Scheepsschroef

Bent u op zoek naar een scheepsschroef die efficiënt is, geluids- en trillingsarm en afgestemd is op uw appendages (zoals uw straalbuis en scheepsroer), scheepsvorm en vaarprofiel? Of het nu gaat om uw binnenvaartschip, tanker, passagiersschip, sleepboot, patrouillevaartuig, offshore schip of mega jacht, samen met onze partner VICUSdt onderzoeken wij graag voor u de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip om te komen tot een optimaal schroefontwerp. Uitgangspunt is hierbij het verlagen van het brandstofverbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw CO2-voetafdruk.

 

Over het schroefontwerp

 

Om het optimale schroefontwerp te kunnen bepalen, moet allereerst het elektrisch, hybride of diesel aangedreven voortstuwingsconcept met elkaar worden afgestemd. Zo moet er bijvoorbeeld rekening worden gehouden met de interactie tussen de verschillende aandrijfcomponenten en de benodigde transmissie.

 

Is dit eenmaal in kaart gebracht, dan volgt het aantal te kiezen bladen. Het aantal bladen van een scheepsschroef beïnvloed namelijk hoe efficiënt en krachtig de scheepsschroef is, de bladtipsnelheid die nodig is, en de zogenaamde looprust. Mede afhankelijk van uw gekozen vaarprofiel, is het zaak hier een goede balans in te kunnen vinden om, naast de efficiëntie, geluid en trillingen zo laag mogelijk te houden.

 

Andere belangrijke vragen voor een optimaal schroefontwerp, zijn: wat is de juiste diameter voor uw scheepsschroef en wat is de juiste spoed? Wanneer ontstaat er, gekeken naar uw situatie, bijvoorbeeld een betere efficiëntie? Juist bij een kleine scheepsschroef, of toch meer bij een grotere?

 

Ook de materiaalkeuze is voor het bepalen van het juiste schroefontwerp van groot belang. Moet uw scheepsschroef bijvoorbeeld geschikt zijn voor arctische condities, dan dient er met het ontwerp bijvoorbeeld rekening te worden gehouden dat de scheepsschroef voldoet aan ijsklasse 1AS.

 

En gaat het bijvoorbeeld om een onderzoeksschip bestemd voor oceanografisch onderzoek, dan is het wellicht zaak dat de scheepsschroef voldoet aan de zeer strenge ICES-209 norm, een internationale standaard voor stille vaart.

 

Voor het berekenen van de stroming en weerstand van uw schip en om een antwoord te geven op al deze vragen, maakt onze partner gebruik van zeer geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) software. Met behulp van deze wetenschappelijke benadering kunnen zij de hydrodynamische prestaties van uw schip nauwkeurig in kaart brengen om het juiste ontwerp van de scheepsschroeven te bepalen, afgestemd op uw andere appendages (zoals de straalbuizen en scheepsroeren), scheepsvorm en het vaarprofiel.

 

VICUSdt zal meerdere CFD-onderzoeken gaan uitvoeren, waaronder een scheepsschroef-ontwerp-analyse en een eigen-voortstuwing-analyse. Ten opzichte van een traditionele aanpak, leidt deze methode tot een accurate scheepsschroef-prestatieberekening en een snelheidsprognose die berekend is op basis van actuele data (geen statistische voorspellingen). Daarnaast zal de gedetailleerde cavitatie-analyse ervoor gaan zorgen dat operationele kwesties als geluid, trillingen en erosieschade worden geminimaliseerd.

 

Scheepsschroef voor bestaand schip

 

Is voor uw bestaande schip de scheepsschroef aan vervanging toe? Dan is het bij ons mogelijk om daar een CFD geoptimaliseerde scheepsschroef voor terug te plaatsen. Heeft u nog de tekeningen van uw schip? Dan kan onze partner voor uw schip de meest optimale scheepsschroef ontwerpen, afgestemd op uw bestaande appendages (zoals een straalbuis of scheepsroer), scheepsvorm en vaarprofiel.

 

Heeft u geen tekeningen meer van uw schip, maar bent u wel toe aan een nieuwe scheepsschroef? Ook dan behoort een CFD geoptimaliseerde scheepsschroef tot de mogelijkheden. Met behulp van een 3D-scan en de nodige metingen, zijn de specialisten van VICUSdt in staat om uw huidige achterschip met bestaande appendages zeer nauwkeurig in kaart brengen, om ook voor uw schip de meest optimale scheepschroef te kunnen ontwerpen.

 

 

Bekijk een green retrofit business case met scheepsschroeven

 

 

Scheepsschroef in productie

 

Net als VICUSdt behoort de gieterij van de scheepsschroeven (Fundivisa) ook tot de Emenasa Group, één van de grootste maritieme bedrijven in Spanje. Deze groep van bedrijven bestaat uit 12 bedrijven en 475 medewerkers in totaal. De Emenasa Group is opgericht in 1948 en heeft, naast de kennis en expertise om de voortstuwing en scheepsvorm te optimaliseren, ook de daarbij horende voortstuwingscomponenten mogen leveren voor toonaangevende merken.

 

De gieterij beschikt over alle benodigde apparatuur om het schroefontwerp, wat het beste aansluit bij uw type schip en vaarprofiel, ook daadwerkelijk te kunnen produceren. Zo kunnen zij een scheepsschroef fabriceren met een diameter tot 7000 mm.

 

De scheepsschroeven die Fundivisa ontwikkelt komen voor als open schroeven, straalbuisschroeven, boegschroeven, oppervlakteschroeven en supercaviterende schroeven. Maar ook speciale schroeven voor een roerpropeller en een waterjet behoren tot de mogelijkheden.

 

Elke scheepsschroef wordt gefabriceerd volgens de laatste kwaliteitsstandaard (ISO 9001:2008) en regels van de verschillende classificatiebureaus. Hierbij wordt er gestreefd naar een hoge productiekwaliteit, waarbij de materialen zorgvuldig worden geselecteerd.

 

 

Bekijk de bedrijfsfilm van Fundivisa op YouTube

 

 

Scheepsschroef in de praktijk

 

Om een voorbeeld te geven, hebben wij, samen met onze partners, de scheepsschroeven en straalbuizen ontworpen en geleverd voor een nieuwe 110-meter lange binnenvaarttanker. Bij de proefvaart is gebleken dat dit schip weer zuiniger is geworden dan het voorgaande ontwerp. Mede dankzij de ontwerpaanpassingen (roeren en boeg), het verbeterde schroefontwerp (waarbij wij van 5 naar 3 bladen zijn gegaan) en de geoptimaliseerde straalbuizen, is het brandstofverbruik (en daarmee de CO2-uitstoot) lager uitgekomen.

 

 

Bekijk de scheepsschroeven en straalbuizen business case

 

 

Circulaire scheepsschroef

 

Niet alleen wij, maar ook VICUSdt en de gieterij geloven in een positieve vicieuze cirkel: materiaal dat in een scheepsschroef gebruikt wordt, moet na gebruik zo veel mogelijk herbruikbaar zijn, met een maximale vermindering van grondstofgebruik. Om die reden is de circulaire scheepsschroefservice in het leven geroepen.

 

Deze service werkt als volgt: laat de waarde van uw huidige scheepsschroef bepalen en lever uw scheepsschroef in bij onze gieterij. Vervolgens wordt uw oude scheepsschroef op een verantwoorde wijze gerecycled, waarna de grondstoffen worden hergebruikt voor het maken van een nieuwe CFD geoptimaliseerde scheepsschroef.

 

Integrale oplossing

 

Naast een optimaal schroefontwerp kunnen wij ook kijken naar de schroef-romp-interactie, elektrische en hybride systemen, warmteterugwinningsmogelijkheden en alternatieve energiebronnen als zonne-energie, biobrandstoffen, LNG, GTL en methanol. Dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van de algehele weerstand van het schip en bieden wij u de mogelijkheid om maximaal te besparen op uw brandstofkosten.

 

 

Onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw scheepsschroef, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Over Berger Maritiem | Contact opnemen