SCR-katalysator van Fischer Abgastechnik

Met de SCR-katalysator van onze Duitse partner Fischer Abgastechnik kunt u de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) tot 98% reduceren. Hiermee kunt u niet alleen voldoen aan de IMO Tier III-emissie-eis voor de NECA-gebieden. Ook kunt u hiermee de EU Stage V-uitstootnormen behalen die zijn uitgewerkt in de EU “Non Road Mobile Machinery” verordening 2016/1628 . Echter dient u dan ook een roetfilter te plaatsen. Dit heeft u nodig om de uitstoot van fijnstof (PM) en het aantal vaste fijnstofdeeltjes (PN) naar Stage V-niveau te brengen. 

 

Eigenschappen

 

Omdat de ruimte in de machinekamer bij veel bestaande schepen vaak beperkt is, maar toch veel van deze schepen aan verduurzaming toe zijn, heeft Fischer Abgastechnik zich gespecialiseerd in “green retrofit”-oplossingen. Zo kunnen zij niet alleen een SCR-katalysator ontwerpen voor een nieuwbouwschip, maar is de kennis en ervaring in huis om juist de scheepseigenaren en rederijen te helpen met bestaande, vaak oude schepen met oude dieselmotoren aan boord.

 

Daarbij zorgen zij ervoor dat de SCR-katalysator voldoet aan alle huidige en toekomstige emissie wet- en regelgeving op het gebied van stikstofoxiden (NOx). Met behulp van professionele meetapparatuur voeren zij verschillende tests uit, om ervan verzekerd te zijn dat uw installatie voldoet aan de IMO Tier III- of EU Stage V-uitstootnormen.

 

Omdat het onverwachts uitvallen van een SCR-katalysator tot vervelende situaties kan leiden, kunt u de SCR-katalysator voorzien van een monitoringssysteem. Op deze manier kunnen zij u hulp op afstand bieden. Tegelijkertijd kunt u hiermee ook zelf inzicht krijgen in de werking van uw installatie. Zo kunt u bijvoorbeeld zien wat de actuele NOx-uitstoot is.

 

In de markt staat Fischer Abgastechnik bekend om hun flexibiliteit, persoonlijke aanpak en de Duitse degelijkheid. Bekijk de productvideo onderaan deze pagina om een indruk te krijgen van een compleet uitlaatgasnabehandelingssysteem.

 

Werking

 

Met de SCR-katalysator van Fischer Abgastechnik kunt u de rookgassen, die ontstaan bij het verbrandingsproces, op een energie-efficiënte en betrouwbare manier tot 98% ontdoen van stikstofoxiden (NOx). Selectieve katalytische reductie, in het Engels Selective catalytic reduction (SCR) genoemd, is het chemisch proces achter deze technologie. Als reductiemiddel maakt Fischer gebruik van Adblue.

 

Adblue is een 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water die op een efficiënte manier wordt vermengd met de uitlaatgassen. Dit doet Fischer met behulp van hun speciaal daarvoor en zelf ontwikkeld injectiesysteem. De uitlaatgassen en de ureumoplossing reageren dan met elkaar met als resultaat een tot 98% emissiereductie van stikstofoxiden (NOx). Verder kunt u met de SCR-katalysator van Fischer de uitstoot van koolmonoxide (CO) tot 98% terugdringen, van koolwaterstoffen (HC) tot 98% en van fijnstof (PM) tot 30%.

 

In de praktijk

 

,,Wie wil niet kunnen zeggen dat hij het zuinigst en meest milieubewust vaart van allemaal in de Rotterdamse haven?’’ Vader Hans en zoon Jarno van Vliet van familiebedrijf A.J. van Vliet & Zn. kunnen het niet beter verwoorden: ze zijn blij met het behaalde Green Award voor hun kraanschip uit 1964. Door onder andere de bestaande motor EU Stage-V-ready te maken konden zij in aanmerking komen voor dit certificaat. Door dit kraanschip te verduurzamen is het bedrijf verzekerd van een meerjarig contract bij Havenbedrijf Rotterdam.

 

Dat met een meer dan vijftig jaar oud kraanschip zelfs een Zilveren Green Award mogelijk is, bewijst zandzuig- en overslagbedrijf Van der Waal. Welke duurzame maatregelen hebben zij daarvoor genomen? Allereerst is het kraanschip met een Volvo D16 gehermotoriseerd, die voldoet aan de CCR2-emissie-eisen. Verder hebben zij ook een SCR-katalysator en roetfilter geplaatst van onze partner Fischer Abgastechnik. Na een onafhankelijke meting bleek dat de uitlaatgassen nu al schoner zijn dan de in de toekomst geldende EU Stage V-emissie-eisen. Verder heeft Van der Waal geïnvesteerd in onder andere lekbakken onder de motoren, een gesloten vuilwatercircuit, ledverlichting en een schroefasafdichting.

 

Een ander duurzaam aspect is dat het voormalige beunschip in 2015 tot onderlosser verbouwd is. Wim van der Linden van Van der Waal: “Behalve dat het lossen van de 750 kuub ruiminhoud supersnel gaat, kost het dankzij die bodemdeuren ook vrijwel geen energie. Daardoor hebben we een hele lage CO2-uitstoot per gebaggerde kuub. Helaas paste dat aspect niet in de Green Award-systematiek, anders hadden we, denk ik, zelfs goud kunnen behalen”. Door dit kraanschip te verduurzamen, willen zij de continuïteit van hun bedrijfsactiviteiten met dit kraanschip in de Nederlandse havens waarborgen.

 

 

Business case A.J. van Vliet & Zn. | Business case Van der Waal

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw SCR-katalysator, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Maak een afspraak | Contact opnemen