Scrubber Clean Marine

Met een scrubber van Clean Marine voldoet u aan de in 2015 geïntroduceerde zwaveleis voor de Sulphur Emission Control Areas (SECAs). Zo mag per 1 januari 2015 in de SECA-gebieden alleen worden gevaren op een brandstof met een zwavelpercentage van maximaal 0,1% m/m (massaprocent). Onder de SECAs vallen: het Engelse kanaal, de Baltische Zee, de Noordzee en de oost- en westkust van de Verenigde Staten (VS). Daarnaast bent u met het installeren van een scrubber op uw schip voorbereid op de mondiale zwaveleis van 0,5% m/m per 2020.

 

 

Lees meer over de nieuwe CleanSOx Compact scrubber uit 2017

 

 

Hoe werkt de scrubber van Clean Marine?

 

Clean Marine heeft een scrubber ontwikkeld gebaseerd op een gepatenteerde ‘Advanced Vortex Kamer’-technologie. Deze methode zorgt voor een zeer grote reinigingsefficiëntie. Verder biedt het unieke concept eenvoudig de mogelijkheid om meerdere bronnen op één scrubber installatie te laten reinigen. Hierbij moet u denken aan meerdere bronnen als hoofdmotoren, hulpmotoren en boilers.

 

Dat de scrubber van Clean Marine geschikt is gemaakt voor meerdere bronnen, is fijn. Maar hoe zit het dan met de tegendruk? Clean Marine heeft de scrubber zo ontworpen dat er geen noemenswaardige toename van tegendruk in de uitlaatgassenleidingen mogelijk is en er verder geen kans op blokkades van het scrubber systeem bestaat. Daarnaast heeft Clean Marine een gasrecirculatie en bypass ingebouwd en behoeft de scrubber geen interface tussen de hulpwerktuigen en scrubber.

 

Bij het ontwerp van de scrubber is Clean Marine uitgegaan van één gedachte: de scrubber moet voldoen aan alle eisen en wensen vanuit de scheepvaartsector. Naast dat de scrubber dus geschikt is gemaakt voor het reinigen van meerdere bronnen, kent de scrubber geen beperkingen qua vaargebied en is deze speciaal ontworpen voor de continuering van het gebruik van HFO. Verder zorgt de scrubber van Clean Marine voor een minimale afname van het laadvermogen en is deze eenvoudig te installeren, bedienen en onderhouden.

 

De scrubber van Clean Marine is een efficiënt hybride systeem. Zo is de scrubber geschikt voor zowel zee-, zoet- of brakwater in zowel een open of gesloten modus. Daarnaast kent de scrubber een hoog scheidingsrendement van zwavel (SOx) en fijnstof (PM) en kan men de waarde van de alkaliniteit en het zoutgehalte verhogen of verlagen zonder verlies van de SOx-reinigingsefficiëntie.

 

Het waswater komt ten slotte zeer dicht in de buurt van de neutrale pH-waarde. Dit maakt de Clean Marine scrubber toekomstbestendig voor nieuwe en strengere regelgevingen. Zo voldoet de scrubber niet alleen aan de huidige IMO-eis voor het waswater, maar ook aan de nu al strengere pH-grens (>6) voor het spuien van waswater in de Verenigde Staten (VS) en voldoet het pH-niveau aan de klassennotatie: “Clean Design” (DNV GL). Bovendien geldt dat door het actieve gebruik van caustic soda, die een neutrale pH-waarde van het waswater garandeert, het waswater minder corrosief is voor de scheepsromp en het waswaterleidingsysteem.

 

Gaan we nog dieper in op de materie, dan is de “high-speed cycloon” het essentiële en unieke onderdeel van het scrubber proces. Het maakt het mogelijk om te werken met zeer kleine druppeltjes, en het creëert een zo groot mogelijk gas-vloeistof interactie oppervlak. Hiermee bereikt de Clean Marine scrubber een zeer hoog reinigingsrendement.

 

Water aangevuld met caustic soda (50% NaOH oplossing in water) wordt geïnjecteerd in de eerste fase van het reinigingsproces, gevolgd door grotere hoeveelheden water. De caustic soda werkt als katalysator voor het reinigingsproces. Deze draagt bij aan het zeer hoge reinigingsrendement en neutraliseert bovendien het waswater. Hierdoor kent het systeem geen restricties qua vaargebied. Het functioneert daardoor zonder problemen in alle soorten water (zee, zoet of brak) in open of gesloten modus.

 

Twee ventilatoren en een gas recirculatie klep zijn verder ook belangrijke onderdelen van het systeem. Het nu gecreëerde recirculatiesysteem zorgt ervoor dat de druk in het “gas meeting point” gelijk wordt gehouden aan de normale luchtdruk, ongeacht de hoeveelheid uitlaatgassen toegevoerd vanuit verschillende bronnen aan het systeem en dit, al eerder aangehaald, zonder een noemenswaardige tegendruk.

 

 

Lees meer over de scrubber in het algemeen | Bekijk de productiefilm

 

 

Hoe zit het met de inbouwruimte van een Clean Marine scrubber?

 

Door de geïntegreerde multi-streaming functie kan de scrubber worden gedimensioneerd volgens de hoogste praktische uitlaatgassenproductie aan boord. De gelijktijdige productie is vaak kleiner dan de theoretische hoeveelheid geproduceerde uitlaatgassen indien alle individuele uitlaatgassen bronnen (hoofd-, hulpmotoren en boilers) op vol vermogen draaien. Om die reden bespaart u op middelen als leidingen, water en energie.

 

De benodigde inbouwruimte van de scrubber is ook zeer gunstig te noemen voor schepen met veel hoofd-, hulpmotoren en boilers. Bij retrofit kan de Clean Marine scrubber namelijk vaak in de bestaande tunnel of een iets vergrote (prefab) tunnel worden ingebouwd. Bij een nieuw te bouwen schip, zal de ontwerper weinig moeite hebben om de scrubber in het ontwerp in te passen. Clean Marine biedt uiteraard alle benodigde hulp en expertise om de scrubber probleemloos in te passen, te installeren en inbedrijf te stellen.

 

 

Bekijk Clean Marine's installatiefilm op de MV Balder

 

 

De Clean Marine scrubber in bedrijf

 

De interface met de operator bestaat ofwel uit een laptop ofwel uit het bestaande scheepscontrole- en monitoringsysteem. Via de GUI (de scrubber control unit) kan de operator het volledige proces controleren en bedienen. Een PLC (programmeerbare logische eenheid) maakt activering van de gewenste modus eenvoudig mogelijk.

 

Clean Marine biedt ook bewaking op afstand aan mits natuurlijk ondersteund door het communicatiesysteem aan boord van het schip. Tijdens de inbedrijfstelling is het systeem afgestemd op optimale prestaties met behulp van ingeregelde frequentie drives. Aangezien het systeem onafhankelijk werkt van de uitlaatgassenbronnen, zijn complexe interfaces niet nodig.

 

De scrubber installatie meet continu de emissiewaardes en houdt de scheepsposities bij alsmede het reinigingsniveau, PAH, troebelheid, en pH-waarde, dit volgens de IMO-richtlijn. De gegevens zijn eenvoudig beschikbaar om te downloaden, zowel aan boord als ook aan wal.

 

De Clean Marine scrubber in de praktijk

 

Voor een Nederlandse rederij dragen de scrubbers van Clean Marine bij aan een forse SOx-reductie en een besparing op de brandstofkosten. De twee chemicaliëntankers (38.000 DWT) die zijn uitgerust met scrubbers zijn onderdeel van een serie van in totaal zes schepen. Hun wereldwijde vloot bestaat momenteel uit meer dan 150 schepen. De leveringen van de scrubbers hebben in 2015 plaatsgevonden.

 

 

Bekijk de scrubber chemicaliëntanker business case

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw Clean Marine scrubber, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Over Berger Maritiem | Neem contact op