Kooiman Marine Group realiseert bijzonder ombouwproject Zwerver I

Door: Jeroen Berger, 11 oktober 2020

Na een rigoureuze verbouwing van het werkschip Anna-B uit 2006, heeft Van Stee Offshore er een multifunctioneel dieselelektrisch DP-2-werkschip bij. Met een diepgang van slechts 2,30 meter, een groot werkdek van 800 m2 en na alle door scheepswerf Kooiman Marine Group uitgevoerde werkzaamheden, is de nieuw vernoemde Zwerver I breed inzetbaar voor zowel de baggerij als de offshore olie- en windindustrie.

 

Na een ombouwperiode van 11 maanden, heeft de Zwerver I onder meer een nieuwe hydraulische ankerbehandelingslier gekregen, twee tuggerlieren, twee telescopische spudpalen, en is het aantal thrusters verdubbeld. Waar het voormalig werkschip Anna-B was uitgerust met vier roerpropellers, heeft de Zwerver I er twee nieuwe elektrische boegschroeven bijgekregen plus twee vaste schroeven in een straalbuis van onze partner VICUSdt (zie foto 1).

 

Foto: scheepsschroeven in straalbuizen

 

Om te komen tot een efficiënt, geluids- en trillingsarm ontwerp, zijn de scheepsschroeven en straalbuizen ontworpen met Computational Fluid Dynamics (CFD)-software. Deze aanpak is het beste te vergelijken met sleeptankproeven in een groot bassin waarin het scheepsmodel de vooraf ingestelde golven moet ondergaan, maar dan digitaal.

 

Hiermee heeft VICUSdt inzicht gekregen in de scheepsromp-hydrodynamica, hebben zij een snelheidsprognose berekend op basis van actuele data en hebben zij een nauwkeurige scheepsschroef-prestatieberekening uitgevoerd. De schroeven zijn ontworpen voor minimale cavitatie bij hoge trekbelastingen waarbij meerdere vaarcondities zijn bestudeerd.

 

Wij feliciteren Kooiman Marine Group met de realisatie van dit bijzondere project en wensen Van Stee Offshore veel succes met dit mooie schip.

 

Lees meer business cases