Is het nu al de juiste tijd voor scrubber technologie?

Door: Jeroen Berger, 29 januari 2014

Het is bij een groot publiek inmiddels bekend dat per 1 januari 2015 in de Europese ECA-gebieden (Emission Control Areas te weten: Oostzee, Noordzee en het Engelse Kanaal) alleen mag worden gevaren op een brandstof met een zwavelpercentage van maximaal 0,1 procent. Deze eis is ingevoerd door de International Maritime Organization (IMO). De planning is dat die vanaf 2020 of op zijn laatst in 2025 zelfs wereldwijd gaat gelden.

 

Wat niet veel mensen weten, is dat de Europese Unie niet alleen deze eisen heeft overgenomen in zijn richtlijn (Directive 2012/33EU), maar feitelijk het toepassingsgebied van deze eisen heeft vergroot: niet alleen de territoriale wateren maar ook de gevoelig liggende exclusieve economische zone (tot 200 mijl). Dit zal zeker z’n effect hebben op de short sea shipping in West-Europa. Deze branche, die nog steeds last heeft van lage tarieven en overcapaciteit, zo is wel duidelijk, heeft veel moeite met het vinden van een “lange termijn”-oplossing. Men is meer bezig met overleven.

 

 

De kip of het ei

 

Want oplossingen zijn wel degelijk voorhanden: in de vorm van scrubbers. Echter, vragen deze oplossingen om grote investeringen en zij moeten nog het vertrouwen winnen van de sector. Ook het gebrek aan vertrouwen in de regelgevers is een belangrijke factor die het negatieve sentiment ten aanzien van deze technologie versterkt.

 

Maar het belangrijkste aspect is het feit dat veel rederijen in timecharter varen, waarbij de charteraar opdraait voor de brandstofkosten. Er is dus helemaal geen prikkel voor de rederijen om te investeren in iets waar zij geen direct financieel voordeel uit halen. En de charteraars gaan niet investeren in schepen die ze niet bezitten. Een klassiek voorbeeld dus van de kip of het ei.

 

Wat is nu de status?

 

Wereldwijd zijn er diverse aanbieders. De belangrijkste en meest hoopvol zijn Wärtsilä, Alfa Laval, Clean Marine, Green Tech Marine en BELCO Marine, die inmiddels bij elkaar circa honderd systemen hebben verkocht.

 

Nog maar enkele daarvan zijn in bedrijf. Dus veel ervaring is er nog niet. Maar het feit dat belangrijke West-Europese bedrijven/rederijen zoals Spliethoff, DFDS Seaways, Holland America Line, Maersk Line, Wilh. Wilhelmsen Group, Stolt Tankers, AET, P&O, Color en Norwegian Cruise Line wel hebben geïnvesteerd is niet zonder reden.

 

Positieve business case

 

Deze bedrijven, die vaak in samenwerking met een fabrikant of zelf studie hebben gedaan naar de economische haalbaarheid en inpassing van scrubbers, komen tot de conclusie dat het voor hen een positieve business case is. Terugverdientijden van drie tot vier jaar zijn in veel gevallen realistisch.

 

Natuurlijk hangt dit sterk af van de factoren die een grote rol spelen bij het maken van de case. Het totale HFO-brandstofverbruik (alle systemen) en de tijd die men verwacht te varen in de ECA-zones zijn factoren die worden beïnvloed door de trade en het type schip. Maar natuurlijk ook de te verwachten toekomstige “fuel spread” tussen HFO en laagzwavelige MGO en, niet geheel onbelangrijk, de nog resterende economische levensduur van het schip. Door de lage tarieven zijn oudere schepen eerder onrendabel dan bijvoorbeeld vijf jaar geleden toen we nog te maken hadden met een hoogconjunctuur.

  

Toekomstige fuel spread HFO-MGO

 

Hoe de toekomstige fuel spread zal uitpakken in de komende jaren is moeilijk in te schatten. Toch moet men sterk rekening houden met een grotere spread dan nu. Allereerst zal de MGO-prijs alleen maar toenemen door enerzijds het effect van verhoogde vraag naar deze brandstof omdat de industrie vanaf 1 januari 2015 massaal over zal gaan op MGO. Daarnaast trekken de economische activiteiten weer wat aan en zijn de vooruitzichten dus positiever, wat in de regel leidt tot hogere brandstofprijzen. De vraag naar HFO daarentegen zal door de overschakelende industrie sterk dalen, wat in de meeste gevallen zal leiden tot lagere prijzen.

 

 

Feit is dat de IMO-eis van 1 januari 2015 onontkoombaar is. Degenen die creatief zijn en de moed hebben een brug te slaan via hun klant of charteraar naar een financier, creëren uiteindelijk de beste kansen om te profiteren van de omstandigheden. Elk nadeel heeft namelijk zijn voordeel, om maar eens een citaat van Johan Cruijff te gebruiken.

 

Lees meer op onze blogpagina

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.