Scheepsschroef visserij onderzoeksschip voor oceanografisch onderzoek business case

Door: Jeroen Berger, 23 oktober 2017

Astilleros ARMON S.A., opgericht in 1974, vertegenwoordigt in totaal zes scheepswerven. In de loop der jaren heeft deze organisatie meer dan 800 schepen gebouwd, waaronder verschillende type visserijschepen. Op de Astilleros ARMON scheepswerf in Vigo (in het noordwesten van Spanje) is het visserij onderzoeksschip Victor Angelescu (nummer V098) gebouwd. Het in 2017 gebouwde visserij onderzoeksschip voor oceanografisch onderzoek heeft een lengte van 52,8 meter en een breedte van 12,8 meter. Het vermogen van de hoofdmotor bedraagt 2100 kW.

 

Wat was de uitdaging?

 

Het visserij onderzoeksschip (circa 1400 GT) moest worden ontworpen volgens de vastgestelde ICES normen voor onderwatergeluid en strenge eisen voor geluiden en trillingen aan boord. Weinig onderwatergeluid is namelijk van cruciaal belang voor het uitvoeren van bestandsopnames voor vis. Daarnaast is weinig geluid en trillingen aan boord belangrijk voor het creëren van een prettige werkomgeving voor de wetenschappers die meevaren.

 

Wat heeft onze partner VICUSdt hieraan kunnen bijdragen?

 

Een zeer stille voortstuwing is een essentiële voorwaarde voor een succesvol onderzoeksvaartuig. Daarom moest dit visserij onderzoeksschip voor oceanografisch onderzoek voldoen aan de ICES 209. Dit is een internationale standaard voor stille vaart. Om hier een bijdrage aan te kunnen leveren, heeft onze partner VICUSdt (specialist op het gebied van voortstuwing en scheepshydrodynamica) een superstille scheepsschroef mogen ontwerpen en leveren.

 

 

Hoe hebben zij deze uitdaging aangepakt?

 

Om een superstille scheepsschroef te kunnen ontwerpen, heeft VICUSdt gebruik gemaakt van zeer geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) software. Hiermee konden zij zeer nauwkeurig de stroming en weerstand berekenen om cavitatie, geluid en trillingen te reduceren naar de vastgestelde ICES 209 normen. Daarnaast is de scheepsschroef voorzien van een speciaal ontworpen antizingrand. Deze is aangebracht ter vermijding van het zingen.

 

Wat was het resultaat?

 

Na het uitvoeren van alle CFD berekeningen, is VICUSdt gekomen tot een superstil 5-blads fixed pitch propeller ontwerp met een diameter van 3,2 meter, die voldeed aan alle ICES 209 eisen. De CFD geoptimaliseerde scheepsschroef is uiteindelijk goedgekeurd door het classificatiebureau American Bureau of Shipping (ABS) en voldeed aan de verwachting op gebied van geluid, trillingen en cavitatie.

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.