Scheepsschroef binnenvaart tanker business case

Door: Jeroen Berger, 2 januari 2017 (laatst geüpdatet: 30 november 2018)  

In navolging op de Dettmer Tank 120, 122, 126 en 128 heeft recentelijk de succesvolle proefvaart plaatsgevonden van Dettmer Tank 130 van B. Dettmer Reederei GmbH & Co. KG. Gebr. De Jonge Shipbuilding Service B.V. heeft het casco in Kladovo (Servië) gebouwd en deze onder supervisie bij Breko in Nederland laten afbouwen. Ook deze binnenvaarttanker moest een milieuvriendelijk karakter krijgen. Voor de Dettmer Tank 130 mochten wij, net als bij de voorgaande schepen, zeer efficiënte, robuuste en geluidsarme scheepsschroeven ontwerpen en leveren.

 

B. Dettmer Reederei GmbH & Co. KG is ontstaan in 1947 met de handel in koffie. Schepen werden er toen der tijd eveneens gebouwd. De rederij groeide uit tot bij elkaar zo’n 120 schepen. Vandaag de dag bestaat de rederij uit meer dan 30 mineralen-, smeerolie- en zwaveltankers. Het is het streven van de rederij om de bestaande binnenvaart vloot stilaan te vernieuwen en te vergroten.

 

Gebr. De Jonge bouwden de 86 bij 9,5 meter grote casco’s op hun scheepswerf Shipyard Kladovo in Kladovo (Servië), aan de Donau. De binnenvaarttankers hebben een afwijkend model en een groot draagvermogen. Voor alle Dettmer-schepen is het ‘De Jonge ECO-NOMY’-concept in onderdelen toegepast. Verder ligt het accent op een combinatie van draagvermogen – kanalfähig – en snelheid met minimaal brandstofverbruik.

 

Efficiënte scheepsschroeven

 

Bij het ontwerpen van de scheepsschroeven, heeft onze partner VICUSdt gebruik gemaakt van zeer geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) software. Om te komen tot een efficiënt ontwerp, zijn er meerdere onderzoeken uitgevoerd.

 

Zo zijn er van het rompontwerp (in 3D CAD) CFD weerstandsberekeningen gemaakt bij verschillende snelheden en zijn er wake field CFD berekeningen en analyses gedaan. Verder is er een scheepsschroef-ontwerp-analyse uitgevoerd met CAD tools plus CFD, heeft er een eigen-voortstuwing-CFD-analyse plaatsgevonden (voor het bepalen van het voortstuwingscoëfficiënt en de snelheid), is de scheepsromp-scheepsschroef-interactie geanalyseerd en heeft onze partner een gedetailleerde cavitatie-analyse gedaan.

 

Ten opzichte van een traditionele aanpak, heeft deze methode geleid tot: een beter inzicht in de scheepsromp hydrodynamica, accurate scheepsschroef prestatieberekeningen en een snelheidsprognose die berekend is op basis van actuele data (geen statistische voorspellingen). Daarnaast heeft de gedetailleerde cavitatie-analyse ervoor gezorgd dat de operationele kwesties zoals geluid, trillingen en erosieschade zijn geminimaliseerd.

 

Daarnaast hebben wij met behulp van deze CFD technologie, simulaties van de rompvorm en het voortstuwingssysteem uitgevoerd om de prestaties van deze binnenvaarttankers in kaart te brengen.

 

Wat was het resultaat?

 

Ook tijdens de proefvaart van de Dettmer Tank 130 bereikte het schip met onze scheepsschroeven de berekende snelheid (en daarmee het brandstofverbruik) en zijn in alle vertrekken een minimum (ver onder de maximale waardes) aan geluidsniveau en trillingen waargenomen.

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.