Scrubber

Per 1 januari 2020 gaat de mondiale 0,5% m/m (massaprocent) zwaveleis in, zo heeft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) op 27 oktober 2016 besloten. Voor veel reders en scheepseigenaren die varen met zeeschepen van 400 GT (gross tonnage) of meer zal de wereldwijde zwaveleis leiden tot het maken van keuzes. Het installeren van een scrubber kan voor de zeescheepvaart een oplossing zijn om aan deze nieuwe zwavelrichtlijn te kunnen voldoen.

 

Wat is een scrubber en hoe werkt het principe?

 

Een scrubber wordt in de funnel van een zeeschip geplaatst. Hierbij kan de funnel worden omschreven als de scheepsschoorsteen (het omhulsel) en de afvoerpijp (of afvoerpijpen) die zich in dat omhulsel bevinden. Door middel van verneveling van het zeewater of zoetwater in de funnel wordt het zwavelgehalte van de uitlaatgassen teruggebracht naar de geldende zwaveleis. In veel gevallen wordt er caustic soda aan toegevoegd voor optimale reiniging.

 

Als we kijken naar de verschillende type scrubbers, dan kunnen wij deze opsplitsen naar drie varianten: de open loop scrubber, de closed loop scrubber en de hybride scrubber. Waar een open loop scrubber vaak gebruikt maakt van zeewater, maakt een closed loop scrubber in de meeste gevallen gebruik van zoetwater voor het uitspoelen van de zwavelemissies. Er zijn al scrubber fabrikanten op de markt die een scrubber hebben ontwikkeld die zowel in open als closed loop met zeewater werkt. Deze laatste variant, de hybride scrubber, maakt het mogelijk dat de eindgebruiker kan omschakelen van open naar gesloten modus en visa versa. Deze hybride scrubber variant is ontwikkeld door onze Noorse partner Clean Marine.

 

 

Lees meer over de scrubber van Clean Marine

 

 

Wet- en regelgeving

 

Naast de wereldwijde 0,5% m/m zwaveleis die per 2020 van kracht wordt, zijn de emissie-eisen op gebied van zwaveloxiden (SOx) voor de zeescheepvaart al in 2015 aangescherpt. Zo mag per 1 januari 2015 in de Sulphur Emission Control Areas (SECAs) alleen worden gevaren op een brandstof met een zwavelpercentage van maximaal 0,1% m/m. Onder de SECAs vallen de volgende gebieden: het Engelse kanaal, de Baltische Zee, de Noordzee en de oost- en westkust van de Verenigde Staten (VS).

 

Daarnaast wordt met ingang van 1 januari 2020 de zwaveleis uitgebreid naar 0,5% m/m voor de territoriale wateren en de exclusieve economische zone (EEZ) van de 28 lidstaten van de Europese Unie (EU). De territoriale wateren strekken zich hierbij uit tot 12 zeemijl (22,2 km) en de exclusieve economische zone (EEZ) tot 200 zeemijl (370,4 km) buiten de kust van een lidstaat. Deze emissie-eis loopt parallel met de mondiale zwaveleis.

 

 

Lees meer over de mondiale 0,5% zwaveleis per 2020

 

 

Loont het de moeite om een scrubber te installeren?

 

Factoren die van invloed kunnen zijn bij de aankoopbeslissing voor een scrubber, zijn het toekomstig prijsverschil tussen de brandstoffen HFO (Heavy Fuel Oil) en MGO (Marine Gas Oil), het tijdsbestek in het SECA-gebied tot 2020, de commerciële levensduur van een schip, de terugverdientijd van de investering en het brandstofverbruik.

 

Samen met Clean Marine kunnen wij de technische en economische haalbaarheid van uw scrubber nieuwbouw of scrubber retrofit project onderzoeken. Uit de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek zal blijken of het installeren van een scrubber op uw schip technisch mogelijk is en of dit een economisch rendabele oplossing is.

 

Financiering en subsidie

 

Naast de specialistische kennis en expertise op het gebied van scrubbers, kunnen wij u ook ondersteunen bij uw onderzoek naar de mogelijke verkrijgbaarheid van subsidies en vormen van financiering.

 

Een financieringsinstrument die wij graag bij u onder de aandacht brengen, is de financieringsmogelijkheid van Export Credit Norway. Wanneer u investeert in een Noorse scrubber van Clean Marine als zijnde een retrofit-oplossing, dan kunt u tot wel 85% van de totale contractwaarde gefinancierd krijgen. De terugbetalingsperiode ligt tussen de 5 en 8,5 jaar per lening. Het rentebedrag kan gebaseerd zijn op de zogenaamde CIRR-rate of de Market based interest rate (IBOR).

 

 

Download de brochure over de scrubber retrofit financiering

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw scrubber, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Over Berger Maritiem | Neem contact op