Green retrofit project duwboot Daan business case

Door: Jeroen Berger, 21 juni 2019  

In 2017 heeft de Werkendamse rederij Ruijven B.V., die stilaan hun bestaande vloot vergroent en uitbreidt, twee bestaande duwboten aan de vloot toegevoegd: de Veerle uit 1977 en Daan uit 1983 (hiervoor Herkules VI en VII genoemd). Beide duwboten waren hiervoor eigendom van Imperial Shipping Group. Dit is de dochtermaatschappij van Imperial Logistics International. Het is een speerpunt geweest om samen met onze partner VICUSdt het brandstofverbruik en de daarmee gepaarde CO2-uitstoot flink omlaag te brengen.

 

In deze business case komt de Daan aan bod. Bekijk een andere pagina op onze website voor de business case over de duwboot Veerle.

 

Achterschip onderzocht en geoptimaliseerd

 

Om te kunnen besparen op de brandstofkosten en om de CO2-uitstoot omlaag te brengen, heeft onze partner VICUSdt de hydrodynamische prestaties van de Daan in kaart gebracht. Zo hebben zij het achterschip onderzocht en zijn zij opzoek gegaan naar de gebieden waar optimalisatie mogelijk was.

 

Voor het berekenen van de stroming en weerstand van het schip, hebben zij gebruik gemaakt van zeer geavanceerde Computational Fluid Dynamics (CFD) technologie. Dankzij deze wetenschappelijke benadering, konden zij de optimalisatiegebieden van het achterschip in kaart brengen en de berekende brandstofbesparingen en CO2-reductie aantoonbaar maken.

 

Uit de CFD-analyse is naar voren gekomen dat er op gebied van rendement bij de scheepsschroeven, straalbuizen en scheepsroeren nog een hoop winst te behalen viel. Op basis van de uitkomst van dit onderzoek, heeft Ruijven besloten om: de drie bestaande 5-blads schroeven te vervangen door drie van onze CFD geoptimaliseerde 3-blads schroeven, drie nieuwe straalbuizen te plaatsen en om, net als bij de Veerle, het aantal flanking-roeren terug te brengen van zes naar vier (de middelste twee roeren zijn weggehaald) en om de stand van deze roeren te verstellen (zie figuur 1).

 

Figuur 1: impressie van een nieuwe CFD geoptimaliseerde 3-blads scheepsschroef

 

Hermoterisering in de planning

 

In de machinekamer van de Daan staan op dit moment nog drie oude 10 cilinder Bolnes 10 DNL (1700 pk) motoren. Zodra Ruijven deze duwboot gaat hermoteriseren, zullen deze motoren worden vervangen door drie nieuwe. Dit besluit heeft Ruijven genomen op basis van ons eerder onderzoek voor de Veerle, waar ook drie 10 cilinder Bolnes 10 DNL (1700 pk) motoren stonden. Deze duwboot legt namelijk hetzelfde traject af als de Daan (van Rotterdam naar Duisburg en terug).

 

Op de Veerle zijn onze specialisten van VICUSdt aan boord geweest en hebben zij het gehele traject meegevaren. Gedurende deze reis hebben zij een vermogensmeting uitgevoerd. Met een geijkte kW-meter op de schroefas is het opgenomen vermogen zeer nauwkeurig in kaart gebracht. Op basis van dit onderzoek is duidelijk geworden welk vermogen nu werkelijk benodigd is voor het traject wat beide duwboten afleggen.

 

Wat is het resultaat van dit green retrofit project?

 

Tijdens de proefvaart is de Daan uitgebreid getest. De duwboot bereikte na de aanpassingen ruim de berekende snelheid en een flinke besparing op de brandstofkosten en CO2-reductie met het geïnstalleerde voortstuwingsvermogen. Verder zijn er in alle vertrekken een minimum (ver onder de maximale waardes) aan geluidsniveau en trillingen waargenomen.

 

Lees meer business cases

 

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Stel uw vraag:
 

Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.