Scrubber chemicaliëntanker business case

Door: Kees Berger, 20 januari 2014 (laatst geüpdatet: 18 juli 2017)

Onze Noorse partner Clean Marine is door Hudong-Zhonghua Shipbuilding geselecteerd als leverancier van de scrubber technologie voor twee chemicaliëntankers (38.000 DWT) die de Chinese werf in aanbouw heeft voor Stolt Tankers. De twee schepen zijn onderdeel van een serie van in totaal zes schepen. Stolt Tankers opereert wereldwijd met een geavanceerde vloot van diverse schepen, waaronder veel chemicaliëntankers. De Stolt-vloot bestaat momenteel uit meer dan 150 schepen.

 

Wat was de aanleiding om te investeren in scrubber technologie?

 

Door het installeren van deze scrubbers voldoen de schepen aan de nieuwe zwavelemissie-regelgeving die per 1 januari 2015 van kracht is. Dit echter zonder om te hoeven schakelen op de duurdere laagzwavelige gasolie. Stolt Tankers heeft een strikte focus op veiligheid en milieu, en met de scrubbers van Clean Marine zullen de nieuwe schepen voldoen aan de lokale en internationale geldende emissieregelgeving.

 

Welke factoren hebben geleid tot het maken van deze keuze?

 

De zwavelrichtlijn leidt tot het maken van duurzame keuzes. Stap ik als scheepseigenaar of reder bijvoorbeeld over op Marine Gas Oil (MGO), kies ik voor een alternatieve brandstof als Liquefied Natural Gas (LNG) of blijf ik varen op Heavy Fuel Oil (HFO) met gebruik van scrubber technologie?

 

Belangrijke factoren die voor Stolt Tankers van invloed zijn geweest bij de aankoopbeslissing van een scrubber, zijn geweest: het toekomstig prijsverschil tussen de brandstoffen HFO (Heavy Fuel Oil) en MGO (Marine Gas Oil), het tijdsbestek in het SECA-gebied tot 2020 (het vaarprofiel), het brandstofverbruik, de jaarlijkse besparing en de terugverdientijd van de investering.

 

Wat was de reden om te kiezen voor Clean Marine?

 

Clean Marine heeft een scubber of EGCS systeem ontwikkeld gebaseerd op een gepatenteerde ‘Advanced Vortex Kamer’-technologie met een zeer grote reinigingsefficiëntie. Verder biedt het unieke concept eenvoudig de mogelijkheid om meerdere bronnen door één systeem te laten reinigen (bijvoorbeeld hulpmotoren en boilers).

 

De scrubbers reduceren zowel de uitstoot van zwaveloxiden (SOx) als fijnstof van één hoofdmotor, drie hulpmotoren en drie boilers. Met de hybride systemen kunnen de schepen moeiteloos varen in zowel zoet als zout water – zonder verlies van efficiëntie. De scrubbers van Clean Marine voldoen namelijk ruim aan de huidige pH-grens voor het spuien van waswater in Europa en de VS. De leveringen zullen in 2015 plaatsvinden.

 

Foto: scrubber van Clean Marine

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.