Scheepsschroef

Bent u op zoek naar een scheepsschroef die efficiënt is, geluids- en trillingsarm en afgestemd is op uw appendages (zoals uw straalbuis en scheepsroer), scheepsvorm en vaarprofiel? Of het nu gaat om uw binnenvaartschip, tanker, passagiersschip, sleepboot, patrouillevaartuig, offshoreschip of megajacht, samen met onze partner VICUSdt onderzoeken wij graag voor u de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip om te komen tot een optimaal schroefontwerp. Uitgangspunt is hierbij het verlagen van het brandstofverbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw CO2-voetafdruk.

 

Ontwerpproces

 

Om het ontwerp van een optimale scheepsschroef voor uw schip te kunnen bepalen, moet allereerst het voortstuwingsconcept met elkaar worden afgestemd. Zo moet er bijvoorbeeld rekening worden gehouden met de interactie tussen de verschillende aandrijfcomponenten en de benodigde transmissie. Samen met onze partner is de juiste kennis en ervaring in huis om een scheepsschroef te ontwerpen voor een conventioneel aandrijfconcept met een dieselmotor en een schroefas, maar ook voor een elektrische of hybride voortstuwing.

 

Afhankelijk van uw aandrijfconcept voor uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip, is het uitgangspunt van VICUSdt dat u met de scheepsschroef bij een bepaalde snelheid en diepgang zo efficiënt mogelijk vaart met zo min mogelijk geluid en trillingen. En in het geval u een elektrische of hybride voortstuwing heeft, dan zou u waarschijnlijk ook (gedeeltelijk) elektrisch willen gaan varen met een zo klein mogelijk accupakket.

 

Met behulp van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD)-technologie, kan onze partner op basis van actuele data (geen statistische voorspellingen) een accurate scheepsschroef-prestatieberekening uitvoeren en een prognose maken van de snelheid. Daarbij kunnen zij uitrekenen wat het minimaal op te nemen vermogen van de scheepsschroef moet zijn, om het geïnstalleerd vermogen zo laag mogelijk te houden en mits aanwezig het accupakket te minimaliseren.

 

Komt uit de CFD-analyse en berekeningen naar voren dat u met het geïnstalleerd vermogen niet de gewenste snelheid kunt halen en eventueel de gewenste vaarduur niet elektrisch zou kunnen gaan varen, dan zou onze partner bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar verbeteringen in het voor- en achterschip om de gewenste configuratie alsnog mogelijk te maken.

 

Dan komt het kiezen van het aantal bladen. Het aantal bladen van een scheepsschroef beïnvloedt namelijk hoe efficiënt en krachtig de scheepsschroef is, de bladtipsnelheid die nodig is, en de looprust. Wat is verder de juiste diameter voor uw scheepsschroef en wat is de juiste spoed? Wanneer ontstaat er, gekeken naar uw situatie, bijvoorbeeld een betere efficiëntie? Juist bij een kleine scheepsschroef, of toch meer bij een grotere? Al dit soort vragen, kan onze partner vooraf voor u uitzoeken.

 

Ook de materiaalkeuze is van groot belang. Moet uw scheepsschroef bijvoorbeeld geschikt zijn voor arctische condities, dan dient er met het ontwerp bijvoorbeeld rekening te worden gehouden dat de scheepsschroef voldoet aan ijsklasse 1AS. En gaat het bijvoorbeeld om een onderzoeksschip bestemd voor oceanografisch onderzoek, dan is het wellicht zaak dat de scheepsschroef voldoet aan de zeer strenge ICES-209 norm, een internationale standaard voor stille vaart.

 

Waar moeten we het maximale rendement van het schroefontwerp op bepalen? Met welke diepgang en met welk motorvermogen (in %) verwacht u bijvoorbeeld met uw schip het meest te gaan varen in de opvaart? CFD-technologie maakt het mogelijk om een scheepsschroef op maat te ontwerpen.

 

Bestaand schip

 

Is voor uw bestaande schip de scheepsschroef aan vervanging toe? Dan is het bij ons mogelijk om daar een CFD geoptimaliseerde scheepsschroef voor terug te plaatsen. Heeft u nog de tekeningen van uw schip? Dan kan onze partner voor uw schip een geschikte scheepsschroef ontwerpen.

 

Heeft u geen tekeningen meer van uw schip, maar bent u wel toe aan een nieuwe scheepsschroef? Ook dan behoort een CFD geoptimaliseerde scheepsschroef tot de mogelijkheden. Met behulp van een 3D-scan en de nodige metingen, zijn de specialisten van VICUSdt in staat om uw voor- en achterschip met bestaande appendages zeer nauwkeurig in kaart te brengen, om ook voor uw schip een passende scheepschroef te kunnen ontwerpen, afgestemd op uw vaarprofiel.

 

 

Bekijk een green retrofit business case met scheepsschroeven

 

 

Productie

 

Net als VICUSdt, het ontwerp- en ingenieursbureau, behoort Fundivisa, de gieterij van de scheepsschroeven, ook tot de Emenasa Group. Deze groep bestaat uit 12 bedrijven en heeft in totaal meer dan 475 medewerkers in dienst. Hiermee is de Emenasa Group één van de grootste maritieme toeleveranciers in Spanje.

 

Fundivisa beschikt over alle benodigde moderne apparatuur (inclusief robots) om het ontwerp van de scheepsschroef, ook daadwerkelijk te kunnen produceren. Hierbij kan de gieterij vrijwel elk type scheepsschroef produceren tot een diameter van 7000 mm. Denk hierbij aan een vaste scheepschroef, straalbuisschroef, boegschroef, een scheepsschroef voor een roerpropeller, een elektrische pod en al eerder aangegeven een scheepsschroef voor hybride en elektrische voortstuwing. De gieterij werkt daarbij volgens de laatste kwaliteitsstandaard en regels van de verschillende classificatiebureaus.

 

 

Bekijk de bedrijfsfilm van de gieterij op YouTube

 

 

Verstelbare scheepsschroef

 

Naast een vaste scheepsschroef (FPP), kunnen wij samen met onze partner VICUSdt ook een verstelbare scheepschroef (CPP) ontwerpen en leveren. Waar bij een vaste scheepsschroef de snelheid van het schip geregeld wordt door het toerental aan te passen en door de draairichting van de motor om te draaien om achteruit te kunnen varen, wordt dit bij een verstelbare scheepsschroef bereikt door de spoed te veranderen door de schroefbladen rond hun as te draaien.

 

Een verstelbare scheepsschroef is vooral interessant voor schepen die onder wisselende belasting draaien en veel moeten manoeuvreren. Voor schepen die lange tijd met een vaste snelheid en belasting varen is de efficiëntie van een vaste scheepsschroef hoger.

 

In de praktijk

 

Om een voorbeeld te geven met een traditioneel aandrijfconcept (dieselmotoren + schroefassen), hebben wij, samen met onze partners, de scheepsschroeven en straalbuizen ontworpen en geleverd voor een nieuwe 110-meter lange binnenvaarttanker.

 

Bij de proefvaart is gebleken dat dit schip weer zuiniger is geworden dan het voorgaande ontwerp. Mede dankzij de ontwerpaanpassingen (roeren en boeg), het verbeterde schroefontwerp (waarbij wij van 5 naar 3 bladen zijn gegaan) en de geoptimaliseerde straalbuizen, is het brandstofverbruik (en daarmee de CO2-uitstoot) lager uitgekomen.

 

 

Bekijk de scheepsschroeven en straalbuizen business case

 

 

Om nog een ander praktijkvoorbeeld aan te halen. In 2015 kreeg een afgebouwd koppelverband een innovatieve hybride voortstuwing. Hierbij werden de twee scheepsschroeven onafhankelijk van elkaar aangedreven door twee dieselmotoren en twee elektromotoren. Echter voldeden de scheepsschroeven niet aan de verwachting. De werf die de afbouw faciliteerde, benaderde ons met deze case. Wij vonden het een uitdaging om twee nieuwe scheepsschroeven te ontwerpen voor deze hybride aandrijving, die wel de gewenste prestaties zouden behalen.

 

Tijdens de proefvaart bereikte dit koppelverband met de nieuwe scheepsschroeven in de verschillende vaaropties (diesel direct, diesel + elektrisch en alleen elektrisch) het optimale schroeftoerental en opgenomen vermogen passend bij het vaarprofiel, waardoor het hybride aandrijfsysteem nu optimaal benut kan worden.

 

 

Bekijk de scheepsschroef hybride koppelverband business case

 

 

Recyclen

 

Niet alleen wij, maar ook het ontwerp- en ingenieursbureau en de gieterij vinden het belangrijk dat de materialen die in een scheepsschroef worden gebruikt, na gebruik zo veel mogelijk worden hergebruikt. Is uw bestaande scheepsschroef aan vervanging toe, dan zou u de waarde kunnen laten bepalen, om deze vervolgens te laten recyclen. Op deze manier worden de grondstoffen opnieuw gebruikt voor het maken van een nieuwe CFD geoptimaliseerde scheepsschroef.

 

CO2-reductie

 

Mede als gevolg van de Green Deal Binnenvaart, Zeevaart en Havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord, wordt het reduceren van de CO2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. Naast het optimaliseren van de scheepsschroef, kunnen wij bijvoorbeeld ook kijken naar de straalbuis en het roer van uw schip, de boeg, trim, de schroef-romp-interactie, elektrische en hybride systemen en restwarmteterugwinningsmogelijkheden. Dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw CO2-voetafdruk.

 

 

Onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw scheepsschroef, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Over Berger Maritiem | Contact opnemen