efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy AG

Dankzij het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord (de Declaration of Nijmegen) over het fors terugdringen van de CO2-uitstoot, zal het aantoonbaar reduceren van koolstofdioxide (CO2) steeds belangrijker gaan worden. De efficiency PACK (restwarmtegenerator) van onze Duitse partner Orcan Energy AG kan hierin een serieuze bijdrage leveren. De efficiency PACK zet namelijk de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie om in elektriciteit of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). Jaarlijks kan een reder of scheepseigenaar hiermee tussen de 6 en 9 procent gaan besparen op de brandstofkosten, fors de CO2-voetafdruk gaan verkleinen en de Energy Efficiency Design Index (EEDI) of Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) als onderdeel van het Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) significant verbeteren.

 

Toepasbaarheid

 

De efficiency PACK (restwarmtegenerator) voor de maritieme sector is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kW tot 5 MW (en meer). En toepasbaar in onder andere de volgende sectoren: zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw. Hiermee is de restwarmtegenerator interessant voor vele type schepen.

 

De warmteterugwininstallatie is ontwikkeld om zowel tijdens vollast als deellast een goed rendement te behouden en volgt moeiteloos de beschikbare hoeveelheid restwarmte, ook tijdens een dynamisch vaarprofiel. En hoewel de maximale netto output al 100 kW per efficiency PACK is, kunnen er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere PACKS worden gecombineerd (opererend als een eenheid), die bij elkaar tot zo’n 500 kW kunnen terugleveren.

 

De efficiency PACK kan worden toegepast in zowel uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip en werkt met elke soort verbrandingsmotor en type brandstof (denk aan biobrandstoffen, LNG/CNG, GTL, methanol, MGO, duel fuel en HFO).

 

Kenmerkende eigenschappen

 

De efficiency PACK (restwarmtegenerator) kan een belangrijke rol gaan spelen in het bereiken van de doelstellingen die zijn afgesproken in het gesloten binnenvaartakkoord (de Declaration of Nijmegen) en het klimaatakkoord voor de zeevaart over het fors terugdringen van de CO2-uitstoot. Zo meet de efficiency PACK continu de teruggewonnen mechanische of elektrische energie in kW netto. Dit is af te lezen op de restwarmtegenerator. Hiermee kan een reder of scheepseigenaar eenvoudig berekenen en aantonen hoeveel CO2 (en brandstofkosten) er gedurende een reis is gespaard.

 

Daarnaast vinden ze het bij Orcan Energy belangrijk dat de efficiency PACK zelfvoorzienend is en geen afbreuk doet aan de werking van het schip. Verder is de unit TÜV-gecertificeerd en voldoet de restwarmtegenerator aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte (de zogenaamde CE-markering).

 

De technologie van de restwarmtegenerator is gebaseerd op de organische rankinecyclus (ORC) en de opgedane kennis en ervaring is gewaarborgd in 140 patenten wereldwijd.

 

Met een duidelijke focus op het gebruik van lean design principes, de toepassing van gebruikelijke en gangbare industriële componenten en met hulp van de in huis ontwikkelde innovatieve besturing, streeft Orcan Energy uiteindelijk naar een duurzaam, uniek en betrouwbaar product.

 

 

Lees meer over het huurmodel, Green Award binnenvaart, EIA en meer

 

 

Werking

 

Uit onderzoek is gebleken dat een restwarmtegenerator op stoom niet goed werkt met een scheepsverbrandingsmotor met een wisselende belasting. De efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy AG is gebaseerd op de Organic Rankine Cyclus (ORC). Deze werkt op een koude medium (R245fa) wat al “kookt” bij 15 graden Celsius (°C) bij atmosferische druk. De damp wordt via een eenvoudige schroef expander omgezet in rotatie-energie. Deze schroef expander werkt op een veel lager toerental en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied, anders dan bij een stoomturbine.

 

Orcan Energy heeft veel onderzoek gedaan naar de werking en besturing van een dergelijk systeem bij variabele en deel belastingen. Testen op vrachtwagenmotoren en bij MTU op de proefstand hebben de goede werking onder deze omstandigheden aangetoond.

 

Business cases

 

Een business case die wij graag bij u onder de aandacht brengen, is de toepassing van de efficiency PACKS voor de twee nieuwe LNG-veerboten van Rederij Doeksen, die de veerdiensten verzorgd van, naar en tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland.

 

Dit zijn de allereerste single fuel LNG-veerboten in Nederland en de allereerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks een vaste schroef aandrijven. In elk schip staan twee van deze motoren, één in elke romp. Per hoofd- en hulpmotor staat één efficiency PACK. Voor beide ferries zal de restwarmte worden omgezet in elektrische energie (stroom) om de batterijen mee op te laden. Het systeem dekt daarmee de volledige energievraag voor de boegschroefinstallatie voor het aan- en afmeren.

 

De schepen zijn bijna afgebouwd en zullen vanaf 7 januari 2020 structureel worden ingezet in de dienstregeling op de lijnen Terschelling en Vlieland.

 

 

Lees meer over de nieuwe LNG-veerboten van Rederij Doeksen

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw restwarmtegenerator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Maak een afspraak | Neem contact op