Scheepsschroef

Bent u op zoek naar een energie-efficiënte en brandstofbesparende scheepsschroef die past bij uw appendages, scheepsvorm en vaarprofiel? Of het nu gaat om een binnenvaartschip, tanker, passagiersschip, sleepboot, patrouillevaartuig, offshore schip of mega jacht, wij onderzoeken graag de hydrodynamische prestatie van uw schip om te komen tot het juiste scheepsschroef ontwerp passend bij uw type schip. Niet alleen om brandstof te kunnen besparen, maar ook om uw CO2-voetafdruk te kunnen reduceren.

 

Hoe komen wij tot het juiste scheepsschroef ontwerp?

 

Een scheepsschroef bestaat uit een schroefnaaf die op de schroefas wordt bevestigd, waaraan een aantal bladen zijn bevestigd. Voor het juiste scheepsschroef ontwerp te kunnen bepalen, moet allereerst het diesel, hybride of elektrisch aangedreven voortstuwingsconcept met elkaar worden afgestemd. Zo moet er bijvoorbeeld rekening worden gehouden met de interactie tussen de verschillende aandrijfcomponenten en de benodigde transmissie.

 

Is dit eenmaal in kaart gebracht, dan volgt het aantal te kiezen bladen. Het aantal bladen van een scheepsschroef beïnvloed namelijk hoe efficiënt en krachtig de scheepsschroef is, de bladtipsnelheid die nodig is, gevolgd door de zogenaamde looprust. Mede afhankelijk van uw gekozen vaarprofiel, is het zaak hier een goede balans in te kunnen vinden om, naast de efficiëntie, geluid en trillingen zo laag mogelijk te houden.

 

Andere belangrijke vragen die wij onszelf stellen, zijn: wat is de juiste diameter voor uw scheepsschroef en wat is de juiste spoed? Wanneer ontstaat er, gekeken naar uw situatie, bijvoorbeeld een betere efficiëntie? Juist bij een kleine scheepsschroef? Of toch meer bij een grotere schroef?

 

Ook de materiaalkeuze is voor het bepalen van het juiste scheepsschroef ontwerp van groot belang. Moet uw scheepsschroef bijvoorbeeld geschikt zijn voor arctische condities, dan dient er met het ontwerp rekening te worden gehouden met het feit dat de scheepsschroef dan dient te voldoen aan de ijsklasse 1AS.

 

Computational Fluid Dynamics (CFD) rekentechnieken maken het mogelijk dat wij de waterstroming rond het schip zeer nauwkeurig kunnen simuleren, zonder dat het schip al daadwerkelijk vaart. Het berekenen van de volgstroomsnelheid (het zogenaamde ‘wake field’) is hierbij een belangrijk element om te komen tot een efficiënt scheepsschroef ontwerp voor uw type schip. Dankzij CFD kunnen wij bijvoorbeeld zien hoe het water bij de scheepsschroef komt en wat de effecten zijn van de appendages (denk aan een scheepsroer of straalbuis) bij de scheepsschroef. Het ontwerp- en ingenieursbureau die wij hiervoor inschakelen is VICUSdt. Zij zijn specialist op gebied van voortstuwing en scheepshydrodynamica.

 

 

Lees meer over het scheepsschroef ontwerp van VICUSdt

 

 

Naast een optimaal scheepsschroef ontwerp kunnen wij ook kijken naar de schroef-romp-interactie, elektrische en hybride systemen, warmteterugwinningsmogelijkheden en alternatieve energiebronnen als zonne-energie, biobrandstoffen, LNG, GTL en methanol. Dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van de algehele weerstand van het schip en bieden wij u de mogelijkheid om maximaal te besparen op uw brandstofkosten.

 

Scheepsschroef voor hybride toepassingen

 

Een hogere stuwkracht, meer efficiëntie en vermindering van vibraties en cavitatie zijn hoofdzakelijk het doel bij het ontwerp van iedere scheepsschroef. Niet alleen voor traditionele voortstuwingssystemen. Ook voor hybride voortstuwing is de juiste kennis en ervaring in huis voor het ontwerpen en fabriceren van de meest slimme scheepsschroef.

 

Onze op maat ontworpen scheepsschroef in productie

 

Fundivisa, onze gieterij uit Vigo (Spanje), beschikt over alle benodigde apparatuur om het scheepsschroef ontwerp, wat het beste aansluit bij uw type schip en vaarprofiel, ook daadwerkelijk te kunnen produceren. Zo kan er al een scheepsschroef worden gerealiseerd met een diameter tot 7000 mm.

 

De scheepsschroeven die Fundivisa ontwikkelt komen voor als open schroeven, straalbuisschroeven, boegschroeven, oppervlakteschroeven en supercaviterende schroeven. Maar ook speciale schroeven voor een roerpropeller en een waterjet behoren tot de mogelijkheden.

 

Elke scheepsschroef wordt gefabriceerd volgens de laatste kwaliteitsstandaard (ISO 9001:2008) en regels van de verschillende classificatiebureaus. De hoge productiekwaliteit en de zorgvuldig geselecteerde materialen bewijzen op een imponerende manier waar onze slimme scheepsschroef voor staat: kwaliteit, efficiëntie en maximaal rendement.

 

Circulaire scheepsschroef service

 

Met de Circulaire scheepsschroef service kunt u bijdragen aan een duurzame maritieme sector met zo min mogelijk afval en een optimaal behoud van grondstoffen. Wij geloven in een positieve vicieuze cirkel: materiaal dat in een scheepsschroef gebruikt wordt, moet na gebruik zo veel mogelijk herbruikbaar zijn, met een maximale vermindering van grondstofgebruik. Vanuit deze circulaire gedachte kunnen wij een positieve bijdrage leveren aan de maritieme sector door enerzijds technologische innovaties en anderzijds een nieuwe manier van werken.

 

De service werkt als volgt: laat de waarde van uw huidige scheepsschroef bepalen en lever uw schroef bij onze gieterij in. Vervolgens wordt uw oude scheepsschroef op een verantwoorde wijze gerecycled, waarna de grondstoffen worden hergebruikt voor het maken van een nieuwe CFD geoptimaliseerde scheepsschroef.

 

Onze CFD geoptimaliseerde scheepsschroef in de praktijk

 

Voor bijvoorbeeld twee koppelverbanden in de binnenvaart, bereikten de schepen met onze CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven de berekende snelheid (en het daarbij horende brandstofverbruik). Daarnaast zijn op volle kracht een minimum aan geluidsniveau en trillingen waargenomen.

 

 

Bekijk de scheepsschroef binnenvaart koppelverband business case

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw scheepsschroef, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Over Berger Maritiem | Neem contact op