Scheepsroer ontwerp visserijschip business case

Door: Jeroen Berger, 14 april 2017

Het visserijschip LH 356 'Henk Senior' wordt begin maart door de Spaanse scheepswerf Nodosa Shipyard officieel overgedragen aan Louwe de Boer van Osprey Trawlers in Urk. De twinrigger/flyshooter is 28,7 meter lang, 10 meter breed en heeft holtes van 4,51 meter (hoofddek) en 6,86 meter (shelterdeck). Het is een speerpunt geweest om deze kotter een zo milieuvriendelijk mogelijke uitstraling mee te geven. Onze Spaanse partner VICUSdt is geselecteerd als leverancier voor een CFD geoptimaliseerd scheepsroer ontwerp voor dit visserijschip.

 

Wat was de uitdaging met de LH 356 ‘Henk Senior’?

 

Osprey Trawlers maakt samen met nog drie andere bedrijven deel uit van Osprey Fish; het bedrijf van één van de oudste Nederlandse visserijfamilies, familie De Boer. Deze familie bevaart al generaties lang de wereldzeeën. Vroeger met kleine houten zeilschepen, maar nu met een moderne, zeewaardige vloot. Doordat zij de visserij op de Noordzee voor nu en voor komende generaties willen behouden, staat duurzame visserij bij hen hoog in het vaandel. Voor de LH 356 ‘Henk Senior’ moest het begrip duurzaamheid dan ook tot uitdrukking komen.

 

 

Bekijk de video van het visserijschip LH 356 'Henk Senior' van Osprey Trawlers

 

 

Hoe hebben zij deze uitdaging aangepakt?

 

Als familiebedrijf hebben zij het voortouw genomen om hun vloot, en dus ook de LH 356 ‘Henk Senior’, te voorzien van het MSC-certificaat. MSC staat voor Marine Stewardship Council en is een internationaal erkend milieukeurmerk voor duurzame wildvangst visserijen. De vangst met de LH 356 ‘Henk Senior’ krijgt daardoor het predikaat Certified Sustainable Seafood, gewaarborgd door het Marine Stewardship Council. Dit is een garantie voor de consument dat de vis ook met dit visserijschip maatschappelijk verantwoord gevangen wordt.

 

Wat heeft VICUSdt hieraan kunnen bijdragen?

 

Op gebied van duurzaamheid heeft VICUSdt het scheepsroer van de LH 356 ‘Henk Senior’ geoptimaliseerd. Door gebruik te maken van geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) rekentechnieken wordt de cavitatievrije roerhoek vergroot en de weerstand verminderd.

 

 

Wat was het resultaat van VICUSdt?

 

Het CFD geoptimaliseerd flaproer ontwerp van VICUSdt leidt tot een kleinere milieudruk, kostenbesparingen en uiteindelijk tot een voor Osprey Trawlers betere marktpositie.

 

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.