Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) services

De 173 bij de IMO aangesloten landen zijn het eens geworden dat de totale CO2-uitstoot van de internationale scheepvaart in 2050 moet zijn gehalveerd ten opzichte van 2008. Om dit doel te bereiken moeten zeeschepen in 2030 minimaal 40% minder CO2 uitstoten. Met als uiteindelijk doel dat de sector klimaatneutraal wordt. De Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), die naar verwachting per 1 januari 2023 ingaat, is één van de afgesproken maatregelen om deze doelstellingen te kunnen behalen.

 

De EEXI gaat gelden voor bijna alle bestaande vracht- en passagiersschepen boven de 400 GT en beoordeelt de energie-efficiëntie van het ontwerp en de uitrusting van het schip. De EEXI is een aanvulling op de Energy Efficiency Design Index (EEDI) voor nieuwbouwschepen.

 

Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI)-compliance services

 

De EEXI gaat reders en scheepseigenaren verplicht stellen dat zij moeten aantonen dat de berekende EEXI-waarde niet uitkomt boven de drempelwaarde die voor zijn of haar schip is vastgesteld. Samen met onze partner VICUSdt helpen wij u hier graag bij. Onze op maat ontworpen EEXI-compliance services zijn turn-key en verdeeld over drie fases.

 

Fase 1: EEXI-waarde berekening

 

In de eerste fase gaan we uw huidige EEXI-waarde berekenen. Deze is gebaseerd op de rekenrichtlijn van de EEDI voor nieuwbouwschepen uit 2018, maar dan met enkele aanpassingen voor bestaande schepen. De EEXI, die betrekking heeft op het ontwerp van het schip, beschrijft de CO2-uitstoot per vrachtton en mijl die gerelateerd is aan het geïnstalleerd vermogen (hoofd- en hulpmotoren), de transportcapaciteit en de snelheid van het schip.

 

Omdat de Energy Efficiency Existing Ship Index betrekking heeft op meerdere scheepstypen zijn er verschillende aanpassingen in de formule doorgevoerd om een goede vergelijking mogelijk te maken. Zo zijn er verschillende correctiefactoren gedefinieerd om het geïnstalleerde vermogen te corrigeren. Denk aan schepen met ijsklasse.

 

Fase 2: het selecteren van technische maatregelen

 

Wanneer wij uw EEXI-waarde hebben berekend, starten wij met een analyse van het operationeel vaarprofiel. Dan brengen we onder andere de meest frequente vaarcondities en energie-intensieve vaaromstandigheden voor uw schip in kaart. En gaan we alle benodigde technische data verzamelen van bijvoorbeeld de motoren, de proefvaartgegevens en tanktests en voeren we ook een asvermogensmeting en een compressietest uit.

 

Voor het in kaart brengen van de hydrodynamische prestaties van uw voor- en achterschip wordt er gebruik gemaakt van Computational Fluid Dynamics (CFD)-software. Deze aanpak kunt u het beste vergelijken met sleeptankproeven in een groot bassin waarin het scheepsmodel de vooraf ingestelde golven moet ondergaan, maar dan digitaal.

 

Nadat we verschillende CFD-analyses hebben uitgevoerd komen we met de technische uitdagingen en beperkingen en stellen wij een lijst aan opties aan u voor. Denk aan een mogelijk efficiënter schroef- en of roerontwerp, Energy Saving Devices (ESDs) als een pre-swirl stator, propeller boss cap fins (PBCF), twisted rudder, rudder bulbs, een variabele speed generator tot en met een mogelijk efficiëntere vorm van de boeg.

 

Fase 3: de implementatie van de geselecteerde oplossingen

 

Deze fase heeft betrekking op de implementatie van de gekozen oplossingen. Hierbij kunnen we u helpen tot en met het installeren en in bedrijf stellen van de energiebesparende maatregelen. En dat inclusief het opstellen van de EEXI technische file.

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde servicespecialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw voortstuwingscomponenten waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Over Berger Maritiem | Contact opnemen