Restwarmtegenerator "single fuel" LNG ferries business case

Door: Jeroen Berger, 13 februari 2018 (laatst geüpdatet)  

Rederij Doeksen, die de veerdiensten verzorgt van, naar en tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland, heeft recentelijk twee nieuwe “single fuel” LNG schepen besteld. Onze partner Orcan Energy uit München (Duitsland) mag de efficiency PACKS (restwarmtegeneratoren) aan boord van deze LNG ferries gaan leveren. De passagiersschepen gaan varen tussen Harlingen en de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland. De schepen zijn nu in aanbouw en worden naar verwachting eind 2018 opgeleverd en begin 2019 in de vaart genomen.

 

Wat was de uitdaging van Rederij Doeksen?

 

Rederij Doeksen, gevestigd in Harlingen, streeft ernaar een moderne, efficiënte en marktgerichte dienstverlener te zijn, met marktconforme tarieven en een sterk groen-imago. Zo stimuleert de rederij bijvoorbeeld duurzame samenwerkingsverbanden met ondernemers om de producten Terschelling en Vlieland toeristisch aantrekkelijk te maken en de bezoekersaantallen te verhogen. Het is bij Doeksen de uitdaging geweest om niet alleen milieuvriendelijke, maar ook kostenefficiënte passagiersschepen te ontwerpen.

 

Hoe heeft Rederij Doeksen deze uitdaging aangepakt?

 

Allereerst zullen de twee ferries van Rederij Doeksen gaan varen op LNG. Dit draagt bij aan een forse vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen uit de gasmotoren. Denk aan een reductie van 30 procent CO2 en 100 procent reductie in NOx en SOx. Daarnaast worden de ferries gemaakt van aluminium om het gewicht van de schepen te minimaliseren, de uitstoot van de emissies nog verder te verlagen en om te besparen op de brandstofkosten.

 

 

Wat heeft Orcan Energy hieraan kunnen bijdragen?

 

De nu in aanbouw zijnde LNG-aangedreven catamaran veerboten (elk 70 bij 17 meter) worden uitgerust met op restwarmte draaiende generatoren. In elk passagiersschip komen twee LNG-motoren te staan, één in elke romp. Per hoofd- en hulpmotor wordt één efficiency PACK (restwarmtegenerator) geplaatst van onze Duitse partner Orcan Energy. Deze restwarmtegeneratoren verhogen voor de schepen van Rederij Doeksen de efficiëntie van de motoren en verlagen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

 

Hoe werkt de efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy?

 

De efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy is gebaseerd op de Organic Rankine Cyclus (ORC). Deze werkt op een koude medium (R245fa) wat al “kookt” bij 15 graden Celsius (°C) bij atmosferische druk. De damp wordt via een eenvoudige schroef expander omgezet in rotatie-energie. Deze schroef expander werkt op een veel lager toerental en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied, anders dan bij een stoomturbine.

 

Hoe wordt de restwarmte gebruikt bij de nieuwe ferries van Doeksen?

 

Zoals eerder gezegd, wordt de hoofd- en hulpmotor van beide LNG ferries voorzien van één efficiency PACK (restwarmtegenerator). Hierbij kan de efficiency PACK maximaal 100 kW elektrisch vermogen terugleveren. Dit is afhankelijk van de grote en intensiteit van de warmtebron (het aantal hoofd- en hulpmotoren wat aan boord is geïnstalleerd). De generatoren zijn van het asynchrone type en leveren draaistroom, wat via een frequentieomvormer in gelijkstroom wordt omgezet ten behoeve van de batterijen. De beide accubanken worden tijdens de oversteek opgeladen en leveren dan tijdens het aan- en afmeren van de ferries, via omvormers, energie aan twee elektrische boegschroeven. Anders zouden daar twee diesel- of gasgeneratoren voor nodig zijn geweest.

 

  

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.