Bedrijfslogo van Berger Maritiem
Berger Maritiem Logo Variant

CFD-simulaties voortstuwing

CFD-simulatie: scheepsschroef en straalbuis in het achterschip voor gedetailleerd hydrodynamisch ontwerp.

Ontdek de Computational Fluid Dynamics (CFD)-simulaties van onze partner VICUSdt, specifiek ontworpen om de voortstuwing van uw schip te optimaliseren. Hierbij ligt de focus op het ontwerp van cruciale voortstuwingscomponenten, zoals scheepsschroeven, straalbuizen, scheepsroeren en Energy Saving Devices, met als doel nog meer CO2-reductie te realiseren. Deze ontwerpen, geschikt voor zowel bestaande als nieuwe schepen, worden nauwkeurig afgestemd op uw unieke aandrijflijn, individuele vaarprofiel en andere kenmerken. Indien gewenst kunnen deze appendages ook worden geleverd.

CFD-simulaties voortstuwing

Ontdek de Computational Fluid Dynamics (CFD)-simulaties van onze partner VICUSdt, specifiek ontworpen om de voortstuwing van uw schip te optimaliseren.

Een CFD-simulatie voor het begrijpen van de dynamiek tussen voortstuwingscomponenten in het achterschip.

Schroefontwerp

Op zoek naar een geoptimaliseerde scheepsschroef die past bij uw type schip en vaarprofiel? Met behulp van geavanceerde CFD-simulaties worden de hydrodynamische prestaties van uw schip geanalyseerd, met als doel een schroefontwerp te realiseren dat niet alleen de efficiëntie verbetert, maar ook voldoet aan uw specifieke eisen als klant. Hierbij wordt rekening gehouden met essentiële aspecten zoals stromingsmechanica, materiaalkeuze en de complexe interactie met andere voortstuwingscomponenten, zoals straalbuizen en scheepsroeren.

Straalbuisontwerp

Bent u op zoek naar een straalbuis met het juiste profiel, zoals 19A, 37 of HR, die nauwkeurig is afgestemd op uw appendages, scheepsvorm en vaarprofiel? De gevalideerde methodiek voor straalbuisontwerpen omvat het gebruik van diverse CFD-simulaties. Hierbij worden onder andere gedetailleerde analyses uitgevoerd om de dynamiek met andere onderdelen in het achterschip te begrijpen. Daarnaast worden verschillende plaatsingsmethoden in het achtersteven onderzocht om een optimale integratie te bereiken.

Geoptimaliseerd roerontwerp

Bent u op zoek naar een geoptimaliseerd scheepsroerontwerp dat naadloos aansluit bij uw andere appendages, en bovendien is afgestemd op de unieke vorm en het vaarprofiel van uw schip? Of staat u voor de lastige keuze tussen twee of meerdere roermodellen en kunt u wel wat extra inzicht gebruiken voor uw bestaande of nieuwe schip? In beide gevallen bieden CFD-simulaties waardevolle inzichten, waardoor u hierin een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Energy Saving Devices

Naast het optimaliseren van schroeven, roeren en straalbuizen, kunnen ook de potentiële efficiëntieverbeteringen van Energy Saving Devices (ESDs) worden onderzocht, ontworpen en geleverd. Voorbeelden hiervan zijn een Pre-Duct, Pre-Swirl Stator (PSS), Propeller Boss Cap Fin (PBCF) en Twisted Rudder en Rudder Bulb.

3D-scan

Indien u niet over tekeningen van uw huidige schip beschikt, maar toch de mogelijkheid wilt verkennen van een geoptimaliseerd ontwerp voor de schroef, straalbuis, roer of Energy Saving Devices, dan biedt een 3D-scan uitkomst. Door middel van deze scan, samen met nauwkeurige metingen, wordt gedetailleerd de hydrodynamica van zowel het voor- als achterschip, inclusief bestaande appendages, in kaart gebracht. Op basis van deze informatie kan ook zonder tekeningen een optimaal ontwerp van uw voortstuwingscomponent worden bepaald dat naadloos aansluit op uw scheepstype, romp, boeg, andere appendages, vaarprofiel, unieke kenmerken, en uw specifieke wensen en behoeften als klant.

In de praktijk

Voor een volledig elektrisch aangedreven veerboot zijn twee CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven ontworpen en geleverd. Via CFD-simulaties is ook het benodigde voortstuwingsvermogen bepaald, wat de klant waardevol inzicht bood bij het kiezen van de juiste capaciteit voor het accupakket. Het geoptimaliseerde schroefontwerp is specifiek afgestemd op de gewenste snelheid en vaarroute van deze veerboot.

Voor de veerboot, afgebeeld op deze afbeelding, zijn twee CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven ontworpen en geleverd.

Schroefontwerp

Op zoek naar een geoptimaliseerde scheepsschroef die past bij uw type schip en vaarprofiel?

Met behulp van geavanceerde CFD-simulaties worden de hydrodynamische prestaties van uw schip geanalyseerd, met als doel een schroefontwerp te realiseren dat niet alleen de efficiëntie verbetert, maar ook voldoet aan uw specifieke eisen als klant.

Hierbij wordt rekening gehouden met essentiële aspecten zoals stromingsmechanica, materiaalkeuze en de complexe interactie met andere voortstuwingscomponenten, zoals straalbuizen en scheepsroeren.

Straalbuisontwerp

Bent u op zoek naar een straalbuis met het juiste profiel, zoals 19A, 37 of HR, die nauwkeurig is afgestemd op uw appendages, scheepsvorm en vaarprofiel?

De gevalideerde methodiek voor straalbuisontwerpen omvat het gebruik van diverse CFD-simulaties. Hierbij worden onder andere gedetailleerde analyses uitgevoerd om de dynamiek met andere onderdelen in het achterschip te begrijpen.

Daarnaast worden verschillende plaatsingsmethoden in het achtersteven onderzocht om een optimale integratie te bereiken.

Roerontwerp

Bent u op zoek naar een geoptimaliseerd scheepsroerontwerp dat naadloos aansluit bij uw andere appendages, en bovendien is afgestemd op de unieke vorm en het vaarprofiel van uw schip?

Of staat u voor de lastige keuze tussen twee of meerdere roermodellen en kunt u wel wat extra inzicht gebruiken voor uw bestaande of nieuwe schip?

In beide gevallen bieden CFD-simulaties waardevolle inzichten, waardoor u hierin een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Energy Saving Devices

Naast het optimaliseren van schroeven, roeren en straalbuizen, kunnen ook de potentiële efficiëntieverbeteringen van Energy Saving Devices (ESDs) worden onderzocht, ontworpen en geleverd. Voorbeelden hiervan zijn een Pre-Duct, Pre-Swirl Stator (PSS), Propeller Boss Cap Fin (PBCF) en Twisted Rudder en Rudder Bulb.

3D-scan

Indien u niet over tekeningen van uw huidige schip beschikt, maar toch de mogelijkheid wilt verkennen van een geoptimaliseerd ontwerp voor de schroef, straalbuis, roer of Energy Saving Devices, dan biedt een 3D-scan uitkomst.

Door middel van deze scan, samen met nauwkeurige metingen, wordt gedetailleerd de hydrodynamica van zowel het voor- als achterschip, inclusief bestaande appendages, in kaart gebracht.

Op basis van deze informatie kan ook zonder tekeningen een optimaal ontwerp van uw voortstuwingscomponent worden bepaald dat naadloos aansluit op uw scheepstype, romp, boeg, andere appendages, vaarprofiel, unieke kenmerken, en uw specifieke wensen en behoeften als klant.

In de praktijk

Voor een volledig elektrisch aangedreven veerboot zijn twee CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven ontworpen en geleverd.

Via CFD-simulaties is ook het benodigde voortstuwingsvermogen bepaald, wat de klant waardevol inzicht bood bij het kiezen van de juiste capaciteit voor het accupakket.

Voor deze veerboot hebben we een CFD-simulatie uitgevoerd om het optimale ontwerp van de scheepsschroeven te bepalen.

Antwoorden op vragen

Naast het verbeteren van uw voortstuwingscomponenten, zoals scheepsschroeven, roeren, straalbuizen en Energy Saving Devices, bieden CFD-simulaties ook de mogelijkheid om andere gebieden onder de waterlijn te onderzoeken. Denk hierbij aan analyses en optimalisaties van uw boegvorm en trim om de hydrodynamica van uw schip verder te optimaliseren.

U kunt eveneens gebruikmaken van een Express-analyse om te ontdekken hoe haalbaar en energiebesparend technieken zowel onder als boven de waterlijn zijn voor uw specifieke schip en vaarprofiel. Denk hierbij aan bovenwaterinnovaties zoals een hulpwindvoortstuwingssysteem.

De expertise in CFD-simulaties, gericht op het optimaliseren van de voortstuwing van een schip, is van toepassing op diverse sectoren in de scheepvaart. Dit omvat zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij, marine en mega jachtbouw.

Geoptimaliseerd schroefontwerp

Bij het optimaliseren van het schroefontwerp, afgestemd op uw voortstuwing, ligt de focus op cruciale parameters zoals diameter, spoed, aantal bladen, schroeftoerental, materiaal en vorm. Deze parameters hebben een aanzienlijke impact op de stuwkracht, efficiëntie, duurzaamheid, hydrodynamica, geluidsproductie, trillingsniveau en cavitatie van de scheepsschroef.

Voor een nauwkeurige analyse van de hydrodynamische prestaties van uw voor- en achterschip wordt gebruik gemaakt van gevalideerde CFD-simulaties. Hierbij wordt het varen van uw schip in een digitale sleeptank gesimuleerd. De inzichten die voortkomen uit deze tests leiden tot een gebalanceerd schroefontwerp dat nauwkeurig is afgestemd op de kenmerken van uw schip en vaarprofiel.

Het doel bij het bepalen van het optimale schroefontwerp is afhankelijk van wat technisch haalbaar is, evenals uw specifieke wensen en behoeften als klant. Hierbij wordt gestreefd naar het minimaliseren van weerstand, het maximaliseren van brandstofefficiëntie, en het waarborgen van robuustheid en vaarzekerheid in diverse omstandigheden, zoals bij laagwater en in arctische omgevingen. Ten allen tijde wordt getracht om trillingen, geluidsproductie en cavitatie te beperken.

Naast een verbeterd schroefontwerp behoort ook het leveren van de scheepsschroef tot de mogelijkheden. Bezoek onze pagina over de CFD-geoptimaliseerde scheepsschroef voor meer informatie.

Geoptimaliseerd straalbuisontwerp

Bij het selecteren van het juiste straalbuisontwerp worden verschillende aspecten onderzocht, verder dan alleen de ideale plaatsing en interactie met andere voortstuwingscomponenten. De CFD-analyse integreert ook de vorm van de boeg, wat een diepgaand inzicht geeft in de waterstromen en weerstand van zowel het voor- als het achterschip. Deze uitgebreide evaluatie maakt het mogelijk het meest geschikte straalbuisprofiel te kiezen en te ontwerpen.

De voornaamste doelstelling is het vinden van een straalbuisprofiel dat bijdraagt aan diverse verbeteringen, zoals een toename van de stuwkracht, verbeterde brandstofefficiëntie, verhoogde manoeuvreerbaarheid, verminderde cavitatie, minimale weerstand, en een gerichte inspanning om geluids- en trillingsniveaus aan boord van het schip te verminderen. Hierbij wordt uiteraard technische haalbaarheid in acht genomen, rekening houdend met specifieke wensen en behoeften.

Daarnaast is er de mogelijkheid om het straalbuisprofiel, zoals 19A, 37 of HR, op maat aan te passen voor een mogelijk nog hogere verbetering van de efficiëntie bij specifieke scheepstypes en aandrijflijnen van schepen.

Naast een verbeterd straalbuisontwerp behoort ook het leveren van de straalbuis tot de mogelijkheden. Bezoek onze pagina over de CFD-geoptimaliseerde straalbuis voor meer informatie.

Geoptimaliseerd roerontwerp

Een geoptimaliseerd ontwerp van het scheepsroer, tot stand gekomen door uitgebreide CFD-analyse, omvat zorgvuldige keuzes voor het juiste scheepsroerprofiel, geoptimaliseerde ophanging, en nauwkeurige positionering van de roerkoning. Alle aanpassingen worden op maat aan u voorgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met de hydrodynamica van uw andere onderdelen, zoals de scheepsschroef en straalbuis. Dit gebeurt in overeenstemming met de unieke vorm van uw schip, inclusief de boegvorm, en het specifieke vaarprofiel.

De voornaamste doelstelling is het selecteren van een scheepsroerprofiel dat diverse verbeteringen mogelijk maakt en aansluit bij uw specifieke wensen en behoeften, met inachtneming van technische haalbaarheid. Dit omvat bijvoorbeeld het verbeteren van de manoeuvreerbaarheid, vergemakkelijken van efficiënt sturen, minimaliseren van weerstand, verminderen van trillingen en geluidsproductie, en bevorderen van een verbeterde stabiliteit.

Naast een verbeterd roerontwerp behoort ook het leveren van het scheepsroer tot de mogelijkheden. Bezoek onze pagina over het CFD-geoptimaliseerde scheepsroer voor meer informatie.

Projectinfo CFD-simulaties voortstuwing

  • Opdrachtgever: Holland Shipyard
  • Dienst: CFD-simulaties om het vereiste voortstuwingsvermogen te bepalen voor de capaciteitsberekening van het accupakket
  • Dienst: CFD-simulaties voor het optimaliseren van het schroefontwerp
  • Product: twee CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven
  • Bestemming: volledig elektrische veerboot
  • Uitgevoerd door onze partner: VICUSdt

Contact opnemen

Contactgegevens Berger Maritiem:

Straat en postcode:

Steur 50, 3344 JJ

Plaats:

Hendrik-Ido-Ambacht

Land:

Nederland

Telefoonnummer:

078 6 414 525

E-mailadres:

Contactformulier

Bel

Contactformulier

Contactformulier