Bedrijfslogo van Berger Maritiem
Berger Maritiem Logo Variant

Energy Saving Devices (ESDs) voor de scheepvaart

Verminder het energieverbruik van uw schepen met Energy Saving Devices (ESDs).

Bij het verminderen van de CO2-voetafdruk van uw schip speelt hydrodynamica een belangrijke rol. Maak kennis met de Energy Saving Devices (ESDs) van onze partner VICUSdt voor de scheepvaart, die specifiek zijn ontworpen om de weerstand van de scheepsromp te verminderen en de stuwkracht van de scheepsschroef te verbeteren. De selectie omvat een Pre-Duct, Pre-Swirl Stator (PSS), Propeller Boss Cap Fin (PBCF), Twisted Rudder en Rudder Bulb, waarmee u uw schip op een kosteneffectieve manier efficiënter kunt laten voortstuwen.

Energy Saving Devices (ESDs) voor de scheepvaart

Maak kennis met de Energy Saving Devices (ESDs) van onze partner VICUSdt: Pre-Duct, Pre-Swirl Stator (PSS), Propeller Boss Cap Fin (PBCF), Twisted Rudder en Rudder Bulb.

Maak kennis met de Energy Saving Devices (ESDs), innovatieve toevoegingen specifiek ontwikkeld voor schepen.

Ontwerpmethode

Voor het selecteren en gedetailleerd ontwerpen van uw Energy Saving Device (ESD) wordt een ontwerpmethodologie gehanteerd op basis van Computational Fluid Dynamics (CFD). Deze methode is ontwikkeld op basis van uitgebreide, gevalideerde expertise met scheepsschroeven en straalbuizen. Hierdoor is het mogelijk om niet alleen het meest optimale ESD te ontwerpen en te leveren dat aansluit bij uw huidige schroef- of schroef- en straalbuisconfiguratie, maar ook om bij nieuwe scheepsontwerpen de meest efficiënte voortstuwingsconfiguratie te bedenken, ontwerpen en leveren.

Finite Element Method (FEM)-analyses worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de ESD-ontwerpen stabiel blijven onder zowel statische als dynamische krachten tijdens normaal gebruik.

Pre-Duct

De Pre-Duct, een zorgvuldig ontworpen straalbuis geplaatst voor de schroef, biedt aanzienlijke voordelen voor maritieme voortstuwingssystemen. Dit innovatieve component is ontworpen om de inlaatstroom naar de schroef te verbeteren, wat resulteert in geoptimaliseerde algehele prestaties. Bovendien biedt de eenvoud en structurele robuustheid ervan belangrijke voordelen. Als integraal onderdeel van de scheepshuid versterkt dit Energy Saving Device (ESD) de stevigheid, wat resulteert in verminderde trillingen. Met name bij volvormige schepen die op lage snelheden opereren, zoals tankers en bulkcarriers, bewijst de Pre-Duct zijn waarde op het gebied van energie-efficiëntie. Met deze praktische oplossing kunt u tussen 2 en 6% efficiëntieverbetering realiseren.

De Pre-Duct, een Energy Saving Device (ESD) voor schepen, is een zorgvuldig ontworpen straalbuis geplaatst voor de schroef.

Pre-Duct

De Pre-Duct, een zorgvuldig ontworpen straalbuis geplaatst voor de schroef, biedt aanzienlijke voordelen voor maritieme voortstuwingssystemen.

De Pre-Duct, een Energy Saving Device (ESD) voor schepen, is een zorgvuldig ontworpen straalbuis geplaatst voor de schroef.

Pre-Swirl Stator (PSS)

Pre-Swirl Stators, met zorgvuldig geplaatste vinnen voor de schroef, vormen een geavanceerde toevoeging aan scheepsschroefsystemen. Ze creëren een beheerste draaiende stroming tegen de draairichting van de schroef, wat de stuwkracht per eenheid vermogen verhoogt. Dit Energy Saving Device (ESD) richt zich op het verminderen van de kinetische rotatie-energie direct achter de schroef, waardoor de algehele efficiëntie van het systeem wordt geoptimaliseerd voor een doeltreffendere voortstuwing van het schip. Met een Pre-Swirl Stator (PSS) kan een energie-efficiëntieverbetering worden bereikt tussen 4 en 8%.

De Pre-Swirl Stator (PSS), een Energy Saving Device (ESD) voor schepen, zijn zorgvuldig geplaatste vinnen voor de schroef.

Pre-Swirl Stator (PSS)

Pre-Swirl Stators, met zorgvuldig geplaatste vinnen voor de schroef, vormen een geavanceerde toevoeging aan scheepsschroefsystemen. Ze creëren een beheerste draaiende stroming tegen de draairichting van de schroef, wat de stuwkracht per eenheid vermogen verhoogt. Dit Energy Saving Device (ESD) richt zich op het verminderen van de kinetische rotatie-energie direct achter de schroef, waardoor de algehele efficiëntie van het systeem wordt geoptimaliseerd voor een doeltreffendere voortstuwing van het schip. Met een Pre-Swirl Stator (PSS) kan een energie-efficiëntieverbetering worden bereikt tussen 4 en 8%.

De Pre-Swirl Stator (PSS), een Energy Saving Device (ESD) voor schepen, zijn zorgvuldig geplaatste vinnen voor de schroef.
Een Propeller Boss Cap Fin (PBCF), een vinachtige dop op de scheepsschroef, heeft als doel de energie-efficiëntie van uw schip te verhogen.

Propeller Boss Cap Fin (PBCF)

Een Propeller Boss Cap Fin (PBCF), een vinachtige dop op de scheepsschroef, is een toevoeging aan het ontwerp met als doel de algehele efficiëntie te verhogen. Terwijl een standaard beschermkap meestal aanwezig is op scheepsschroeven, biedt de integratie van een PBCF interessante voordelen. Het ontwerp van dit Energy Saving Device (ESD) is namelijk gericht op het optimaliseren van de stroming rond de propeller boss (hub), waardoor trillingen, wervelingen aan de punt van het blad (blade tip vortex) en geluidsproductie worden verminderd. Hierdoor kan de stroming die ontstaat tijdens het draaien van de schroef efficiënter worden beheerst. Met een PBCF liggen de verwachte verbeteringswaarden doorgaans tussen 0,5 en 2%.

Een Propeller Boss Cap Fin (PBCF), een vinachtige dop op de scheepsschroef, heeft als doel de energie-efficiëntie van uw schip te verhogen.

PBCF

Een Propeller Boss Cap Fin (PBCF), een vinachtige dop op de scheepsschroef, is een toevoeging aan het ontwerp met als doel de algehele efficiëntie te verhogen.

Twisted Rudder en Rudder Bulb

Deze combinatie resulteert in een algehele prestatieverbetering variërend tussen 1,5 en 5%.

De combinatie van een Rudder Bulb en een Twisted Rudder op een schip biedt mogelijkheden voor verbetering van de efficiëntie.

Twisted Rudder en Rudder Bulb

De Rudder Bulb is cruciaal voor het terugwinnen van rotatie-energie, ontstaan door de interactie van de scheepsschroef met de hub vortex. Deze wervelende stroming leidt namelijk tot energieverlies. De Rudder Bulb vermindert dit verlies door de hub vortex te verzwakken en de snelheidsverdeling op het roer te optimaliseren. Hierdoor wordt een deel van anders verloren energie teruggewonnen. In combinatie met een Twisted Rudder, een kromming van de voorrand van het roer, zijn verdere verbeteringen mogelijk. Dit resulteert in een algehele prestatieverbetering variërend tussen 1,5 en 5%.

De combinatie van een Rudder Bulb en een Twisted Rudder op een schip biedt mogelijkheden voor verbetering van de efficiëntie.

In de praktijk

Als voorbeeld heeft een scheepsmanagementbureau een Pre-Swirl Stator (PSS) geïnstalleerd op twee bestaande kustvaartschepen.

Dit is een Pre-Swirl Stator (PSS), een geavanceerd Energy Saving Device (ESD) in de scheepvaart.

Ontwerpmethode

Voor het selecteren en gedetailleerd ontwerpen van uw Energy Saving Device (ESD) wordt een ontwerpmethodologie gehanteerd op basis van Computational Fluid Dynamics (CFD).

De Pre-Duct, een Energy Saving Device (ESD) voor schepen, is een zorgvuldig ontworpen straalbuis geplaatst voor de schroef.

Pre-Duct

De Pre-Duct, een zorgvuldig ontworpen straalbuis geplaatst voor de schroef, biedt aanzienlijke voordelen voor maritieme voortstuwingssystemen.

De Pre-Swirl Stator (PSS), een Energy Saving Device (ESD) voor schepen, zijn zorgvuldig geplaatste vinnen voor de schroef.

Pre-Swirl Stator (PSS)

Pre-Swirl Stators, met zorgvuldig geplaatste vinnen voor de schroef, vormen een geavanceerde toevoeging aan scheepsschroefsystemen.

Een Propeller Boss Cap Fin (PBCF), een vinachtige dop op de scheepsschroef, heeft als doel de energie-efficiëntie van uw schip te verhogen.

Propeller Boss Cap Fin (PBCF)

Een Propeller Boss Cap Fin (PBCF), een vinachtige dop op de scheepsschroef, is een toevoeging aan het ontwerp met als doel de algehele efficiëntie te verhogen. 

De combinatie van een Rudder Bulb en een Twisted Rudder op een schip biedt mogelijkheden voor verbetering van de efficiëntie.

Twisted Rudder en Rudder Bulb

De combinatie van een Rudder Bulb en een Twisted Rudder op een schip biedt mogelijkheden voor verbetering van de efficiëntie.

In de praktijk

Als voorbeeld heeft een scheepsmanagementbureau een Pre-Swirl Stator (PSS) geïnstalleerd op twee bestaande kustvaartschepen.

Dit is een Pre-Swirl Stator (PSS), een geavanceerd Energy Saving Device (ESD) in de scheepvaart.

Veelgestelde vragen

Deze Energy Saving Devices (ESDs), zoals de Pre-Duct, Pre-Swirl Stator (PSS), Propeller Boss Cap Fin (PBCF), Twisted Rudder en Rudder Bulb, zijn voornamelijk ontworpen voor zee- en kustvaartschepen. Deze innovatieve toevoegingen zijn bedoeld om te voldoen aan maritieme milieuwet- en regelgeving voor energie-efficiënter varen. Denk hierbij aan naleving van milieuvoorschriften zoals de Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) en de Carbon Intensity Indicator (CII), die zijn opgesteld door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).

Naast het implementeren van Energy Saving Devices (ESDs) zijn er andere technologieën die u kunt overwegen, zoals hulpwindvoortstuwing. Een hulpwindvoortstuwingssysteem heeft het potentieel om de CO2-voetafdruk van uw schip aanzienlijk te verminderen. De geschiktheid van deze techniek voor uw specifieke situatie hangt af van diverse factoren, waaronder het type schip, het vaarprofiel – inclusief het vaargebied – en andere unieke kenmerken.

Pre-Duct

De Pre-Duct is ontworpen om de inlaatstroom naar de schroef te verbeteren, wat resulteert in geoptimaliseerde algehele prestaties. Bovendien biedt de eenvoud en structurele robuustheid ervan belangrijke voordelen. Als integraal onderdeel van de scheepshuid versterkt dit Energy Saving Device (ESD) de stevigheid, wat resulteert in verminderde trillingen. Met name bij volvormige schepen die op lage snelheden opereren, zoals tankers en bulkcarriers, bewijst de Pre-Duct zijn waarde op het gebied van energie-efficiëntie. Met deze praktische oplossing kunt u tussen 2 en 6% efficiëntieverbetering realiseren.

Propeller Boss Cap Fin (PBCF)

Terwijl een standaard beschermkap meestal aanwezig is op scheepsschroeven, biedt de integratie van een Propeller Boss Cap Fin (PBCF) interessante voordelen. Het ontwerp van dit Energy Saving Device (ESD) is namelijk gericht op het optimaliseren van de stroming rond de propeller boss (hub), waardoor trillingen, wervelingen aan de punt van het blad (blade tip vortex) en geluidsproductie worden verminderd. Hierdoor kan de stroming die ontstaat tijdens het draaien van de schroef efficiënter worden beheerst. De verwachte verbeteringswaarden liggen doorgaans tussen 0,5 en 2%.

Twisted Rudder en Rudder Bulb

De Rudder Bulb is cruciaal voor het terugwinnen van rotatie-energie, ontstaan door de interactie van de scheepsschroef met de hub vortex. Deze wervelende stroming leidt namelijk tot energieverlies. De Rudder Bulb vermindert dit verlies door de hub vortex te verzwakken en de snelheidsverdeling op het roer te optimaliseren. Hierdoor wordt een deel van anders verloren energie teruggewonnen. In combinatie met een Twisted Rudder, een kromming van de voorrand van het roer, zijn verdere verbeteringen mogelijk. Dit resulteert in een algehele prestatieverbetering variërend tussen 1,5 en 5%.

Projectinfo Energy Saving Devices

  • Klant: Samshipping
  • Energy Saving Device (ESD): Pre-Swirl Stator (PSS)
  • Bestemming: twee kustvaartschepen
  • Uitgevoerd door onze partner: VICUSdt

Ontwerpmethodologie

Deze op Computational Fluid Dynamics (CFD) gebaseerde methode is ontwikkeld op basis van uitgebreide, gevalideerde expertise met scheepsschroeven en straalbuizenHierdoor is het mogelijk om niet alleen het meest optimale ESD te ontwerpen en te leveren dat aansluit bij uw huidige schroef- of schroef- en straalbuisconfiguratie, maar ook om bij nieuwe scheepsontwerpen de meest efficiënte voortstuwingsconfiguratie te bedenken, ontwerpen en leveren.

Finite Element Method (FEM)-analyses worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de ESD-ontwerpen stabiel blijven onder zowel statische als dynamische krachten tijdens normaal gebruik.

Pre-Duct

De Pre-Duct is ontworpen om de inlaatstroom naar de schroef te verbeteren, wat resulteert in geoptimaliseerde algehele prestaties. Bovendien biedt de eenvoud en structurele robuustheid ervan belangrijke voordelen. Als integraal onderdeel van de scheepshuid versterkt dit Energy Saving Device (ESD) de stevigheid, wat resulteert in verminderde trillingen. Met name bij volvormige schepen die op lage snelheden opereren, zoals tankers en bulkcarriers, bewijst de Pre-Duct zijn waarde op het gebied van energie-efficiëntie. Met deze praktische oplossing kunt u tussen 2 en 6% efficiëntieverbetering realiseren.

Pre-Swirl Stator

Pre-Swirl Stators creëren een beheerste draaiende stroming tegen de draairichting van de schroef, wat de stuwkracht per eenheid vermogen verhoogt. Dit Energy Saving Device (ESD) richt zich op het verminderen van de kinetische rotatie-energie direct achter de schroef, waardoor de algehele efficiëntie van het systeem wordt geoptimaliseerd voor een doeltreffendere voortstuwing van het schip. Met een Pre-Swirl Stator (PSS) kan een energie-efficiëntieverbetering worden bereikt tussen 4 en 8%.

Propeller Boss Cap Fin

Terwijl een standaard beschermkap meestal aanwezig is op scheepsschroeven, biedt de integratie van een Propeller Boss Cap Fin (PBCF) interessante voordelen. Het ontwerp van dit Energy Saving Device (ESD) is namelijk gericht op het optimaliseren van de stroming rond de propeller boss (hub), waardoor trillingen, wervelingen aan de punt van het blad (blade tip vortex) en geluidsproductie worden verminderd. Hierdoor kan de stroming die ontstaat tijdens het draaien van de schroef efficiënter worden beheerst. De verwachte verbeteringswaarden liggen doorgaans tussen 0,5 en 2%.

Twisted Rudder en Rudder Bulb

De Rudder Bulb is cruciaal voor het terugwinnen van rotatie-energie, ontstaan door de interactie van de scheepsschroef met de hub vortex. Deze wervelende stroming leidt namelijk tot energieverlies. De Rudder Bulb vermindert dit verlies door de hub vortex te verzwakken en de snelheidsverdeling op het roer te optimaliseren. Hierdoor wordt een deel van anders verloren energie teruggewonnen. In combinatie met een Twisted Rudder, een kromming van de voorrand van het roer, zijn verdere verbeteringen mogelijk. Dit resulteert in een algehele prestatieverbetering variërend tussen 1,5 en 5%.

Contact opnemen

Contactgegevens Berger Maritiem:

Straat en postcode:

Steur 50, 3344 JJ

Plaats:

Hendrik-Ido-Ambacht

Land:

Nederland

Telefoonnummer:

078 6 414 525

E-mailadres:

Contactformulier

Bel

Contactformulier

Contactformulier