Dettmer Tank-serie met CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven
Auteur: Jeroen Berger • Publicatiedatum:
Met de doop van de Dettmer Tank 120 op 29 oktober 2016 werd het startsein gegeven voor een nieuwe generatie binnenvaarttankers voor B. Dettmer Reederei in Hamburg. In de daaropvolgende jaren werd de serie uitgebreid met de Dettmer Tank 122, 124, 126, 128, 132 en uiteindelijk de Dettmer Tank 134.
Bij hun introductie betekenden deze schepen een stap vooruit op het gebied van prestaties en brandstofbesparing. Mede door hun geoptimaliseerde voortstuwingstechniek blijven deze tankers vandaag de dag een efficiënte en rendabele keuze binnen de Europese binnenvaart.
Geoptimaliseerde scheepsschroeven voor verbeterde voortstuwing
Voor bijna de volledige Dettmer Tank-serie leverde onze partner, specialist in efficiënte voortstuwing, geavanceerde scheepsschroeven, geoptimaliseerd met Computational Fluid Dynamics (CFD). Dankzij deze wetenschappelijk onderbouwde technologie zijn de vorm en plaatsing van de 1,40 meter grote scheepsschroeven geoptimaliseerd. Dit zorgt voor een soepelere waterstroming, minder hydrodynamische weerstand en een betere energieoverdracht.
Uitgebalanceerd ontwerp als basis voor prestaties
De casco’s van deze schepen zijn gebouwd door Gebr. De Jonge en ontworpen volgens het ‘De Jonge ECO-NOMY’-concept. Dit ontwerp is gericht op een optimale balans tussen draagvermogen en weerstand, waarbij de schepen een kruiphoogte van 4,08 meter behouden.
Een belangrijk aspect van het scheepsontwerp van de Dettmer Tank-serie is de positionering van de aslijnen, die onder een hoek van 5 graden naar achteren zijn geplaatst. Deze constructie leidt het water op een natuurlijke manier naar de efficiënt ontworpen scheepsschroeven, waardoor de weerstand afneemt en het brandstofverbruik wordt verlaagd. Dit resulteert in een soepelere vaart en een lager energieverbruik.
Prestaties en brandstofverbruik in de praktijk
De voortstuwing van de schepen wordt verzorgd door twee Volvo D13-motoren van elk 500 pk. In combinatie met de geavanceerde scheepsschroeven kunnen de tankers een snelheid van 18,5 km/u bereiken, zelfs bij een belading van 1.250 ton en een diepgang van 2,50 meter. Dit onderstreept de effectiviteit van de schroefconfiguratie en de rol die CFD heeft gespeeld bij de optimalisatie van de voortstuwingstechniek.
Naast de CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven speelt ook het drie-roersysteem van Van der Velden, ontwikkeld volgens het Aqua Logic-concept, een belangrijke rol in de scheepsprestaties. De combinatie van ultradunne roeren met een vleugelprofiel en roerbladen die tot 21 graden naar buiten draaien, draagt bij aan een verbeterde wendbaarheid en minder energieverlies. Hierdoor manoeuvreren de schepen uit de Dettmer Tank-serie nauwkeuriger en behouden ze hun stabiliteit, zelfs in uitdagende vaaromstandigheden.
Op zoek naar meer inspiratie? Bezoek onze pagina met uitgelichte projecten en ontdek praktijkvoorbeelden van duurzamer en efficiënter varen. Leer hoe binnenvaartschepen, naast CFD-geoptimaliseerde scheepsschroeven, energiezuiniger opereren met innovatieve technologieën.