikasgassen en andere schadelijke emissies. In het nieuwe regeerakkoord is de ambitie uitgesproken om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2, met 49% te verminderen en om met o.a. de binnenvaart een 'Green Deal' op te stellen. Technologieën die bijdragen aan deze uitstootvermindering zullen hier ongetwijfeld een belangrijke rol in spelen en worden nu al gestimuleerd met bijvoorbeeld de Energie-investeringsaftrek (EIA).
Green Award Een bijkomend voordeel van de technologie van Orcan Energy is dat scheepseigenaren in de binnenvaart hiermee het verkrijgen van een Green Award kunnen vergemakkelijken. Marcel Flipse, hoofd scheepvaart bij Orcan Energy, licht toe: "Energie-efficiëntie en brandstofbesparing zijn in toenemende mate belangrijke kwesties binnen de scheepvaart – in Nederland alleen al zien we een potentiële markt van enkele honderden schepen. Met deze technologie is het mogelijk om de CO2-voetafdruk van een schip significant te verkleinen – dit brengt voordelen met zich mee op het gebied van havengelden en belastingen."
Terugverdientijd
Huur-model
Berger Maritiem
efficiency PACK
| |
| |
Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie. |