Restwarmtegenerator "single fuel" LNG ferries business case

Door: Jeroen Berger, 28 mei 2019  

In 2016 gaf Rederij Doeksen, die de veerdiensten verzorgt van, naar en tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland, de Australische firma Strategic Marine opdracht tot de bouw van twee nieuwe LNG-autoveerboten. Dit zijn de allereerste single fuel LNG-veerboten in Nederland en de allereerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks een vaste schroef aandrijven. Om deze schepen zuiniger en schoner te maken dan reguliere veerschepen, zijn de schepen, naast het toepassen van LNG (Liquefied Natural Gas), onder andere voorzien van efficiency PACKs (restwarmtegeneratoren) van onze Duitse partner Orcan Energy AG. De schepen zijn bijna afgebouwd en worden vanaf 7 januari 2020 structureel ingezet in de dienstregeling op de lijnen Terschelling en Vlieland.

 

Wat was de uitdaging van Rederij Doeksen?

 

Rederij Doeksen, gevestigd in Harlingen, streeft ernaar een moderne, efficiënte en marktgerichte dienstverlener te zijn, met marktconforme tarieven en een sterk groen-imago. Zo stimuleert de rederij bijvoorbeeld duurzame samenwerkingsverbanden met ondernemers om de producten Terschelling en Vlieland toeristisch aantrekkelijk te maken en de bezoekersaantallen te verhogen. Het is bij Doeksen de uitdaging geweest om niet alleen milieuvriendelijke, maar ook kostenefficiënte passagiersschepen te ontwerpen.

 

Hoe heeft Rederij Doeksen deze uitdaging aangepakt?

 

Allereerst zullen de twee ferries van Rederij Doeksen gaan varen op LNG. Dit draagt bij aan een forse vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen uit de gasmotoren. Denk aan een reductie van 30 procent CO2 en 100 procent reductie in NOx en SOx. Daarnaast zijn de ferries gemaakt van aluminium om het gewicht van de schepen te minimaliseren, de uitstoot van de emissies nog verder te verlagen en om te besparen op de brandstofkosten.

 

Wat heeft Orcan Energy hieraan kunnen bijdragen?

 

De LNG-aangedreven catamaran veerboten (elk 70 bij 17 meter) zijn uitgerust met op restwarmte draaiende generatoren. In elk passagiersschip staan twee LNG-motoren, één in elke romp. Per hoofd- en hulpmotor staat één efficiency PACK (restwarmtegenerator) van onze Duitse partner Orcan Energy AG. Deze restwarmtegeneratoren verhogen voor de schepen van Rederij Doeksen de efficiëntie van de motoren en verlagen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

 

Hoe werkt de efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy?

 

De efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy AG is gebaseerd op de Organic Rankine Cyclus (ORC). Deze werkt op een koude medium (R245fa) wat al “kookt” bij 15 graden Celsius (°C) bij atmosferische druk. De damp wordt via een eenvoudige schroef expander omgezet in rotatie-energie. Deze schroef expander werkt op een veel lager toerental en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied, anders dan bij een stoomturbine.

 

Hoe wordt de restwarmte gebruikt bij de nieuwe ferries van Doeksen?

 

De efficiency PACK kan maximaal 100 kW elektrisch vermogen terugleveren. Dit is afhankelijk van de grote en intensiteit van de warmtebron (het aantal hoofd- en hulpmotoren wat aan boord is geïnstalleerd). De generatoren zijn van het asynchrone type en leveren draaistroom, wat via een frequentieomvormer in gelijkstroom wordt omgezet ten behoeve van de batterijen. De beide accubanken worden tijdens de oversteek opgeladen en leveren dan tijdens het aan- en afmeren van de ferries, via omvormers, energie aan twee elektrische boegschroeven. Anders zouden daar twee diesel- of gasgeneratoren voor nodig zijn geweest.

 

  

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.