efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy

In het nieuwe regeerakkoord is de ambitie uitgesproken om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2, met 49% te verminderen. De efficiency PACK (restwarmtegenerator) van onze Duitse partner Orcan Energy kan een serieuze bijdrage leveren in het bereiken van deze doelstelling. De efficiency PACK zet de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie om in elektriciteit of mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). Hierdoor kunt u uw EEDI verbeteren, besparen op uw brandstofkosten (6-9%) en uw CO2-voetafdruk verkleinen.

 

Voor wat voor type schepen is de restwarmtegenerator toepasbaar?

 

De efficiency PACK (restwarmtegenerator) is speciaal ontwikkeld voor de maritieme sector. Zo is de restwarmte-terugwinningstechnologie van Orcan Energy geschikt gemaakt voor de typische scheepsverbrandingsmotoren met een dynamische belasting en vaak gemiddeld lage belasting. De restwarmtegenerator is toepasbaar in sectoren als marine, zeevaart, kustvaart, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij en de mega jachtbouw.

 

De efficiency PACK is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kW tot 5 MW (en meer). Want hoewel de maximale output al 100 kW per efficiency PACK is, kan er door de modulariteit van het systeem voor grotere restwarmtebronnen meerdere PACKS worden gecombineerd (opererend als een eenheid), die bij elkaar tot zo’n 500 kW kunnen terugleveren.

 

De restwarmtegenerator van Orcan Energy is verder zo ontwikkeld dat het kan worden toegepast in zowel uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip. Interessant om daarbij te vermelden is, dat de efficiency PACK geschikt is gemaakt voor elke soort verbrandingsmotor en type brandstof (denk aan biobrandstoffen, LNG/CNG, GTL, methanol, MGO, duel fuel en HFO).

 

 

Lees meer over een restwarmtegenerator in het algemeen

 

 

Kenmerkende eigenschappen

 

Met de restwarmtegenerator streeft Orcan Energy ernaar om voor uw schip de energie-efficiëntie van uw geïnstalleerde scheepsverbrandingsmotoren te verhogen. Niet alleen om ervoor te zorgen dat u kunt besparen op uw brandstofkosten (6-9%), maar ook dat u de emissies van koolstofdioxide (CO2), zwaveloxiden (SOx), stikstofoxiden (NOx), fijnstof (PM) en koolwaterstoffen (HC) kunt reduceren. Bovendien draagt de restwarmtegenerator bij aan het verbeteren van uw Energy Efficiency Design Index (EEDI).

 

Daarnaast vinden ze het bij Orcan Energy belangrijk dat de efficiency PACK zelfvoorzienend is en geen afbreuk doet aan de werking van het schip. Verder is de unit TÜV-gecertificeerd en voldoet het apparaat aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte (de zogenaamde CE-markering).

 

De technologie van de restwarmtegenerator is gebaseerd op de organische rankinecyclus (ORC) en de opgedane kennis en ervaring is gewaarborgd in 140 patenten wereldwijd.

 

Met een duidelijke focus op het gebruik van lean design principes, de toepassing van gebruikelijke en gangbare industriële componenten en met hulp van de in huis ontwikkelde innovatieve besturing, streeft Orcan Energy uiteindelijk naar een duurzaam, uniek en betrouwbaar product.

 

Hoe werkt de restwarmtegenerator van Orcan Energy?

 

Uit onderzoek is gebleken dat een restwarmtegenerator op stoom niet goed werkt met een scheepsverbrandingsmotor met een wisselende belasting. De efficiency PACK (restwarmtegenerator) van Orcan Energy is gebaseerd op de Organic Rankine Cyclus (ORC). Deze werkt op een koude medium (R245fa) wat al “kookt” bij 15 graden Celsius (°C) bij atmosferische druk. De damp wordt via een eenvoudige schroef expander omgezet in rotatie-energie. Deze schroef expander werkt op een veel lager toerental en heeft een vlakke rendementslijn over een breed werkgebied, anders dan bij een stoomturbine.

 

Orcan Energy heeft veel onderzoek gedaan naar de werking en besturing van een dergelijk systeem bij variabele en deel belastingen. Testen op vrachtwagenmotoren en bij MTU op de proefstand hebben de goede werking onder deze omstandigheden aangetoond.

 

Restwarmtegenerator in de praktijk

 

Een business case die wij graag bij u onder de aandacht brengen voor de binnenvaart, is de business case van de Century I en II. Dit is een bestaand koppelverband, welke behoort tot de vloot van Ruijven. Om u een indruk te kunnen geven van een toepassing in de zeevaart, kunt u de business case van Rederij Doeksen lezen voor de twee nu in aanbouw zijnde “single fuel” LNG schepen. Naar verwachting zullen deze ferries eind 2018 worden opgeleverd en worden zij begin 2019 in de vaart genomen.

 

 

binnenvaart business case | zeevaart business case

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw restwarmtegenerator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Maak een afspraak | Neem contact op