efficiency PACKS en CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven Panerai I en II

Door: Jeroen Berger, 26 februari 2018 (laatst geüpdatet)  

Voor de Werkendamse rederij Ruijven B.V., die stilaan hun bestaande vloot vergroent en uitbreidt, is recentelijk het innovatieve koppelverband Panerai I en II in de vaart genomen. Het is een speerpunt geweest om dit binnenvaartschip zo duurzaam mogelijk te maken. Wij van Berger Maritiem zijn de uitdaging aangegaan om, samen met onze partners Orcan Energy AG en VICUSdt, voor de Panerai I (3.334 ton) en II (2.487 ton) het brandstofverbruik en de CO2-voetafdruk flink omlaag te brengen. Dit met oog op de hoge ambitie die het nieuwe regeerakkoord heeft uitgesproken om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2, met 49% te verminderen.

 

Brandstofverbruik en CO2-voetafdruk straks flink gereduceerd

 

Een noviteit aan boord van de Panerai I en II zal straks het gebruik van twee efficiency PACKS (restwarmtegeneratoren) zijn van onze Duitse partner Orcan Energy AG (zie figuur 1). Deze restwarmtegeneratoren zullen in de loop van dit jaar worden geïnstalleerd en inbedrijfgesteld. Met deze technologie wordt de restwarmte uit de uitlaatgassen en het koelwater omgezet in mechanisch vermogen (ter ondersteuning van de aandrijflijn). Hoewel de restwarmtegenerator, die gebaseerd is op de Organic Rankine Cycle (ORC), nieuw is voor de binnenvaart, wordt restwarmteterugwinning al langer toegepast in de grote vaart en in elektriciteitscentrales.

 

Met het toepassen van een efficiency PACK op uw schip zijn er besparingen op uw brandstofkosten mogelijk tussen de 6 en 9%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 1: efficiency PACK van Orcan Energy AG

 

Hoe werkt de efficiency PACK (restwarmtegenerator) precies?

 

Door de efficiency PACK wordt een koudemiddel, dat ook wordt gebruikt in bijvoorbeeld koel- en vrieskasten en airco’s, door het motorkoelwater en de uitlaatgassenwarmte onder een druk van 20 bar verhit tot zo’n 130°C. De opgenomen thermische energie wordt in de schroefexpander omgezet in rotatie-energie. Met dit opgewekte vermogen wordt, via de krukas van de motor, de schroef aangedreven. Omdat de motoren in dit geval enigszins worden ontzien, is er sprake van minder brandstofverbruik. De efficiency PACK (max. 100 kW per installatie) kan de restwarmte eventueel ook omzetten in elektriciteit (om het boordnet te voeden).

 

VICUSdt brengt de CO2-voetafdruk nog verder omlaag

 

Naast de efficiency PACKS die in de loop van dit jaar zullen worden geïnstalleerd en inbedrijfgesteld, hebben wij, samen met onze partner VICUSdt, twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven mogen ontwerpen en leveren om de CO2-voetafdruk nog verder omlaag te brengen. CFD staat voor Computational Fluid Dynamics. Dit is zeer geavanceerde software waarmee wij de hydrodynamische prestaties van de Panerai inzichtelijk hebben kunnen krijgen.

 

Figuur 2: 3D-model van het achterschip

 

Met deze simulatietool zijn wij gekomen tot het meest efficiënte ontwerp van de scheepsschroeven, passend bij de scheepsvorm, het vaarprofiel en de andere appendages. Zie figuur 2 voor het 3D-model van het achterschip van dit koppelverband.

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.