Straalbuis

Samen met Menaga zijn wij gespecialiseerd in het inpassen en leveren van een CFD geoptimaliseerde straalbuis voor vrijwel elk denkbaar schip. Zo zijn wij niet alleen in staat om een straalbuis te kunnen produceren met een 19A, 37A of HR straalbuisprofiel, maar kunnen wij ook, met behulp van CFD, de straalbuis op de meest optimale manier inpassen in het achterschip. De straalbuizen die wij leveren zijn toepasbaar in de sectoren marine, zeevaart, offshore, binnenvaart, baggerij en de visserij.

 

Productie voor elke soort en type straalbuis

 

Bij een versnellende straalbuis wordt de aanstroomsnelheid (en daarmee het rendement van de scheepsschroef) verhoogd. In tegenstelling tot de versnellende straalbuis, wordt bij de vertragende straalbuis – wat de naam al doet suggereren – de aanstroomsnelheid juist vertraagd. Menaga werkt vanuit een klantgerichte benadering. Hierdoor levert Menaga altijd op maat gemaakte straalbuizen van elke soort, naar de wensen en behoeften van de klant.

 

De straalbuizen die Menaga ontwikkelt komen voor als vaste straalbuis, draaibare of roerstraalbuis, kortstraalbuis en als roerpropellerstraalbuis. Deze straalbuizen worden gebruikt op bijvoorbeeld slepers, binnenvaartschepen, hopperzuigers, vissersschepen, bevoorradingsschepen en schepen die uitgerust zijn met dynamic positioning (DP).

 

In tegenstelling tot een open schroef levert een straalbuis een hogere stuwkracht bij lage snelheid, kan de straalbuis de schroef beschermen en biedt het een hogere trekkracht (bollard pull). De door Menaga ontwikkelde straalbuizen kunnen tot een diameter van 4 meter worden gefabriceerd.

 

Straalbuis inpassen met behulp van CFD (Computational Fluid Dynamics)

 

De computer wordt steeds sneller en beter. Hierdoor kunnen de meest ingewikkelde Computational Fluid Dynamics (CFD) berekeningen eenvoudig worden gemaakt, waardoor CFD een steeds belangrijkere plaats inneemt bij het optimaliseren van uw schip.

 

Een straalbuis kan op meerdere manieren worden ingepast in het achterschip. Zo kan een straalbuis bijvoorbeeld vast in de tunnel worden ingebouwd, maar kan deze ook los (aan uithouders) onder het achterschip worden geplaatst. CFD rekentechnieken maken het mogelijk om een straalbuis op een zo optimaal mogelijke manier in te passen in het achterschip. De geavanceerde CFD berekening die hiervoor wordt gebruikt, is speciaal ontwikkeld voor nagenoeg alle toepassingen in de maritieme sector.

 

Straalbuis voor de meest uiteenlopende scheepstypen

 

De straalbuizen die Menaga produceert kunnen worden toegepast in bijvoorbeeld binnenvaartschepen (ook wel binnenschepen genoemd), tankers, passagiersschepen, multi-purposeschepen, marineschepen, visserijschepen, baggerschepen, werkschepen, schepen ten dienste van de scheepvaart en offshore schepen.

 

Hoge productiekwaliteit

 

Elke straalbuis wordt gefabriceerd volgens de laatste kwaliteitsstandaard (ISO 9001:2008) en regels van de verschillende classificatiebureaus. De hoge productiekwaliteit en de zorgvuldig geselecteerde materialen bewijzen op een imponerende manier waar onze straalbuis voor staat: kwaliteit, efficiëntie en één met aanzienlijk meer rendement.

 

Business case

 

Voor bijvoorbeeld een type C binnenvaarttanker van 110 meter lang en 11,45 meter breed hebben wij de CFD geoptimaliseerde straalbuizen mogen ontwerpen en leveren. Om te komen tot de optimale straalbuisconfiguratie zijn er meerdere onderzoeken uitgevoerd.

 

 

Bekijk de straalbuis binnenvaart tanker business case

 

 

 

Wij helpen u graag verder

 

Heeft u een vraag of wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op of lees wat onze medewerkers delen op onze blogpagina.

 

Maak een afspraak | Neem contact op