Restwarmtegenerator Orcan Energy

Met de restwarmtegenerator van Orcan Energy kunt u de warmte die via de uitlaatgassen en het koelwater van uw scheepsverbrandingsmotor verloren gaat deels terugwinnen. Voor bijvoorbeeld een binnenvaartschip, coaster, platformbevoorradingsschip of veerpont met een motorvermogen van 500 kW tot 3 MW kunt u middels warmteterugwinning op een eenvoudige en veilige manier de warmte, die normaal verloren gaat, benutten en omzetten in mechanische of elektrische energie.

 

Voor wat voor type schepen is de restwarmtegenerator toepasbaar?

 

De restwarmtegenerator is speciaal ontwikkeld voor de maritieme sector. Zo is de warmteterugwinningstechnologie van Orcan Energy geschikt gemaakt voor de typische scheepsverbrandingsmotoren met een dynamische belasting en vaak gemiddeld lage belasting.

 

De restwarmtegenerator van Orcan Energy is binnen de maritieme sector toepasbaar in sectoren als marine, zeevaart, kustvaart, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij en de mega jachtbouw. Ik gaf het al aan in de inleiding van deze productpagina, maar voor een ideale business case in bijvoorbeeld de scheepvaart of zeescheepvaart is het van belang dat het motorvermogen van uw scheepsverbrandingsmotor(en) tussen de 500 kW en 3 MW ligt.

 

De restwarmtegenerator is zo ontwikkeld dat het kan worden toegepast in zowel uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip. Het systeem is daarnaast geschikt voor elke soort verbrandingsmotor op wat voor brandstof dan ook (bijvoorbeeld biobrandstoffen, LNG/CNG, GTL, methanol, MGO, duel fuel en HFO).

 

 

Lees meer over een restwarmtegenerator in het algemeen

 

 

Kenmerkende eigenschappen

 

Met de restwarmtegenerator streeft Orcan Energy ernaar om voor uw schip de energie-efficiëntie van uw geïnstalleerde scheepsverbrandingsmotoren te verhogen. Niet alleen om ervoor te zorgen dat u kunt besparen op uw brandstofkosten (6-9%), maar ook dat u de emissies van koolstofdioxide (CO2), zwaveloxiden (SOx), stikstofoxiden (NOx), fijnstof (PM) en koolwaterstoffen (HC) kunt reduceren. Bovendien draagt de restwarmtegenerator bij aan het verbeteren van uw Energy Efficiency Design Index (EEDI).

 

Daarnaast vinden ze het bij Orcan Energy belangrijk dat de restwarmtegenerator zelfvoorzienend is en geen afbreuk doet aan de werking van het schip. Verder is de unit TÜV-gecertificeerd en voldoet het apparaat aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte (de zogenaamde CE-markering).

 

De technologie van de restwarmtegenerator is gebaseerd op de organische rankinecyclus (ORC) en de opgedane kennis en ervaring is gewaarborgd in meer dan 90 patenten.

 

Met een duidelijke focus op het gebruik van lean design principes, de toepassing van gebruikelijke en gangbare industriële componenten en met hulp van de in huis ontwikkelde innovatieve besturing, streeft Orcan Energy uiteindelijk naar een duurzaam, uniek en betrouwbaar product.

 

Hoe werkt de restwarmtegenerator van Orcan Energy?

 

Uit onderzoek is gebleken dat een restwarmtegenerator op stoom niet goed werkt met een scheepsverbrandingsmotor met een wisselende belasting. De restwarmtegenerator van Orcan Energy is gebaseerd op de Organic Rankine Cyclus (ORC). Deze werkt op een koude medium (R245fa) wat al “kookt” bij 15 graden Celsius (°C) bij atmosferische druk. De damp wordt via een eenvoudige schroef expander omgezet in rotatie-energie. Deze schroef expander werkt op een veel lager toerental en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied, anders dan bij een stoomturbine.

 

Orcan Energy heeft veel onderzoek gedaan naar de werking en besturing van een dergelijk systeem bij variabele en deel belastingen. Testen op vrachtwagenmotoren en bij MTU op de proefstand hebben de goede werking onder deze omstandigheden aangetoond.

 

Restwarmtegenerator in de praktijk

 

Een business case die wij graag bij u onder de aandacht brengen, is de business case voor een koppelverband in de binnenvaart. Volgens de Werkendamse scheepvaartondernemer van dit schip, is schoon de trend. Dat deze organisatie hiermee de daad voegt bij het woord, blijkt wel nadat de eigenaar van het koppelverband ervoor heeft gekozen om aan beide Caterpillar C32-motoren één restwarmtegenerator te koppelen. Hiermee benut het binnenvaartschip de normaal verloren gaande energie uit de uitlaatgassen en het koelwater en wordt deze omgezet in mechanische energie.

 

 

Bekijk de restwarmtegenerator binnenvaart koppelverband business case

 

 

Service voor uw restwarmtegenerator

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw restwarmtegenerator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Maak een afspraak | Neem contact op