Trim optimalisatie LPG tanker business case

Door: Jeroen Berger, 2 december 2016

Het onder alle condities optimaal trimmen van een schip levert een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten op. Exmar, een Belgische rederij gespecialiseerd in transport over zee van LNG, LPG, watervrije ammoniak en petrochemisch gas, heeft onze partner VICUSdt geselecteerd als leverancier voor het uitvoeren van een trim optimalisatie voor drie LPG tankers met een capaciteit van 38.000 m3.

 

Wat was de aanpak?

 

Uitgebreide studies hebben aangetoond dat de juiste trim sterk van invloed is op de rompweerstand en dus op het benodigde voortstuwingsvermogen. Aangezien het optimum verschilt per snelheid en diepgang heeft VICUSdt voor de LPG Tankers een uitgebreide analyse uitgevoerd om dit voor Exmar inzichtelijk te krijgen.

 

Voor het berekenen van de optimale trim heeft VICUSdt rekening gehouden met verschillende factoren. Deze zijn onder anderen de belastingraad, het vaargebied en de specifieke eigenschappen van de drie schepen.

 

Voor de uitvoering heeft VICUSdt gebruik gemaakt van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) software na het verkrijgen van alle benodigde technische scheepsdata van bijvoorbeeld de scheepsromp. Voor het optimaliseren van de trim zijn de LPG tankers geanalyseerd vanuit alle denkbare scenario’s en operationele vaarprofielen. De matrix die hiervoor was opgesteld, bevatte 150 verschillende berekeningsmodellen.

 

Wat was het resultaat?

 

De trim optimalisatie heeft geleid tot een verminderde rompweerstand van de drie LPG tankers en een aantoonbare besparing op de brandstofkosten. Exmar was zeer te spreken over de praktische benadering van VICUSdt en was blij met het behaalde resultaat.

 

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.