Wie kan nog zonder Energie Management Systeem?

Door: Jeroen Berger, 12 september 2014 (laatst geüpdatet: 16 augustus 2017)

Vanaf 1 januari 2013 is het voor schepen groter dan 400 GT verplicht om een Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP) te hebben. Deze wetgeving houdt in, dat voor schepen van deze klasse, het plan uitgewerkt aan boord dient te zijn en kan worden overhandigd aan de betreffende surveyor. Met de verplichte SEEMP zijn er voor de zeescheepvaart CO2-prestatienormen vastgelegd voor zowel bestaande als nieuwe schepen.

 

Bij de uitvoering van het Ship Energy Efficiency Management Plan is het hebben van een Energie Management Systeem, ook wel een Ship energy efficiency analyser genoemd, praktisch onontkoombaar. Waarom is een dergelijk systeem ook voor uw organisatie een must?

 

Vermindering van brandstofconsumptie

 

Een Energie Management Systeem draagt niet alleen bij aan een beter milieu, ook zijn de voordelen voor u, van bedrijfseconomische aard. Zo kan volgens de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) een energie optimalisatie al leiden tot een vermindering van de brandstofconsumptie tussen de 1 en 5 procent.

 

Optimalisatie van energieverbruik

 

Een onderdeel van het SEEMP is de Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI), waarmee het energieverbruik van een schip en een vloot tijdens een bepaalde periode gevolgd kan worden. Een effectief en efficiënt Energie Management Systeem kan bijdragen aan de overweging van nieuwe technieken bij het optimaliseren van het energiegebruik aan boord van uw schip. Dankzij monitoring kunnen bijvoorbeeld al efficiënte maatregelen zorgen voor een vermindering van het brandstofverbruik en daarmee dus ook voor een verlaging van de CO2 emissies.

 

Online documentatiebeheer

 

Per 1 januari 2013 hebben nieuwbouwschepen van 400 GT of groter een Energy Efficiency Design Index (EEDI). Deze EEDI technische file bevat de technische documentatie die aantoont dat de energie efficiëntie van het schip bijvoorbeeld lager is dan de toegestane limiet, wat tevens kan leiden tot een concurrentievoordeel. Er zijn al Energie Management systemen die de technische documentatie hiervan online kunnen bewaren. In plaats van de schepen te bezoeken, of de documenten te versturen tussen het schip en de wal, kan een rederij of scheepseigenaar dus hierdoor eenvoudig en snel via internet de energie efficiëntie van het schip aantonen.

 

Besparingen identificeren

 

Energiebeheer, vermindering van het brandstofverbruik, verlaging van de (operationele) kosten, en de handhaving van de (nieuwe) emissie-eisen voor de binnenvaart en/of zeevaart, zijn primaire doelstellingen voor nagenoeg elke organisatie in de maritieme sector. Berger Maritiem kan u adviseren bij de opzet en uitvoering van Energie Management Systemen en denkt graag met u mee om mogelijke besparingen aan boord van uw schip te kunnen identificeren.

 

Lees meer op onze blogpagina

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.