Straalbuis

Bent u op zoek naar een straalbuis met het juiste straalbuisprofiel (bijvoorbeeld 19A, 37 of HR) die is afgestemd op uw andere appendages (zoals uw scheepsschroef en scheepsroer), scheepsvorm en vaarprofiel en op de juiste manier is ingepast in uw achterschip? Of het nu gaat om uw binnenvaartschip, tanker, passagiersschip, sleepboot, patrouillevaartuig, offshoreschip of megajacht, samen met onze partner VICUSdt onderzoeken wij graag voor u de hydrodynamische prestatie van uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip om te komen tot een optimaal straalbuisontwerp. Uitgangspunt is hierbij het verlagen van het brandstofverbruik van uw schip (en daarmee de kosten) en het verbeteren van uw CO2-voetafdruk.

 

Ontwerpproces

 

De computer wordt steeds sneller en beter. Hierdoor kunnen de meest ingewikkelde Computational Fluid Dynamics (CFD) berekeningen worden gemaakt om de stroming en weerstand van het schip inzichtelijk te kunnen krijgen. Om die reden neemt CFD een steeds belangrijkere plaats in bij het optimaliseren van schepen.

 

Voor het selecteren van het juiste straalbuisprofiel (bijvoorbeeld 19A, 37 of HR), afgestemd op uw andere appendages zoals uw scheepsschroef en scheepsroer, scheepsvorm en vaarprofiel, maakt onze partner gebruik van zeer geavanceerde CFD-software. Deze simulatietool is speciaal ontwikkeld voor maritieme toepassingen, om voor u de juiste straalbuis te kunnen ontwerpen.

 

Daarnaast kan een straalbuis op meerdere manieren worden ingepast in het achterschip. Zo kan een straalbuis bijvoorbeeld vast in de tunnel worden ingebouwd of los (aan uithouders) onder het achterschip worden geplaatst. Ook bij het onderzoek voor de beste plaatsing maakt onze partner gebruik van deze software.

 

Bestaand schip

 

Bent u benieuwd wat een CFD geoptimaliseerde straalbuis voor uw bestaande schip aan rendement zou kunnen opleveren, of is uw bestaande straalbuis toe aan vervanging? Indien u nog de tekeningen heeft van uw schip, dan kan onze partner vrij eenvoudig een geschikte straalbuis ontwerpen en het verwachte rendement vooraf voor u berekenen.

 

Heeft u geen tekeningen meer van uw schip, maar zou u wel graag willen onderzoeken of een straalbuis zin heeft en meer rendement oplevert? Met behulp van een 3D-scan en de nodige metingen, zijn de specialisten van VICUSdt in staat om uw voor- en achterschip met bestaande appendages zeer nauwkeurig in kaart brengen, om ook voor uw schip een geoptimaliseerde straalbuis te kunnen onderzoeken en ontwerpen, passend bij uw vaarprofiel.

 

 

Bekijk een green retrofit business case met straalbuizen

 

 

Productie

 

Onze partner Menaga beschikt over alle benodigde moderne apparatuur om het ontwerp van de CFD geoptimaliseerde straalbuis, ook daadwerkelijk te kunnen produceren. Hierbij kan dit staalverwerkingsbedrijf vrijwel elk type straalbuis maken tot een diameter van 4000 mm. Denk hierbij aan een vaste straalbuis, draaibare of roerstraalbuis, kortstraalbuis en een roerpropellerstraalbuis.

 

Elke straalbuis wordt gefabriceerd volgens de laatste kwaliteitsstandaard en regels van de verschillende classificatiebureaus. Zo voldoet dit staalverwerkingsbedrijf aan de internationale standaard voor kwaliteitsmanagementsystemen, waarbij de lassers en lasprocedures zijn gecertificeerd door de IACS. Daarnaast zijn de lasmaterialen type goedgekeurd volgens de ISO-regels. Verder heeft Menaga onder andere de volgende certificaten: ISO 9001:2008 BV, werkplaatsgoedkeuring voor lassen door DNV-GL, erkenning ontvangen voor BV MODE II SCHEME en ISO 3834-2 voor het lassen.

 

 

Lees meer over onze partner Menaga

 

 

In de praktijk

 

Om een voorbeeld te geven, hebben wij, samen met onze partners, de straalbuizen en scheepsschroeven mogen ontwerpen en leveren voor een nieuwe 110-meter lange binnenvaarttanker.

 

Bij de proefvaart is gebleken dat dit binnenvaartschip weer zuiniger is geworden dan het voorgaande ontwerp. Mede dankzij de ontwerpaanpassingen (scheepsroeren en boeg), het verbeterde ontwerp van de scheepsschroef (waarbij wij van 5 naar 3 bladen zijn gegaan) en de geoptimaliseerde straalbuizen, is het brandstofverbruik (en daarmee de CO2-uitstoot) lager uitgekomen.

 

 

Bekijk de straalbuizen en scheepsschroeven business case

 

 

CO2-reductie

 

Mede als gevolg van de Green Deal Binnenvaart, Zeevaart en Havens, het wereldwijde klimaatakkoord voor de zeevaart en het gesloten binnenvaartakkoord, wordt het reduceren van de CO2-uitstoot voor de maritieme sector steeds belangrijker. Naast een CFD geoptimaliseerd straalbuisontwerp, kunnen wij bijvoorbeeld ook kijken naar de schroef en het roer van uw schip, de boeg, trim, de schroef-romp-interactie, elektrische en hybride systemen en restwarmteterugwinningsmogelijkheden. Dankzij deze aanpak kunnen wij u een integrale oplossing bieden voor het verbeteren van uw CO2-voetafdruk.

 

 

Onze aanpak voor het bereiken van een efficiënt voortstuwingssysteem

 

 

Service

 

Met de service van Berger Maritiem staan wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar om u snel en deskundig van dienst te kunnen zijn. Door de grote vakkennis van de door ons geselecteerde service specialisten, verlenen wij u een gedegen service voor uw straalbuis, waardoor vaarschema’s zo min mogelijk in gevaar komen.

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of bekijk onze blogpagina en pagina met business cases.

 

Over Berger Maritiem | Contact opnemen