Bedrijfslogo van Berger Maritiem
Berger Maritiem Logo Variant

Restwarmte-terugwininstallatie

De afbeelding toont twee restwarmte-terugwininstallaties voor de scheepvaart: de 100 kW- en 200 kW-versies.

Steeds meer rederijen overwegen efficiënter brandstofgebruik vanwege CO2-druk en regelgeving zoals de Carbon Intensity Indicator (CII). Meer dan de helft van de energie uit de brandstof gaat namelijk via de uitlaat en het motorkoelwater verloren als restwarmte. Ontdek de efficiency PACK van onze partner Orcan Energy: een grensverleggende restwarmte-terugwininstallatie voor uw bestaande of nieuw te ontwerpen schip die deze verloren energie omzet in direct beschikbare elektriciteit. Deze maritieme innovatie maakt efficiëntieverbeteringen van 6 tot 9% mogelijk, met een terugverdientijd van doorgaans minder dan 5 jaar.

Restwarmte-terugwininstallatie

Ontdek de efficiency PACK van onze partner Orcan Energy: een grensverleggende restwarmte-terugwininstallatie voor uw schip die restwarmte omzet in direct beschikbare elektriciteit.

Deze afbeelding toont een bovenaanzicht van de restwarmte-terugwininstallatie voor uw schip.

Technologie

De efficiency PACK maakt gebruik van de Organic Rankine Cycle (ORC), een natuurkundig principe waarbij een organisch koudemiddel een cyclus doorloopt en voortdurend warmte omzet in kinetische energie. Het systeem kan daarmee niet alleen restwarmte uit uitlaatgassen en motorkoelwater benutten, maar ook reststoom en thermische olie omzetten in elektrische energie.

Elektrisch vermogen en modulariteit

De opbrengst aan elektrische energie varieert afhankelijk van de module. De meest compacte variant is geschikt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen tussen 560 kW en 1100 kW thermische energie. Deze variant kan tot 100 kW netto elektrisch vermogen terugwinnen. De grootste versie van de maritieme efficiency PACK kan maar liefst 200 kW netto per installatie aan elektrische energie opwekken. De kracht van het systeem ligt in haar modulariteit. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld met vijf 200 kW-versies in totaal tot 1 MW netto aan elektrisch vermogen opwekken.

Afbeelding van de 100 kW-versie van de restwarmte-terugwininstallatie voor motorvermogen tussen 560 kW en 1100 kW.

Eigenschappen

Het restwarmte-terugwinningssysteem vult uw primaire energiebron aan en functioneert volledig zelfstandig zonder menselijke tussenkomst. Behalve visuele controles is er weinig onderhoud nodig.

In de praktijk

De efficiency PACK heeft haar doeltreffendheid bewezen in verschillende bestaande (retrofit) en nieuwe schepen. Dit varieert van een koppelverband, Rijnpassagiersschip en kustvaartschip tot een windmoleninstallatieschip, uitgerust met acht restwarmte-terugwininstallaties.

Technologie

De efficiency PACK maakt gebruik van de Organic Rankine Cycle (ORC), een natuurkundig principe waarbij een organisch koudemiddel een cyclus doorloopt en voortdurend warmte omzet in kinetische energie. Het systeem kan daarmee niet alleen restwarmte uit uitlaatgassen en motorkoelwater benutten, maar ook reststoom en thermische olie omzetten in elektrische energie.

Elektrisch vermogen en modulariteit

De opbrengst aan elektrische energie varieert afhankelijk van de module. De meest compacte variant is geschikt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen tussen 560 kW en 1100 kW thermische energie. Deze variant kan tot 100 kW netto elektrisch vermogen terugwinnen. 

De grootste versie van de maritieme efficiency PACK kan maar liefst 200 kW netto per installatie aan elektrische energie opwekken. 

De kracht van het systeem ligt in haar modulariteit. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld met vijf 200 kW-versies in totaal tot 1 MW netto aan elektrisch vermogen opwekken.

Afbeelding van de 100 kW-versie van de restwarmte-terugwininstallatie voor motorvermogen tussen 560 kW en 1100 kW.

Eigenschappen

Het restwarmte-terugwinningssysteem vult uw primaire energiebron aan en functioneert volledig zelfstandig zonder menselijke tussenkomst. Behalve visuele controles is er weinig onderhoud nodig.

In de praktijk

De efficiency PACK heeft haar doeltreffendheid bewezen in verschillende bestaande (retrofit) en nieuwe schepen.

Dit varieert van een koppelverband, Rijnpassagiersschip en kustvaartschip tot een windmoleninstallatieschip, uitgerust met acht restwarmte-terugwininstallaties.

Veelgestelde vragen

Deze restwarmte-terugwininstallatie is ontworpen met het oog op diversiteit en flexibiliteit, om een breed scala aan scheepstypen in verschillende sectoren te bedienen. Of het nu gaat om zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine of mega jachtbouw, deze installatie is geschikt voor zowel nieuwe als bestaande schepen.

De kracht van deze technologie ligt in haar compatibiliteit en daarmee in haar toekomstbestendigheid met diverse verbrandingsmotoren en brandstoffen. Of het nu gaat om biobrandstoffen, LNG/CNG, GTL, methanol, MGO, dual fuel of HFO, deze installatie biedt niet alleen flexibiliteit in brandstofkeuze, maar optimaliseert ook het energie-efficiëntiesysteem van uw schip.

Om de geschiktheid van deze technologie voor uw specifieke schip te bepalen, moeten diverse factoren in overweging worden genomen, zoals het vaarprofiel, operationele vaaruren en het geïnstalleerde voortstuwingsvermogen.

Een fiscale regeling om te benadrukken is de Energie-investeringsaftrek (EIA). Aangezien de restwarmte-terugwininstallatie is gebaseerd op het Organic Rankine Cycle (ORC)-principe en momenteel op de milieu- en energielijst is opgenomen, opent dit mogelijkheden voor fiscaal voordeel.

Naast het inzetten van restwarmte-terugwinning, zijn er meerdere manieren waarop u kunt bijdragen aan het naleven van milieuregels zoals de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) en Carbon Intensity Indicator (CII). Denk bijvoorbeeld aan de integratie van geavanceerde technologieën, zoals Energy Saving Devices (ESDs) of een hulpwindvoortstuwingssysteem, om de brandstofefficiëntie van uw schip nog verder te verhogen.

Technologie

Om de werking van de technologie beter te begrijpen, concentreren we ons in dit voorbeeld op de warmte die met de restwarmte-terugwininstallatie kan worden gewonnen uit het motorkoelwater en de uitlaatgassen.

In het uitlaatgassenkanaal wordt de warmte opgevangen met behulp van een warmtewisselaar en vervolgens via een watercircuit naar de installatie geleid. Het motorkoelwater wordt rechtstreeks afgetapt van het koelwatercircuit.

In het systeem zet de warmte de Organic Rankine Cycle (ORC) in werking. Hierbij verdampt het koudemiddel en wordt het onder hoge druk naar een expander geleid. De expander wordt aangedreven door het koudemiddel, waarbij de warmte wordt omgezet in een roterende beweging. Na de expander condenseert het koudemiddel om opnieuw warmte op te nemen.

Dit proces wordt schematisch weergegeven in onderstaande afbeelding.

Schematische weergave van de werking van de restwarmte-terugwininstallatie voor de scheepvaart.

Eigenschappen

De maritieme variant maakt deel uit van een uitgebreide familie van diverse efficiency PACKs voor de industrie. Gezamenlijk hebben deze installaties al meer dan 3,9 miljoen bedrijfsuren gedraaid. Het specifieke maritieme ontwerp van dit systeem en gestandaardiseerde componenten waarborgen een robuuste en betrouwbare werking, zelfs onder de meest veeleisende maritieme omstandigheden.

Deze restwarmte-terugwinningssystemen, die ook geschikt zijn voor motoren die vaak op deellast draaien, functioneren volledig zelfstandig met minimaal gepland onderhoud. De initiële geplande TBO (Time Between Overhaul) is bijvoorbeeld pas na 120.000 operationele draaiuren.

In vergelijking met andere restwarmte-terugwininstallaties zijn deze modules zeer compact, waardoor ze in de meeste machinekamers – zeker bij nieuwbouwschepen – eenvoudig te installeren zijn. Neem bijvoorbeeld de 100 kW-variant, die slechts 1,5 m2 vloeroppervlakte in de machinekamer vereist, of de 200 kW-versie, die weliswaar 3,9 m2 aan vloeroppervlak nodig heeft maar met mogelijk nog hogere efficiëntieverbeteringen de moeite waard is om te onderzoeken.

Vanwege de plug-and-play-aanpak en de flexibiliteit van de modules kunnen ze gemakkelijk worden geïntegreerd op het schip, zowel op nieuwe als bestaande schepen. Dit kan bijvoorbeeld plaatsvinden in bestaande stoom- of thermische oliecircuits, of rechtstreeks in het uitlaatgaskanaal.

In onderstaande afbeelding worden deze integraties schematisch weergegeven.

Schematische weergave van verschillende integraties met restwarmte-terugwinningssystemen.

Projectinfo efficiency PACK

  • Opdrachtgever: Ferus Smit
  • Product: restwarmte-terugwininstallatie
  • Bestemming: diverse kustvaartschepen
  • Uitgevoerd door onze partner: Orcan Energy

Technologie

Om de werking van de technologie beter te begrijpen, concentreren we ons in dit voorbeeld op de warmte die met de restwarmte-terugwininstallatie kan worden gewonnen uit het motorkoelwater en de uitlaatgassen.

In het uitlaatgassenkanaal wordt de warmte opgevangen met behulp van een warmtewisselaar en vervolgens via een watercircuit naar de efficiency PACK geleid. Het motorkoelwater wordt rechtstreeks afgetapt van het koelwatercircuit.

In het systeem zet de warmte de Organic Rankine Cycle (ORC) in werking. Hierbij verdampt het koudemiddel en wordt het onder hoge druk naar een expander geleid. De expander wordt aangedreven door het koudemiddel, waarbij de warmte wordt omgezet in een roterende beweging. Na de expander condenseert het koudemiddel om opnieuw warmte op te nemen.

Eigenschappen

De maritieme variant maakt deel uit van een uitgebreide familie van diverse efficiency PACKs voor de industrie. Gezamenlijk hebben deze installaties al meer dan 3,9 miljoen bedrijfsuren gedraaid. Het specifieke maritieme ontwerp van dit systeem en gestandaardiseerde componenten waarborgen een robuuste en betrouwbare werking, zelfs onder de meest veeleisende maritieme omstandigheden.

Deze restwarmte-terugwinningssystemen, die tevens geschikt zijn gemaakt voor motoren die veel op deellast draaien, functioneren volledig zelfstandig met minimaal gepland onderhoud. De initiële geplande TBO (Time Between Overhaul) is bijvoorbeeld pas na 120.000 operationele draaiuren.

In vergelijking met andere restwarmte-terugwininstallaties zijn deze modules zeer compact, waardoor ze in de meeste machinekamers – zeker bij nieuwbouwschepen – eenvoudig te installeren zijn. Neem bijvoorbeeld de 100 kW-variant, die slechts 1,5 m2 vloeroppervlakte in de machinekamer vereist, of de 200 kW-versie, die weliswaar 3,9 m2 aan vloeroppervlak nodig heeft maar met mogelijk nog hogere efficiëntieverbeteringen de moeite waard is om te onderzoeken.

Vanwege de plug-and-play-aanpak en de flexibiliteit van de modules kunnen ze gemakkelijk worden geïntegreerd op het schip, zowel op nieuwe als bestaande schepen. Dit kan bijvoorbeeld plaatsvinden in bestaande stoom- of thermische oliecircuits, of rechtstreeks in het uitlaatgaskanaal.

Contact opnemen

Contactgegevens Berger Maritiem:

Straat en postcode:

Steur 50, 3344 JJ

Plaats:

Hendrik-Ido-Ambacht

Land:

Nederland

Telefoonnummer:

078 6 414 525

E-mailadres:

Contactformulier

Bel

Contactformulier

Contactformulier