Scheepsschroef binnenvaart tanker business case

Door: Jeroen Berger, 2 januari 2017 (laatst geüpdatet: 7 december 2017)  

In navolging op de Dettmer Tank 120 en Dettmer Tank 122 zijn recentelijk de Dettmer Tank 126 en Dettmer Tank 128 opgeleverd voor B. Dettmer Reederei GmbH & Co. KG. Gebr. De Jonge Shipbuilding Service B.V. heeft beide casco’s in Kladovo (Servië) gebouwd en deze onder supervisie bij Breko in Nederland laten afbouwen. De inmiddels in de vaart genomen binnenvaart tankers moesten een milieuvriendelijk karakter meekrijgen. Wij van Berger Maritiem vonden het een uitdaging om voor deze binnenvaart tankers CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven te ontwerpen en leveren.

 

Over B. Dettmer Reederei GmbH & Co. KG

 

De firma is ontstaan in 1947 met de handel in koffie. Schepen werden er toen der tijd eveneens gebouwd. De rederij groeide uit tot bij elkaar zo’n 120 schepen. Vandaag de dag bestaat de rederij uit zo’n 30 mineralen-, smeerolie- en zwaveltankers. Het is het streven van de rederij om de bestaande binnenvaart vloot stilaan te vernieuwen en te vergroten.

 

Dettmer Tank 120, 122, 126 en 128

 

Gebr. De Jonge bouwden de 86 bij 9,5 meter grote casco’s op hun scheepswerf Shipyard Kladovo in Kladovo (Servië), aan de Donau. De binnenvaart tankers hebben een afwijkend model en een groot draagvermogen. Voor de Dettmer-schepen is het ‘De Jonge ECO-NOMY’-concept in onderdelen toegepast. Verder ligt het accent op een combinatie van draagvermogen – kanalfähig – en snelheid met minimaal brandstofverbruik.

 

 

Bekijk de video van de Dettmer Tank 120 op YouTube

 

 

Wat hebben wij geleverd en wat was onze aanpak?

 

Voor de binnenvaart tankers Dettmer Tank 120, 122, 126 en 128 hebben wij de CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven mogen ontwerpen en leveren. Met behulp van zeer geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) software hebben wij de hydrodynamische eigenschappen van de schepen inzichtelijk gekregen. Op basis daarvan zijn wij gekomen tot een efficiënte scheepsschroef passend bij de scheepsvorm en het gekozen vaarprofiel.

 

Daarnaast hebben wij met behulp van CFD simulaties de prestaties van de rompvorm en het voortstuwingssysteem van beide binnenvaart tankers geanalyseerd en in kaart gebracht.

 

Wat was het resultaat?

 

Tijdens de proefvaarten bleek dat met de CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven de verwachtingen qua snelheid, brandstofverbruik, geluid en trillingen werden overtroffen.

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.