Restwarmtegenerator binnenvaart koppelverband Cummins QSK38-M1 business case

Door: Jeroen Berger, 6 april 2017 

Het koppelverband Breitling/ Breitling II van Vice Versa Shipping uit Werkendam wordt beheerd door Ruijven BV waar Rook Ruijtenberg de eigenaar van is. Het is een speerpunt geweest om dit in 2016 opgeleverd binnenvaartschip zo duurzaam mogelijk te maken. Voor de Breitling mag onze Duitse partner Orcan Energy twee restwarmtegeneratoren gaan leveren.

 

Over de Breitling

 

Met het koppelverband Breitling/ Breitling II wordt er veel gevaren met kolen op en grind af. Het schip heeft de perfecte afmeting voor de vaart naar de Boven-Rijn tot aan Basel Birsfelden. Zo is de Breitling 183 bij 11,45 meter en heeft het binnenvaartschip hiermee precies de lengte van de sluizen op de Boven-Rijn. Het koppelverband, met een diepgang van 3,7 meter, kan in één keer 368 TEU aan containers vervoeren.

 

In de machinekamer staan twee Cummins-dieselmotoren. De motoren zijn van het type QSK38-M1. Deze hebben een vermogen van 1044 kW (1400 pk) bij 1600 rpm.

 

‘Schoon is de trend’

 

Volgens Ruijtenberg is schoon de trend. De Werkendamse scheepvaartondernemer vertelt dat ze al hun schepen zo ‘groen’ mogelijk proberen te bouwen. Dat Ruijven hiermee de daad voegt bij het woord, blijkt wel nadat Rook Ruijtenberg voor de Breitling I en II beide Cummins QSK38-M1-motoren laat uitrusten met een restwarmtegenerator. Hiermee benut de Breitling de normaal verloren gaande energie uit de uitlaatgassen en het koelwater en wordt deze omgezet in mechanische energie.

 

Restwarmtegenerator

 

De restwarmtegenerator voor de Breitling I en II is gebaseerd op de Organic Rankine Cyclus (ORC). Deze werkt op een koude medium (R245fa) wat al “kookt” bij 15 graden Celsius (°C) bij atmosferische druk. De damp wordt via een eenvoudige schroef expander omgezet in rotatie-energie. Deze schroef expander werkt op een veel lager toerental en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied, anders dan bij een stoomturbine. Met het toepassen van een restwarmtegenerator op de twee Cummins QSK38-M1-motoren wordt de energie-efficiëntie verhoogd en het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verlaagd.

 

 

Bekijk de animatievideo van de restwarmtegenerator van Orcan Energy

 

 

Fiscaal voordeel met de Energie-investeringsaftrek (EIA)

 

De restwarmtegenerator van Orcan Energy is gebaseerd op de organische rankinecyclus (ORC) en voldoet daarmee aan de energieprestatie-eisen van de Energie-investeringsaftrek (EIA). Doordat Ruijven investeert in een restwarmtegenerator gebaseerd op ORC kunnen zij hierdoor fiscaal voordelig investeren. De EIA kan in 2017 al gauw oplopen tot gemiddeld 13,5 procent.

 

  

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.